اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهمقالاتپول وسرمایهپیشخوان

شناسایی عوامل سازمانی موثر بر تخلفات بیمه شخص ثالث در بین کارکنان شرکتهای بیمه

گرد آورنده حسن شاه حسینی

اقتصاد ناب_پیشینه و اهداف پژوهش حاضر با هدف اکتشاف و تبیین عوامل سازمانی موثر بر تخلفات بیمه شخص ثالث در صنعت بیمه ایران صورت گرفته است.

روش شناسی: پژوهش حاضر مبتنی بر روش شناسی آمیخته از نوع توصیفی- اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق شامل خبرگان حوزه مدیریت بیمه و جامعه شناسی اقتصادی و توسعه است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی تعداد ۲۶ نفر متخصص تا حد اشباع انجام شد. جامعه آماری بخش کمی پژوهش، شامل کارکنان شعب شرکت‌های بیمه شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بوده است که با روش نمونه‌گیری خوشهای تعداد ۳۵۴ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و در بخش کمی پرسش نامه بوده است.

روایی پرسش نامه به روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل داده‌های بخش کیفی تحقیق با استفاده از روش تحلیل مضمون و داده‌های بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی از طریق نرم افزار Amos21 انجام شد. یافته ها براساس یافته‌های بخش کیفی، در مجموع ۵۲ مضمون پایه، ۱۸ مضمون سازمان دهنده و ۵ مضمون فراگیر (عدالت سازمانی، تعهد سازمانی، سازمان غیررسمی، فرهنگ سازمانی و قانونمندی) شناسایی شده است. طبق یافته‌های بخش کمی، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی به ترتیب با ۰. ۸۴- و ۰. ۵۶- اثر منفی و معکوس و متغیر سازمان غیررسمی با ۰. ۵۴ تاثیر مثبت و مستقیم بر تخلفات کارکنان شرکت‌های بیمه فعال در حوزه بیمه شخص ثالث داشتهاند. متغیر عدالت سازمانی از طریق تاثیر بر تعهد سازمانی و سازمان غیررسمی بر تخلفات کارکنان شرکت‌های بیمه اثرگذار بوده است.

نتیجه گیری براساس یافته‌های تحقیق، پیشنهاد می‌شود عوامل سازمانی ارائه شده در این مطالعه در برنامه‌های راهبردی صنعت بیمه در مبارزه با تخلفات بیمهای ملحوظ شود و مورد تاکید شرکت‌های بیمه قرار گیرد. در زمینه عدالت سازمانی پیشنهاد می‌شود در راستای احیای عدالت سازمانی ارزش‌های یادشده در بین کارکنان شرکت‌های بیمه و جاری کردن عدالت در فرایندهای سازمانی مورد توجه قرار گیرد. در مورد تعهد سازمانی پیشنهاد می‌شود ابعاد تعهد سازمانی مورد نظر این پژوهش به عنوان مبنایی برای ارتقای تعهد سازمانی کارکنان لحاظ گردد. در ارتباط با سازمان غیررسمی نیز پیشنهاد می‌شود با نگرش مثبت به سازمان‌های غیررسمی از وجود آنها در راستای اهداف و راهبردهای شرکت‌های بیمه استفاده شود.

گردآورنده حسن شاه حسینی

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا