تصمیمات جدید برای احراز هویت سهامداران
اقتصادناب_شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از افزایش دو برابری ظرفیت احراز هویت سهامداران در هفتههای آتی خبر داد.
به گزارش اقتصادناب با رایزنیهای این شرکت با بانکهای دولتی و خصوصی، به زودی بیش از سه هزار شعبه بانکها مسوولیت احراز هویت سهامداران بازار سرمایه را برعهده خواهند گرفت که این امر میتواند گام مهمی در سهولت احراز هویت سهامداران ایفا کند.
اکنون بیش از سه هزار دفتر شامل ۸۴۲ شعبه شرکتهای کارگزاری، یک هزار و ۹۶۷ دفتر پیشخوان دولت و ۲۶۱ شعبه بانک شهر مسئولیت احراز هویت سهامداران بازار سرمایه را برعهده دارند.
همچنین شرکت سپردهگذاری مرکزی در حال فراهمسازی زیر ساختهای احراز هویت الکترونیکی (غیر حضوری) است که این پروژه پس از اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح راه اندازی خواهد شد.
این شرکت بار دیگر تاکید کرد: دفاتر پیشخوان دولت نباید مشتریان خود را به سمت کارگزاران خاصی سوق دهند زیرا راهنمایی مراجعهکنندگان به کارگزاری خاص، تخلف آشکار و نوعی رفتار تبعیض آمیز است.
سهامداران بازار سرمایه میتوانند از میان ۱۰۸ کارگزار فعال در این بازار یکی را بر اساس سلیقه و تصمیم خود حق انتخاب دارد و معاملات خود را با آن کارگزاری انجام دهند.
هم اکنون به طور میانگین روزانه یکصد هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام میکنند که طبق آخرین آمارها، تعداد ثبتنام کنندگان در این سامانه به رقم ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.
پیشبینی میشود با طرحهای توسعه ای دولت برای بازار سرمایه از جمله عرضه سهام دولتی در این بازار شاهد افزایش ثبت نام کنندگان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان باشیم.
بر اساس این گزارش، سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایهگذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.
بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.
براساس این گزارش، سهامداران میتوانند با مراجعه به سایت www.sejam.ir ثبتنام خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.