ثالث در قاره سبز
روند بیمه شخص ثالث در اتحادیه اروپا
اقتصادناب_به نظر میرسد کشورهای اتحادیه اروپا تجربیات بسیار متفاوتی در زمینه بیمه شخص ثالث، چه در زمان صدور و چه پرداخت خسارت داشتهاند. در کشور آلمان معمولاً آمارها افزایشی بوده است در حالی که کشور فرانسه تنها افزایش ارزش خسارات پرداختی را تجربه کرده و حق بیمه تولیدی در همین دوره ثابت بوده است. در کشور ایتالیا اما به نظر میرسد با تغییرات ساختاری فعالیت بیمه کاهش یافته و بسیاری از خودروها به هر دلیل بیمه نشدهاند. در نتیجه آمارهای این کشور از سال ۲۰۰۹ به شدت کاهشی بوده است. در کشور سوئد اما روند چیز دیگری است، در این کشور تعداد بیمهنامههای صادره رشد داشته در حالی که سایر آمارها روندی به شدت کاهشی داشتهاند. به نظر میرسد دلیل این امر کاهش ضریب خسارت شرکتها و در نتیجه کاهش حق بیمه دریافتی از مالکین خودرو بهواسطه کاهش تصادفات جادهای بوده است.
به گزارش اقتصادناب به نقل از بیمه داری نوین، براساس آخرین آمارهای منتشرشده توسط بیمه مرکزی اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۱۶ در کشورهای نمونه مجموعاً ۶۱ میلیارد یورو حق بیمه تولید شده است و در همین دوره در حدود ۵۱ میلیارد یورو خسارت توسط شرکتهای بیمه داخلی به بیمهشوندگان پرداخت شده است. این مبلغ حق بیمه تولیدی مربوط به ۱۴۲ خودروی بیمهشده و حدود ۳۱۷ میلیون فقره بیمهنامه صادرشده در این اتحادیه است. در سال ۲۰۱۶ تنها در حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد تصادف با خسارت شخص ثالث رخ داده است. آمارهای کشوری نشان میدهد که حق بیمه تولیدی در کشورهای منطقه طی ۱۰ سال گذشته تقریباً ثابت بوده است، با این حال، در برخی از کشورها همچون ایتالیا، روند کاهش تعداد بیمهنامه صادره منجر به کاهش حق بیمه تولیدی و متعاقباً، کاهش خسارت پرداختی نیز شده است.
حق بیمه تولیدی شخص ثالث در کشورهای نمونه
بر اساس گزارشات ارائهشده توسط Insurance Europe طی سالهای گذشته کشور ایتالیا، فرانسه و آلمان بیشترین حق بیمه را در بین کشورهای منطقه اروپا تولید کردهاند. میزان حق بیمه تولیدی کشور ایتالیا طی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ به طور قابل توجهی کاهش یافته و از حدود ۱۸ میلیارد یورو در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به کمتر از ۱۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶ رسیده است، این در حالی است که کشور آلمان طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، پس از بحران اقتصادی، حق بیمه تولیدی را از حدود ۱۲ میلیارد یورو به نزدیک ۱۶ میلیارد یورو افزایش داده است. در کشور فرانسه نیز حق بیمه تولیدی طی کل دوره تقریباً ثابت و در حدود ۷ تا ۸ میلیارد یورو بوده و در ترکیه و لهستان حق بیمه تولیدی تنها در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رشد داشته است.
با این حال، بر اساس آخرین آمارها، کشور آلمان با در اختیار داشتن یکچهارم حق بیمه تولیدی داخلی در اتحادیه اروپا بزرگترین تولیدکننده حق بیمه شخص ثالث بوده و پس از آن ایتالیا و فرانسه به ترتیب با سهم ۲۲ و ۱۲ درصدی قرار دارند. این سه کشور نزدیک به ۶۰ درصد از حق بیمه تولیدی اتحادیه اروپا در رشته شخص ثالث را در اختیار دارند.
خسارت پرداختی شخص ثالث در کشورهای نمونه
آمارهای میزان خسارت پرداختی نیز نشان میدهد که خسارت پرداختی در کشور ایتالیا طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به طور قابل توجهی کاهش یافته و از حدود ۱۵ میلیارد یورو به نزدیک ۱۰ میلیارد یورو کاهش یافته است. این در حالی است که در کشورهای آلمان و فرانسه میزان خسارت پرداختی روندی افزایشی داشته و در سال ۲۰۱۶ به ترتیب به ۱۴ و ۹ میلیارد یورو رسیده است. گرچه به نظر میرسد در آلمان همزمان با افزایش خسارت پرداختی، حق بیمه تولیدی نیز افزایش یافته است، اما در فرانسه شدت افزایش خسارت پرداختی به طور قابل توجهی بیشتر از حق بیمه تولیدی است. در دو کشور ترکیه و لهستان نیز خسارت پرداختی افزایش چشمگیری در سالهای گذشته داشته است، در حالی که در کشور سوئد میزان خسارت پرداخت به شدت کاهش یافته و از نزدیک به ۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۴ به حدود ۴۰۰ هزار یورو در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
با نگاهی به سهم کشورها از خسارت پرداختی مشخص میشود که آلمان، ایتالیا و فرانسه به ترتیب با ۲۸، ۲۰ و ۱۸ درصد از سهم خسارت پرداختی در حدود ۶۶ درصد از خسارت پرداختی در رشته شخص ثالث در اتحادیه اروپا را به خود تخصیص دادهاند.
تعداد خودروهای بیمه شده
تعداد خودروهای بیمه شده در کشور آلمان در مقایسه با سایر کشورها بیشترین میزان بوده و از حدود ۵۴ میلیون خودرو در سال ۲۰۰۴ به ۶۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۶ رسیده است. آمارهای سه کشور ترکیه، لهستان و فرانسه در این بخش ارائه نشده و در نتیجه کشورهای دانمارک، بلژیک و فنلاند مورد بررسی قرار گرفتهاند. تعداد خودروهای بیمهشده در کشور ایتالیا از سال ۲۰۰۹ روندی کاهشی داشته و از حدود ۴۵ میلیون خودرو به ۳۹ میلیون خودرو کاهش یافته است. در سایر کشورهای منتخب تعداد خودروهای بیمهشده کمتر از ۹ میلیون بوده و طی سالهای گذشته تغییرات قابل توجهی را تجربه نکرده است.
در اتحادیه اروپا، براساس آمارهای منتشره ۴۴ درصد از خودروهای بیمهشده در کشور آلمان مستقر بوده و ۲۷ درصد در کشور ایتالیا. با این حال آمارهای برخی از کشورها همچون فرانسه، ترکیه، لهستان و… در این گزارشات ارائه نشده است.
تعداد بیمهنامههای صادره
آمارهای تعداد بیمهنامه صادره در کشورهای منتخب نشان میدهد که کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا به ترتیب با صدور ۶۴، ۵۱ و ۳۹ میلیون بیمهنامه در سال ۲۰۱۶ در صدر جدول قرار داشتهاند. روند تعداد بیمهنامه صادره در کشور ایتالیا از سال ۲۰۰۹ نزولی بوده است، در صورتی که در سایر کشورها این روند صعودی گزارش شده است. در کشور ترکیه مجموعاً در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۸ میلیون بیمهنامه صادر شده است، در حالی که تعداد بیمهنامه صادره در کشور سوئد تقریباً ثابت و در حدود ۶ میلیون فقره گزارش شده است.
با نگاهی به سهم تعداد بیمهنامهها مشخص میشود که کشور آلمان تنها سهمی ۲۰ درصدی از تعداد بیمهنامه صادره در اتحادیه اروپا داشته است (در این آمارها برخلاف تعداد خودروها کلیه کشورهای اروپایی گزارش شده است). کشورهای فرانسه و ایتالیا نیز به ترتیب سهم ۱۶ و ۱۲ درصدی را در اختیار دارند.
تعداد خسارات پرداختی
شکل ۹ آمار تعداد خسارت پرداختی شخص ثالث در کشورهای منتخب را نشان میدهد. براساس این آمارها، آلمان بیشترین تعداد خسارت پرداختی با حدود ۴ میلیون فقره خسارت در سال را داشته است. کشور ایتالیا با حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره خسارت در سال ۲۰۰۴ در رتبه دوم قرار داشته است. در این کشور تعداد خسارت پرداختی از سال ۲۰۰۹ به شدت روندی کاهش داشته و تا سال ۲۰۱۵ به حداقل خود، یعنی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره رسیده است. در فرانسه تعداد خسارات پرداختی از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار فقره در سال ۲۰۰۴ به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار فقره در سال ۲۰۱۶ رسیده است. کشور ترکیه بیشترین رشد تعداد خسارات پرداختی را تجربه کرده و از حدود ۵۰۰ هزار فقره به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره رسیده است. این در حالی است که تعداد خسارات پرداختی در کشور سوئد از حدود ۴۵۰ هزار فقره در سال ۲۰۰۴ به کمتر از ۲۰۰ هزار فقره در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
بررسی سهم کشورها از تعداد خسارت پرداختی در سال ۲۰۰۱۶ نشان میدهد که ۳۲ درصد از تعداد خسارات در کشور آلمان و ۱۷ درصد در کشور ایتالیا پرداخت شده است که نزدیک به نیمی از خسارات پرداختی شخص ثالث در اتحادیه اروپا را تشکیل میدهد.
نتیجهگیری
به نظر میرسد کشورهای اتحادیه اروپا تجربیات بسیار متفاوتی در زمینه بیمه شخص ثالث، چه در زمان صدور و چه پرداخت خسارت داشتهاند. در کشور آلمان معمولاً آمارها افزایشی بوده است در حالی که کشور فرانسه تنها افزایش ارزش خسارات پرداختی را تجربه کرده و حق بیمه تولیدی در همین دوره ثابت بوده است. در کشور ایتالیا اما به نظر میرسد با تغییرات ساختاری فعالیت بیمه کاهش یافته و بسیاری از خودروها به هر دلیل بیمه نشدهاند. در نتیجه آمارهای این کشور از سال ۲۰۰۹ به شدت کاهشی بوده است. در کشور سوئد اما روند چیز دیگری است، در این کشور تعداد بیمهنامههای صادره رشد داشته در حالی که سایر آمارها روندی به شدت کاهشی داشتهاند. به نظر میرسد دلیل این امر کاهش ضریب خسارت شرکتها و در نتیجه کاهش حق بیمه دریافتی از مالکین خودرو بهواسطه کاهش تصادفات جادهای بوده است.