اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسدلار و ارزطلا وسکهپول وسرمایهپیشخوان

چشم‌انداز طلا و نقره در ۲۰۲۳

اقتصادناب_با توجه به اینکه اقتصاد ایالات متحده چه به لحاظ صنعتی و چه از نظر خرده‌فروشی تحرک خود را از دست داده، لزوم تشدید کمتر نرخ بهره احساس می‌شود.

به گزارش اقتصادناب، سایت «اینوستینگ» در یادداشتی با مرور و بررسی رویدادهای مالی ایالات متحده، در مورد تاثیر آتی این رویدادها بر چشم‌انداز طلا و نقره اینگونه نوشت:

با نگاه به آمار اقتصادی در ایالات متحده به وضوح می‌توان مشاهده کرد که تولید صنعتی در این کشور، در پی افت ۰.۷ درصدی در دسامبر، با غافلگیری منفی مواجه شد که در واقع، ادامه‌ی کاهش ۰.۶ درصدی در ماه نوامبر و رقمی بیش از حد انتظار بود. این کاهش عمدتاً ناشی از تولیدات صنعتی بود که در ماه دسامبر ۱.۳ درصد کاهش یافت و در سه ماهه‌ی چهارم با نرخ سالانه‌ی ۲.۵ درصد کاهش را تجربه کرد. نرخ بهره‌ی بالاتر و کاهش قدرت خرید ناشی از تورم به تقاضا برای کالاها لطمه زد.

خرده‌فروشی، پس از کاهش ۱ درصدی در نوامبر، در ماه دسامبر ۱.۱ درصد کاهش یافت. این میزان کاهش، بیش از حد انتظار بود و بزرگترین کاهش در ۱۲ ماه گذشته نیز تلقی می‌شود. از آنجا که در این فصل در تعطیلات به سر می‌بریم، دوره‌ی معاملاتی چندان شکوفایی را مشاهده نمی‌کنیم. البته، میزان فروش تا حدی به دلیل کاهش قیمت‌ها، پائین آمد.

بیایید نگاهی عمیق به موضوع داشته باشیم: نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود… مانند مار آناکوندا که به آرامی، اما قاطعانه به دور شکارش می‌پیچد، اقتصاد را احاطه می‌کند. بگذارید شفاف بگوئیم: منظور «رکود» است. ارزیابی مجموعه‌ای از آخرین داده‌های اقتصادی، شکی باقی نمی‌گذارد که اقتصاد ایالات متحده در حال از دست‌دادن تحرک و پویایی است.

مار آناکوندا

بر اساس گزارش کتاب بژ، پنج منطقه از فدرال رزرو طی چند هفته‌ی گذشته، افزایش خفیف یا ملایمی را در فعالیت‌های اقتصادی کلی گزارش کردند، در حالی که شش منطقه نسبت به دوره‌ی گزارش قبلی، تغییر یا کاهش جزئی نداشتند و تنها یک منطقه، کاهش قابل توجهی را ذکر کرد.

آیا داده‌های ملایم‌تر باعث تندروی بیشتر فدرال‌رزرو می‌شود؟

تعدیل فشار تورم و نشانه‌های گسترده‌ی تضعیف تقاضا می‌تواند فدرال رزرو را تشویق کند تا سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد. این همان چیزی است که پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا، این هفته پیشنهاد کرد و ابراز داشت که در میان برخی نشانه‌ها مبنی بر اینکه تورم داغ در حال کاهش است، آمادگی لازم را برای اینکه بانک مرکزی ایالات متحده به سمت افزایش نرخ بهره آهسته‌تر حرکت کند، دارد.

علاوه بر او، لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس، دیدگاه مشابهی را در اولین سخنرانی سیاسی مهم خود در پست جدید بیان کرد:

«اگر در یک سفر جاده‌ای هستید و در یک بزرگراه خطرناک، با هوای مه‌آلود مواجه شدید، ایده‌ی خوبی است که سرعت خود را کم کنید. این موضوع چنانچه در محیط پیچیده‌ی اقتصادی و مالی امروز سیاست‌گذار باشید، نیز صدق می‌کند؛ به همین دلیل است که من در ماه گذشته از تصمیم فدرال رزرو برای کاهش سرعت افزایش نرخ‌ها حمایت کردم. و همین ملاحظات حاکی از کاهش بیشتر سرعت در نشست آتی است.»

معامله‌گران آتی نیز بر روی چنین سناریویی شرط‌بندی می‌کنند، زیرا بر اساس ابزار CME ارزیابی فدرال رزرو، بیش از ۹۵ درصد شانس افزایش ۲۵ واحد پایه در دو هفته را می‌بینند. البته لازم به ذکر است که کاهش رشد قیمت‌ها اساساً برای قیمت نقره مثبت خواهد بود.

مسائل جاری برای نقره و طلا در سال ۲۰۲۳ چه معنایی دارد؟

 

خوب، کاهش نرخ تورم و تضعیف حرکت اقتصادی نشان می‌دهد که فدرال رزرو ممکن است در افزایش نرخ بهره با شدت کمتری رفتار کند.

 

هرگونه نشانه‌ای از سیاست پولی ضعیف‌تر، بایستی برای طلا و نقره مثبت باشد و از روند صعودی که در نوامبر ۲۰۲۲ شروع شده است، حمایت کند. علاوه بر این، از آنجایی که اقتصاد ایالات متحده در حال از دست‌دادن حرکت است، نگرانی‌های رکود باید تشدید شود که می‌تواند تقاضای پناهگاه امن را برای فلزات گرانبها نیز تقویت کند.

 

گرچه قیمت نقره دیروز کاهش یافت، اما می‌توان آن را یک اصلاح عادی تلقی کرد (لطفاً به خاطر داشته باشید که نقره به طور نسبی یک فلز صنعتی است) یا حتی می‌توان گفت این یک واکنش منطقی به برخی اظهارنظرهای جنگ‌طلبانه بولارد و مستر فدرال رزرو در مورد لزوم افزایش نرخ وجوه فدرال به بالای ۵٪ باشد. البته این دو عضو، امسال اعضای رای‌دهنده نیستند.

 

از این رو، به سر و صدای بازار توجه نکنید، بلکه روی روندهای اساسی متمرکز باشید. آنچه بدیهی و واضح هستند: اقتصاد در حال رسیدن به رکود است، این امر باعث می‌شود از سرعت فدرال رزرو کاسته شود و بعداً حتی افزایش نرخ بهره را متوقف کند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا