اخبار مهماقتصادیبیمهمقالاتویژهپیشخوان

گزارش IBM و Allianz از میزان سود آوری و صرفه جوئی با استفاده از هوش مصنوعی

گزارش IBM و Allianz از میزان سود آوری و صرفه جوئی با استفاده از هوش مصنوعی

طبق برآورد شرکت IBM، استفاده از هوش مصنوعی موجب صرفه جویی سالانه تا ۱۴۰ میلیون ین، برای شرکت خواهد بود. /بنا بر گزارش شرکت Allianz ، تا سال ۲۰۳۵ هوش مصنوعی، یکی از برترین و اصلی‌ترین عوامل به جهت سودآوری شرکت‌های بیمه‌ای خواهد بود.

به گزارش اقتصادناب به نقل از  از پژوهشکده بیمه  صنعت بیمه از دیرباز به عنوان یکی از برترین نهادهای فعال در حوزه مالی در کشورها شناخته شده است و تاثیرگذاری این صنعت بر پویایی و پیشرفت اقتصاد، بر کسی پوشیده نیست.

هرچند که از یکسو با توجه به ماهیت و از سویی دیگر با توجه به اهمیت فعالیت این نهاد، بیمه‌گران همواره در تلاش جهت به‌روزآوری و تطبیق خود با تغییرات پویای محیطی به ویژه موضوعات فناورانه بوده‌اند؛ لکن، آنچه که در قرن بیست و یکم موجب ایجاد تنش و چالش‌های جدی برای صنعت بیمه گردیده است، رسوخ همه جانبه فناوری در ساختارهای سنتی و انعطاف ناپذیر سازمان‌های بیمه‌گر است.

شرکت‌های بیمه در ابتدا این شرایط را ناشی از ظهور و فعالیت اینشورتک‌ها و استارتاپ‌های بیمه‌ای دانسته و حتی مترصد رقابت و رویارویی با این نهادهای تازه وارد برآمده بودند اما پس از گذشت اندک زمانی دریافتند ادامه حیات در چنین محیط رقابتی بدون همکاری با این نهادها عملا میسر نخواهد بود. در واقع ورود اینشورتک‌ها و غول‌های فناوری به امور بیمه‌گری که برای سالیان سال در تسلط مطلق سازمان‌هایی معدود و با ویژگی‌‌هایی خاص بوده است، بدین معنا است که فناوری قابلیت تغییر مرزها و شیوه‌های کاری را به آسانی میسر ساخته است. موارد ذیل مؤید این ادعا و تاثیرات بسیار مثبت و کارای آن بر صنعت بیمه است:
– طبق برآورد شرکت IBM، استفاده از هوش مصنوعی موجب صرفه جویی سالانه تا ۱۴۰ میلیون ین، برای شرکت خواهد بود. صرفه جویی‌های اقتصادی بعمل آمده ناشی از استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه موجب گردیده تا شرکت‌های بیمه‌ای بسیاری به تحقیق و پژوهش به جهت استفاده و جایگزینی هوش مصنوعی در ساختارهای سنتی خود روی آورند به گونه‌ای که بنا بر گزارش شرکت Allianz ، تا سال ۲۰۳۵ هوش مصنوعی، یکی از برترین و اصلی‌ترین عوامل به جهت سودآوری شرکت‌های بیمه‌ای خواهد بود.

– گسترش استفاده از فناوری بلاکچین موجب گردیده تا بیمه‌گران نیز از این فناوری استفاده نموده و به جهت بسط و توسعه خدمات و محصولات خود نظیر بیمه متقابل استفاده نمایند. طبق تحقیقات بعمل آمده اقبال نسبت به بیمه‌های متقابل با استفاده از فناوری بلاکچین در حال توسعه می‌باشند، چرا که این تکنولوژی قادر است تا به ایجاد حس اعتماد در یک محیط مجازی و در میان اعضاء؛ که یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطرح در بیمه‌های متقابل است، اقدام نماید.

– در حالی که تا دهم آپریل سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵۶۵ نوع متفاوت از کریپتوکارنسی‌ها در جامعه شناسایی شده و ارزش بازار این نوع از ارز‌ها و به نقل از سایت بیزینس‌اینسایدر در ژانویه ۲۰۱۸ در حدود ۷۰۰ بیلیون دلار بوده است؛ این سطح از پذیرش اما تا کنون، موجب استفاده گسترده از کریپتوکارنسی‌ها در صنعت بیمه و به عنوان وجوهی در ازای پرداخت حق بیمه نگشته است چرا که از یکسو دامنه نوسانات این نوع از ارزها، به شدت بالا بوده و از سوی دیگر دارندگان کریپتوکارنسی‌ها، به این نوع از وجوه به عنوان یک کالای با ارزش و موجودیتی قابل سرمایه‌گذاری نگاه می‌نمایند. با این حال اما با توجه به گسترش وسیع این نوع از وجوه، تعداد معدودی از شرکت‌های بیمه‌گر نظیر Chubb و Mitsui به ارائه پوشش‌های متنوعی در خصوص کریپتوکارنسی‌ها روی آورده‌اند.

– الگوریتم‌های هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه‌ها نظیر مدیریت ریسک، با آنالیز دقیق کلان داده‌های شرکت و مشتریان در حوزه‌های داخلی و خارجی، به کاهش ریسک شرکت‌های بیمه‌ای، کمک شایانی نموده‌اند. استفاده از الگوریتم‌ها در صنعت بیمه دارای مزایایی نظیر بهبود دقت در تصمیم‌گیری، کاهش هزینه‌ها و خودکار سازی فرآیندها است.

– ارزیابی ریسک و تشخیص تقلب دو مورد از برترین استفاده کلان‌داده‌ها در صنعت بیمه است. در حال حاضر شرکت‌های بیمه‌ای به جهت داشتن دیدگاهی وسیع در تصمیم‌گیری‌ها، مدیریت بهتر ریسک و در نهایت تداوم و بقاء خود در جامعه، نیازمند بررسی داده‌های برون سازمانی و یا حتی در برخی مواقع پردازش بلادرنگ اطلاعات مشتریان خود می‌باشند.

– هر چند که پتانسیل استفاده و درآمدزایی از اینترنت اشیاء، تا پیش از ظهور و فراگیری در صنعت بیمه در سایر حوزه‌هایی نظیر بانکداری به اثبات رسیده و سرمایه گذاری‌های کلانی نیز در این صنعت؛ صورت پذیرفته است (به طور مثال طبق تحقیقات موسسه Forbes بازار اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۶۷ بیلیون دلار خواهد بود) لیکن، منابع کسب داده و اطلاعات در صنعت بیمه در قیاس با صنایع دیگر بدین جهت که در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات اولیه و مناسب در این صنعت به صورت قابل توجهی بر مدیریت ریسک، اثر گذار است، بسیار حائز اهمیت محسوب می‌گردد. این فناوری امکان جمع آوری داده‌ها در کمترین زمان، با بالاترین میزان دقت و کمترین اشتباه را در صنعت بیمه، فرآهم می‌آورد. تجزیه و تحلیل داده‌های مشتریان، کسب شناخت عمیق‌تر نسبت به وی، ارائه خدمات متناسب، شخصی و مورد نیاز و به تبع آن افزایش میزان وفاداری به صنعت بیمه از جمله مزایای استفاده از اینترنت اشیاء است.

– بیمه‌گران در حوزه سلامت به صورت بسیار فزاینده‌ای در حال استفاده از ابزارها و فناوری‌های پوشیدنی به جهت جمع آوری اطلاعات بلادرنگ به جهت جذب و ارتقاء تجارب مشتریان خود از یک سو و از سویی دیگر کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های مترتب بر خود، می‌باشند. دریافت بلادرنگ داده‌ها از مشتریان همچنین شرکت‌های بیمه را قادر می‌سازد تا با برقراری سطوح بیشتری از تعاملات، به ارائه پیشنهادهای شخصی سازی شده به مشتریان بپردازند.

– بنا بر گزارشات متعددی، مهم‌ترین تاثیر بلاکچین در صنعت بیمه قابلیت ایجاد “قراردادهای هوشمند” است. قراردادهای هوشمند به قراردادهایی اطلاق می‌گردد که در میان دو و یا تعداد بیشتری از افراد در سیستم بلاکچین و با کمک ویژگی‌های این فناوری ایجاد می‌شوند. این قراردادها فراتر از نقل و انتقال متون و مدارک در قراردادهای عادی بوده و اجرای آن به صورت اتوماتیک، لازم الاجرا تلقی می‌گردند. در واقع صدور بیمه‌نامه برپایه قراردادهای هوشمند نه تنها موجب کاهش ریسک بیمه‌گران که زمینه افزایش میزان وفاداری مشتریان را نیز به صنعت بیمه فراهم ‌می‌گرداند. کاهش هزینه‌های عملیاتی یکی دیگر از دستاوردهای استفاده از قراردادهای هوشمند در صنعت بیمه است چرا که با خودکار صورت پذیرفتن اجرای بیمه‌نامه‌های مبتنی بر این نوع از قراردادها، نیاز به دخالت و تعاملات انسانی به شدت کاهش یافته و در نتیجه در هزینه‌های عملیاتی شرکت، صرفه جویی‌های قابل ملاحظه‌ای صورت می‌گیرد.

– طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده، استفاده از تله‌ماتیک در صنعت وسائل نقلیه، به صورت جهانی تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۰۰ بیلیون دلار خواهد رسید. استفاده از تله‌ماتیک در صنعت خودرو به معنی استفاده از روش‌ها و متدهایی به جهت نظارت و مانیتورینگ وسیله نقلیه می‌باشد. با استفاده از ترکیب سیستم‌هایی نظیر GPS این امکان فرآهم می‌گردد تا اطلاعاتی در مورد میزان سرعت خودرو، مکان‌های مورد تردد و بسیاری از موارد دیگر ثبت و ذخیره گشته و با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، به کسب بینش و روابط موجود پرداخته شود. داده‌های جمع آوری شده از ابزارهای تله‌ماتیک مؤید عادات و رفتار رانندگی بیمه‌گذاران بوده و شرکت‌های بیمه‌گر را قادر می‌سازد تا با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های شخصی افراد، به ارائه نرخ‌‌های گوناگون و ویژه برای بیمه‌گذاران اقدام نمایند.

– وسیله هوایی بدون سرنشین که در زبان فارسی به پرنده هدایت‌پذیر از دور و یا به اختصار پهپاد نیز شهرت دارد امروزه به یکی از ابزارهای کارا و ضروری در بسیاری از صنایع از جمله بیمه بدل گشته است. استفاده گسترده از پهپادها به ویژه در حوزه بیمه‌های اموال و خسارت یکی از ۱۰ روند برتر موسسات بیمه‌ای در سال‌های آتی است. استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین موجب افزایش دقت، صحت و سرعت در فرآیندهایی نظیر ارزیابی خسارت در صنعت بیمه می‌گردد. به طور مثال بازرسی از مکان و نواحی آسیب دیده به ویژه در حوادثی نظیر آتش سوزی‌های بزرگ و انفجارها عموماً به عنوان یک چالش مهم در صنعت بیمه شناخته می‌شوند چرا که ممکن است دارای خسارات و تلفات جانی و مالی بسیار به دلیل نا ایمن بودن محیط باشد. اجبار به جمع آوری داده و اطلاعات صحیح در این شرایط خطرناک، توسط نیروهای انسانی در حالی است که پهپادها قادر هستند تا با دوربین‌های بسیار پیشرفته خود، تصاویری با وضوح بسیار بالا و کمترین خطر برای نیروی انسانی را در اختیار ارزیابان خسارت و سایر مسئولین قرار دهند.

– ربات‌های مشاور در واقع سرویس‌ها و خدمات آنلاین مبتنی بر الگوریتم هستند که امکان ایجاد یک مشاوره اتوماتیک برای مشتریان؛ بدون دخالت انسان را، ممکن می‌سازند. در حوزه مالی، ربات‌های مشاور در واقع به معنی ارائه یک خدمت مشاوره‌ای آنلاین در زمینه مدیریت ثروت است که کاملا خودکار و بدون نیاز به مشاوران مالی انسانی، به ارائه مشاوره‌های مالی به مشتریان می‌پردازد. این ربات‌ها قادر هستند تا موجب بهبود در چرخه فروش بیمه، پردازش ادعا و رویه‌های بیمه‌گری گردند. بهبود زمان پاسخ به نیازهای بیمه‌گذاران، کاهش هزینه های عملیاتی و به تبع آن کاهش قیمت محصولات و خدمات بیمه‌ای، بهبود کیفیت و شخصی‌سازی خدمات و محصولات با توجه به ویژگی‌ها و نیازهای هریک از مشتریان در کنار توانایی افزایش ارائه محصولات و خدمات بیمه‌ای؛ از جمله مزایای استفاده از ربات‌های مشاور می‌باشند.

– پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای در فرآیندها و جریان کاری امور، در سازمان‌های مالی وضع گردیده و حتی جریمه‌های سنگینی به موجب عدم رعایت این قوانین برای سازمان‌های مالی مقرر گردید. در صنعت بیمه نیز نظیر سایر نهادها همچون بانک‌ها، ضرورت تطبیق با قوانین و مقررات به شدت احساس می‌گردد. این ضرورت به ویژه در زمان فعالیت در حوزه‌های بین‌المللی دو چندان خواهد بود. رگ‌تک شامل هر تکنولوژی و یا نرم افزاری است که به جهت پاسخ به چالش‌ها و نیازهای ضابطه‌گذاری و کمک به شرکت‌ها به جهت شناسایی نیازمندی‌های قانونی و انطباق، ایجاد گردیده است. شرکت‌های رگ‌تک به مشتریان خود کمک می‌نمایند تا با استانداردهای لازم منطبق شده و از این رو ریسک فعالیت خود را کاهش دهند.

با توجه به موارد فوق می‌توان اینگونه بیان نمود که ورود گسترده فناوری به صنعت بیمه به مثابه؛ زمینه‌سازی جهت ایجاد فرصت‌ها و تهدیدهای بسیار برای سازمان‌های بیمه‌گر سنتی، به صورت توامان است. کاهش هزینه‌ها و زمان ارائه خدمات، بهبود تجربه مشتری و خاطره‌سازی برای وی، بهبود پرتفوی، کاهش هزینه‌های عملیاتی و ریسک بیمه‌گران از جمله سایر مزایای استفاده از فناوری در صنعت بیمه است. از سویی دیگر اما، اجبار به تغییر ساختارهای انعطاف ناپذیر و غیر چابک به جهت تطبیق با فناوری و در نتیجه الزام به صرف وقت و هزینه بسیار از جمله معایب رسوخ تکنولوژی‌های نوین در صنعت بیمه است. بنابراین تهدید مشاغل سنتی و لزوم تغییرات در ساختار آن، نیاز به آموزش و بالا رفتن مهارت‌های نیروی کار جهت تطبیق با شرایط جدید در کنار نیاز به نیروهای کاری جدید و متخصص به ویژه در حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی و رباتیک، نیز از جمله دیگر پیامدهای منفی فناوری بر صنعت بیمه است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا