اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسپول وسرمایه

کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

اقتصادناب_شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با وجود عرضه اولیه سهام شرکت مدیریت ارزش وابسته به صندوق بازنشستگی با کاهش ۲۴۵۸ واحد روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادناب، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به کاهش در پایان معاملات با کاهش ۲۴۵۸ واحد به رقم یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۶۹ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۲۷۸۶ واحد به رقم ۳۷۰ هزار و ۵۸۵ واحد رسید. ارزش بازار به بیش از ۴ میلیون و ۵۸۱ هزار واحد رسید.

امروز معامله گران در بورس بیش از ۵.۷ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۰۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۴۱۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از ۹۳۳۷ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۲ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، البته میزان کاهش شاخص زیر یک درصد بوده است به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی ۲۱ صدم درصد کاهش یافتند و این دو شاخص در معیار هم وزن ۷۵ صدم درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور ۳۴ صدم شناور کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۹ صدم درصد عقب نشست و شاخص بازار دوم بورس ۳۶ صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی نوری، گل گهر، شپنا و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر تقویتی بر شاخص بورس را داشتند و نمادهای ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس و شستا بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل کاهشی بود و با ریزش ۶۷ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۲۹۴ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۴۹ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس بیش از ۱.۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۶۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۳۳۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد بیمه تجارت نو بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشته و نمادهای صنعتی مینو، ذوب آهن، گهر زمین، هلدینگ سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و فرابورس ایران و مادیران بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.


وضعیت امروز پالایش یکم

قیمت هر واحد پالایش یکم امروز بعد از ۹ ماه با ۲۸ درصد زیان به ۷۲۰۱ واحد رسیده است،‌بارها مقامات دولتی قول دادند که زیان خریداران پالایش یکم را جبران خواهند کرد که البته هنوز این وعده محقق نشده است.

امروز گرچه عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری در نماد ومدیر عرضه شد اما این هم نتوانست جلوی ریزش شاخص بورس را بگیرد و همچنین دیروز با وجود آنکه رئیس قوه قضائیه از بورس بازدید کرده و قول داده بود که مصوبات شورای هماهنگی سران قوا را به زودی اجرا کند؛ از جمله اینکه ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار برای حمایت از بورس اختصاص یابد، اما این وعده هم نتوانست بازار را مثبت کند به هر حال سرمایه‌گذاران در بورس باید فعلا تحمل کنند تا زیان آنها در درازمدت جبران شود.

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا