بررسی آثار منفی حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه بر فعالیت شبکه فروش بیمه
اقتصادناب_درسال جهش تولید با بخشنامه اخیر بیمه مرکزی آنهم با قید فوریت برای اجرایی شدن حذف فیزیکی صدور بیمه نامه شخص ثالث عملا جمعیت ۶۷ هزار نفری نمایندگی مستقیم کشور که پیش بینی می شود بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر مجموعا شاغل در شبکه نمایندگی اعم از کارمند و بازاریاب فعالیت می نمایند با چالشهای جدیدی باتوجه به پرتفو صدور قابل توجه در این رشته را شاهد خواهیم بود.
به گزارش اقتصادناب رضا یدالهی در یادداشتی می نویسد :اگر بر این باور هستیم که بیمه نامه شخص ثالث ویترین شبکه فروش می باشد قطعا با حذف فیزیکی این بیمه نامه ارتباط مستقیم شبکه فروش با بیمه گذاران به مرور کاهش ودر صورت تداوم کمرنگ خواهدشد. در نتیجه بازاریابی سایر بیمه نامه ها نیز رو به تحلیل و موجبات تقویت فعالان غیرحرفه ای که مجوز صدور بیمه نامه را نداشته اند فراهم میگردد.علاوه بر زیان کاهش صدور بیمه نامه ها منجر به افزایش ضریب خسارتهای مالی به شرکت های بیمه بدلیل عدم پذیرش مناسب ریسک بنابرشخصیت بیمه گذارنیز خواهد شد .
علیرغم اینکه بر این باور هستیم که شبکه نمایندگی همگی در یک راستا فعالیت می نمایند این موضوع تبعیض آشکاری را رقم خواهد زد که بدون توجه به ظرفیت ها و توانایی ها و تجربه شبکه فروش و سایر مسائل قابل طرح در این حوزه به مرور اعتمادسازی که نتیجه تلاش های سالیان متمادی شبکه فروش نمایندگان بوده است را دچار اختلال خواهد نمود صرف نظر از مشکلات اقتصادی برای شبکه فروش در این رشته کاهش قابل توجه ضریب نفوذ بیمه در سایر رشته ها را شاهد خواهیم بود .
و این اقدام عملا مغایر با آموزه های علمی بازاریابی می باشد و با توجه به زیر ساختهای نامناسب اعم از عدم دسترسی به اطلاعات خودروهای کشور از طریق ناجا ، سامانه ثبت احوال ، اختلال در ارائه کد یکتا وانتقال تخفیفات و الحاقیه های احتمالی و مسائل اینچنینی ضررهای قابل توجه ای را به بدنه صنعت وارد خواهد نمود که منجر به سردرگمی شبکه نمایندگی و بیمه گذاران می گردد
واقعیت اینست که شبکه توزیع بازار بیمه متشکل از کارگزاران و نمایندگان و بازاریابان گسترده ترین اعضا بیمه ای کشور و دارای بیشترین تعداد منابع انسانی و میزان سرمایه گذاری در این صنعت هستند . برحسب آمارهای منتشره در حدود هشتاد درصد تولید حق بیمه در اختیار شبکه توزیع است
که با استفاده از دانش و نیروی انسانی و سرمایه گذاری نمایندگان و کارگزاران اقدام به تاسیس دفاتر در سطح گسترده جهت توزیع خدمات بیمه در کشور مینمایند
.در واقع شبکه نمایندگی نه تنها نقش فروشنده محصولات بیمه ای را ایفا میکنند بلکه نقش روابط عمومی و اطلاع رسانی را به جامعه گسترده بیمه گذاران را نیزایفا می نمایند .اگر شبکه نمایندگی در صنعت بیمه حضور نداشته باشد و بدنبال حذف بیشترین قسمت پرتفو شبکه فروش توسط نهاد ناظر گام برداشته شود این صنعت به سرعت به روزگار آژانسهای هواپیمایی دچار خواهدشد
بدون شک بازار بیمه فقط با حضور شبکه گسترده و فرهیخته نمایندگی و کارگزاری میتواند برنامه ریزی ارتقا خود در اقتصاد ملی را اجرایی کند و بدون حضور ایشان امکان توزیع متوازن و مویرگی خدمات بیمه وجود ندارد.
شایسته است به منظور افزایش پتانسیل شبکه توزیع ، نسبت به ترویج روح همکاری مشترک و پایه ریزی تعامل مبتنی بر حفظ توام منافع شبکه نمایندگی و شبکه کارگزاری پرداخته و موجب هم افزایی دانش و تجربه و درآمد این دو عضو یک خانواده گردند.
در بازارهای مترقی بیمه این تبادلات و همکاریها بین شبکه توزیع بیمه سالهاست وجود دارد و تبدیل به فرهنگ شغلی شده است
انتطار داریم مدیران ارشد صنعت بیمه از تصور ذهنی و محال امکان جایگزینی فروش اینترنتی خدمات بیمه بجای حضور نمایندگان منصرف و درصدد ثبات و امنیت شغلی این خانواده بزرگ بازار بیمه برآیند و در یک فضای واقع گرایانه به خواسته های بحق خصوصا افزایش میزان کارمزد و تامین خدمات بیمه بازنشستگی و رفاهی شبکه توزیع بپردازند واز بکار بستن روشهای اینچنینی پرهیز نمایند .
رئیس هیات مدیره کانون سراسری نمایندگان بیمه البرز
رضا یدالهی