پیشنهاد لحاظ کارگزاریهای تخصصی در بازنگری آیین نامه ۸۳
جلوگیری از پرداخت مبالغ کارمزد بالاتر از ارقام مندرج و خارج از ضوابط آیین نامه
اقتصادناب_طبق رویه ناثواب ایجاد شده در بازار بیمه کشور و رقابت در راستای کسب پرتفو، شرکتهای بیمه مبالغ کارمزد بسیار بالاتر از ارقام مندرج و خارج از ضوابط آیین نامه نه تنها به نمایندگان و کارگزاران رسمی بلکه به اشخاص واسطه غیر از آنان پرداخت می نمایند. //بیمه های دریایی با تجمیع رشته های بیمه کشتی، بیمه باربری دریایی، بیمه تجهیزات بنادر، بیمه سکوهای حفاری و فراساحلی و … بیمه هواپیما، بعنوان رشته تخصصی جهت ایجاد کارگزاری های اختصاصی پیشنهاد می گردند.
به گزارش اقتصادناب غلامعلی ثبات عضو شورای عالی بیمه در مطلبی، الگویی برای دگرگونی بنیانی در آیین نامه کارمزد ارایه داده است.
وی اذعان داشته در این نوشته می خواهد الگویی را برای دگرگونی بنیانی در آییننامه کارمزد فروش بیمه مطرح و آن را در معرض نقادی و اظهارنظر دست درکاران صنعت بیمه قرار دهد تا با اصلاح و تکمیل آن، زمینه دگرگونی بنیانی در آیین نامه کارمزد نمایندگی و کارگزاری بیمه فراهم شود و در نتیجه، اثربخشی شبکه فروش در توسعه صنعت بیمه ارتقا یابد.
متن کامل این الگوی بازنگری در لینک الگوی اصلاح آیین نامه کارمزد فروش بیمه به روایت عضو شورای عالی بیمه قابل مشاهده است.
در گزارش قبلی ریسک نیوز پیشنهاداتی ارایه گردید که در لینک روبرو مشاهده می شود: پیشنهادی بر الگوی اصلاح آیین نامه ۸۳ از سوی عضو شورای عالی بیمه / کانال های غیر سنتی فروش در اصلاح آیین نامه ۸۳ لحاظ شود
در همین راستا برخی ملاحظات دیگری که لحاظ ان به طریقی در بازنگری ایین نامه ۸۳ از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است در این گزارش بررسی می شود:
در خصوص بازنگری آیین نامه ۸۳ بیمه مرکزی، لزوم ایجاد کارگزاریهای تخصصی بیمه بالاخص در رشته های خاص مانند بیمه های دریایی، هوایی و انرژی موارد زیر قابل ذکر است.
۱-یکی از شرایط لازم جهت ارتقا سطح علمی، فنی و کیفیت خدمات بیمه ای به کارگیری کارگزاران تخصصی و افراد خبره و حرفه ای توسط آنان می باشد. لذا جبران این خدمات نیازمند پرداخت هزینه بوده و کارمزد متناسب با آن نیز بایستی مدنظر قرار گرفته و پرداخت گردد.
طبق رویه ناثواب ایجاد شده در بازار بیمه کشور و رقابت در راستای کسب پرتفو، شرکتهای بیمه مبالغ کارمزد بسیار بالاتر از ارقام مندرج و خارج از ضوابط آیین نامه نه تنها به نمایندگان و کارگزاران رسمی بلکه به اشخاص واسطه غیر از آنان پرداخت می نمایند.
این امر خود موجب به خطر انداختن کیفیت خدمات بیمه از طریق رقابت ناسالم و همچنین بستری برای عدول از حرفه ای گری بیمه ای شده است. این رویه نامناسب نمایندگان و کارگزاران صنعت بیمه را از ماموریت اصلی خودشان دور ساخته و تبدیل به بازاریاب محض کرده است که هیچ ارزش افزوده یا خدمات فنی در قبال دریافت کارمزد نه به بیمه گذاران و نه به صنعت بیمه نیفزوده است.
۲- در خصوص ماده ۱۴ آیین نامه و پرداخت پلکانی کارمزد، حذف آن پیشنهاد می گردد.
۳- در خصوص ماده ۱۵ و اصلاح درصد کارمزد پیشنهادی، موارد زیر فصل اول ماده یک، بند (و) در خصوص سایر بیمه ها، پیشنهاد می گردد بیمه های دریایی با تجمیع رشته های بیمه کشتی، بیمه باربری دریایی، بیمه تجهیزات بنادر، بیمه سکوهای حفاری و فراساحلی و … بیمه هواپیما، بعنوان رشته تخصصی جهت بررسی پیشنهاد میگردند.
لذا با چنین نگرشی باتوجه به گستردگی بیمه های دریایی و هوایی، تعریف مستقل از این رشته های بیمه ای ارائه خواهد شد و از زیر فصل “سایر بیمه ها” می توان خارج گردند. تعریف رسمی و شناسایی شدن کارگزاران تخصصی در این رشته ها ضرورت دارد. لذا کارگزار تخصصی کارگزاری است که منحصرا به ارائه خدمات واسطه گری بیمه های با رویکرد حرفه ای و تخصصی می پردازد.
از وظایف اصلی کارگزار تخصصی مطالعه بازار، ارزیابی ریسک، مشاوره و کمک به شرکتهای بیمه و بیمه گذاران در تعیین صحیح ریسکها و نرخ گذاری فنی، مشاوره در بازرسیهای فنی، همکاری در بازرسی و ارزیابی خسارت در بخش بیمه گری و همچنین پیشنهاد و نظارت به واگذاری و توزیع ریسکهای بزرگ دریایی به بازارهای اتکایی می باشد.
حداکثر کارمزد پیشنهادی برای نمایندگان و کارگزاران حقیقی و حقوقی غیرتخصصی به ترتیب ۴ و ۵ درصد و بدون محاسبات پلکانی پیشنهاد می گردد.
حداکثر کارمزد کارگزاران تخصصی بیمه های دریایی و هوایی منوط به احراز صلاحیت و رعایت ضوابط حرفه ای گری ۱۲ درصد پیشنهاد می گردد. با توجه به تخصصی بودن این رشته ها، از هرگونه پرداخت بعنوان حق صدور به نمایندگان اجتناب گردد.