اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهمقالاتپول وسرمایهپیشخوان

واجب تر از بنزین برای ماشین چیست؟

اقتصادناب_این بیمه نامه‌ها برای جبران خسارت‌های ناشی از حادثه‌های رانندگی پوشش‌های متنوعی را ارائه می‌کنند تا هزینه‌های ایجاد شده به بیمه‌گر منتقل شود. البته که این دو بیمه نامه با یکدیگر تفاوت‌هایی در ارائه خدمات و پوشش‌ها دارند که باعث شده مکمل یکدیگر باشند. از این رو توصیه می‌کنیم که مالکان خودرو هر دو بیمه نامه را خریداری کنند تا از مزیت‌های مختلف بیمه خودرو بهره‌مند شوند.

در این مطلب سعی داریم درباره پوشش‌های بیمه نامه ثالث و بیمه نامه بدنه توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

 

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه نامه‌های اجباری است که در صورت عدم خرید آن با توقیف خودرو و جریمه دیرکرد بیمه نامه مواجه خواهید شد. در حقیقت بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش مالی و جانی را تعهد می‌کند تا هنگام بروز حادثه رانندگی نگرانی برای جبران خسارت‌های ایجاد شده وجود نداشته باشد. همچنین با توجه به نام بیمه شخص ثالث، مشخص است که این بیمه نامه موظف به پرداخت خسارت برای اشخاص زیان دیده در حادثه رانندگی خواهد بود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث برای اشخاص آسیب دیده در حادثه رانندگی پوشش‌های زیر را در نظر گرفته است:

پوشش خسارت‌های مالی:

تمام خسارت‌های مالی که برای اموال یا اشخاص ثالث در حادثه رانندگی رخ می‌دهد با توجه به سقف تعهدات شرکت بیمه قابل جبران خواهد بود. همچنین میزان تعهد مالی در این پوشش با توجه به قانون و دیه اعلام شده در ابتدای سال ۱۴۰۲ مبلغی معادل ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توان سقف تعهدات را تا ۶۰۰ میلیون تومان هم افزایش داد.

پوشش خسارت‌های بدنی و جانی:

خسارت‌هایی مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان که در اثر حادثه رانندگی برای اشخاص ثالث رخ می‌دهد در این بیمه نامه تحت پوشش خواهد بود. همچنین پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی و جزئی تحت پوشش بیمه نامه شخص ثالث است. برای مشخص کردن سقف تعهدات جبران خسارت‌های ایجاد شده در پوشش جانی بیمه شخص ثالث باید میزان دیه اعلام شده از سوی قوه قضاییه را در نظر گرفت. میزان دیه سال ۱۴۰۲ اعلام شده در ماه‌های حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماه‌های عادی سال مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان بوده است.

تنها نکته مهمی‌ که باید بدانید این است، برای استعلام نرخ بیمه شخص ثالث عوامل دیگری هم غیر از دیه اعلام شده وجود دارند که بر قیمت بیمه نامه شخص ثالث اثر خواهند گذاشت و عبارتند از:

 

انتخاب سقف تعهدات برای پوشش‌های مالی

 

نوع کاربری وسیله نقلیه

 

تخفیف عدم خسارت بیمه نامه

 

تخفیف‌های شرکت بیمه

 

بیمه بدنه چیست؟

 

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، بیمه بدنه یکی از زیر مجموعه‌های بیمه خودرو است که برای جبران خسارت‌های مالی وارد شده به راننده مقصر یا راننده زیان دیده در حادثه طراحی شده است. این بیمه نامه به صورت اختیاری بوده و با توجه به درخواست بیمه‌گذار خریداری می‌شود. در حقیقت جبران خسارت‌های مالی ایجاد شده در حادثه رانندگی یکی از دغدغه‌های راننده‌ها و صاحبان خودرو است که با خرید بیمه بدنه می‌توان چالش‌های مالی ایجاد شده را برطرف کرد. از طرف دیگر در این بیمه نامه برای خطرات تحت پوشش تمهیداتی در نظر گرفته شده تا بیمه‌گذار بتواند با پرداخت حق بیمه بیشتر و اولویت بندی خود از پوشش‌های اضافی هم بهره‌مند شود .

 

پوشش‌های بیمه بدنه

 

بیمه نامه بدنه برای جبران هزینه‌های تعمیرات و تعویض قطعات آسیب دیده خودرو در حادثه دو نوع پوشش اصلی و اضافی را در نظر گرفته است. بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه پایه از پوشش‌های اصلی بهره‌مند شود و برای تحت پوشش بودن خطرات دیگر در بیمه نامه، حق بیمه بیشتری پرداخت کند.

 

در واقع پوشش‌های اصلی شامل آتش سوزی، صاعقه، حادثه و سرقت کلی خودرو می‌شود. به طور کلی پوشش‌های اصلی بیمه بدنه به شرح زیر هستند:

 

سرقت کلی خودرو

 

واژگونی و سقوط خودرو

 

آتش سوزی خودرو یا لوازم یدکی

 

برخورد با یک جسم متحرک یا ثابت

 

آذرخش یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی

 

پرداخت خسارت نجات خودرو در حین انتقال تا ۵۰ درصد

ادامه دارد…

گردآورنده:حسن شاه حسینی

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا