اخبار مهماقتصادیبیمهپیشخوان

مشکل‌سازی بیمه‌ها برای بیمارستان‌ها

 

” اقتصاد ناب_در حال حاضر اوضاع بیمارستان‌ها بسیار نابسامان است؛ چراکه عدم تعهد بیمه‌ها به تعهدات مالی‌شان باعث ایجاد مشکل در بخش بیمارستانی شده است. “

به گزارش اقتصادناب دکتر قاسم جان بابایی در همایش دوره ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، گفت: در حال حاضر اوضاع بیمارستان‌ها بسیار نابسامان است؛ چراکه عدم تعهد بیمه‌ها به تعهدات مالی‌شان باعث ایجاد مشکل در بخش بیمارستانی شده است. ما تا جایی که توانستیم از پرداخت به پزشکان و کادر اجرایی کاستیم تا خدمت به مردم روی زمین نماند. خوشبختانه اقدامات خوبی اخیرا انجام شده است که بدهی بیمه‌ها ظرف هفته‌های آینده به صورت نقدی به بیمارستان‌ها پرداخت شود.

لزوم ثبات مدیریتی در بیمارستان‌ها

وی افزود: مشکلاتی که در ستاد دانشگاه‌ها و وزارتخانه داریم، باعث ایجاد مشکل در بیمارستان‌ها می‌شود. اگر ستاد دانشگاه‌ها را لاغر نکنیم، چرخ دنده‌های بیمارستانی به خوبی نمی‌چرخند. متاسفانه شاهدیم که حتی در برخی از دانشگاه‌های کوچک تشکیلاتی مانند دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی دایر شده است. از دیگر مشکلاتی که گریبان‌گیر بیمارستان‌ها می‌شود، موضوع تغییر روسای بیمارستان‌ها است. به محض عوض شدن رییس دانشگاه، می‌خواهیم تا رییس بیمارستان هم عوض شود. در حالی که این اقدام اصلا به نفع بیمارستان نیست. به نظر شخص بنده رییس بیمارستان و مدیر مالی باید در روند تغییر سایر مدیریت‌ها ثابت بماند تا بازدهی بیمارستان تغییری نکند.

فعالیت ۱۰۰۲ بیمارستان در کشور

بیمارستان‌های بزرگ، معین بیمارستان‌های کوچک باشند

معاون وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر ۱۰۰۲ بیمارستان در کشور فعالند که ۴۷ درصد این بیمارستان‌ها کمتر از ۱۰۰ تخت دارند. البته این رقم در بین بیمارستان‌های دولتی و خصوصی متفاوت است. تعداد کمتر از ۱۰۰ تخت در بیمارستان‌های خصوصی از نظر اقتصادی به صرفه است، اما در بیمارستان‌های دولتی نسبت بیمار به میزان تخت به هم ریخته است و به همین دلیل است که می‌گوییم بیمارستان‌های بزرگ باید معین بیمارستان‌های کوچک‌تر باشند. در همین زمینه سطح‌بندی تخت‌های بیمارستانی از سال گذشته انجام شد اما این کار به تنهایی کافی نیست. باید سطح‌بندی نیروی انسانی هم اضافه شود. در حال حاضر مشکل دیگر ما سطح‌بندی نیروی انسانی متخصص است. کسانی که سهمیه عدالت آموزشی برای بیمارستان‌ها دارند به هیچ وجه نباید از منطقه محرومی که به آنجا تعهد خدمت کرده‌اند، خارج شوند و ملزم هستند دوره تعهد ۱۲ ساله خود را در منطقه مشخص شده بگذرانند.

لزوم اداره بیمارستان‌ها توسط هیات مدیره‌ای مستقل

وی ادامه داد: بیمارستان‌ها باید توسط یک هیات مدیره مستقل اداره شود. بر اساس سطح‌بندی که صورت گرفت، روند زنجیره‌وار بیمارستان‌ها مشخص شد. بیمارستان‌های معین مکلف هستند تا به بیمارستان‌های کوچک پوشش خدمات و نیروی انسانی متخصص را بدهند.

لزوم استفاده از ظرفیت ۳۰درصدی فارغ‌التحصیلان پزشکی در مناطق محروم

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این نکته که نباید کاری کنیم تا پزشک برای تامین درآمد به گناه بیفتد، گفت: مشخص شدن سطح بندی خدمات که سند آن در سند تدوین است، می‌تواند به این امر کمک کند. ما باید از ظرفیت ۳۰ درصدی به کارگیری فارغ‌التحصیلان در مناطق محروم استفاده کنیم تا مشکلات آن مناطق برطرف شود.

اجرای پرونده الکترونیک سلامت در شش استان از تیر ماه

وی در ادامه با اشاره به پرونده الکترونیک سلامت گفت: یک بسیج کلی در وزارت بهداشت در این زمینه صورت گرفته است. در سالیان گذشته نیز آموزش‌هایی برای شروع این طرح به بیمارستان‌ها و پزشکان داشتیم. از اول تیر ماه شش دانشگاه یا استان این طرح را در بیمارستان‌هایشان آغاز می‌کنند. اسناد الکترونیک باید از سوی بیمارستان به بیمه‌ها ارسال شود.

تغییر در سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستان‌ها

وی در خصوص اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز گفت: این اعتباربخشی بر اساس سنجه‌های مشخص شده ما انجام می‌شود که این سنجه‌ها اندکی تغییر داشته‌اند. به طور مثال مرگ و میر مادران باردار در بیمارستان‌ها یکی از سنجه‌های اصلی ما است. هر جا برای مادر بارداری اتفاقی بیفتد، تیم کارشناسی می‌فرستیم تا مشکلات را بررسی کند. متاسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلات ما ساماندهی مریض است که در زمینه مادران باردار نیز ایجاد مشکل می‌کند و در تحقیقاتی که ما داشتیم متوجه شدیم بسیاری از خطرات اگر در دقایق اول بروز مشکل برای مادر پیگیری می‌شد، هیچ گاه به مرگ مادر و یا نوزاد نمی‌انجامید. از دیگر مشکلات در زمینه ساماندهی بیماران، جدا کردن نوزاد از مادر در برخی از بیمارستان‌های استان‌هاست. گاه دیده می‌شود مادر در یک شهر و نوزاد در یک شهر دیگر در بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرند.

جان بابایی همچنین گفت: بیمارستان‌های توریسم سلامت یک کار مشترک با حوزه توسعه در زمینه بکارگیری تمام ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر سلامت بوده است که نسبت به رونق آن تاکید ویژه داریم. در مباحث تامین ارز توریسم با جلساتی که با بانک‌ها داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که بانک‌های بیمارستان‌ها موظف باشند نقش صرافی را انجام دهند.

وی افزود: منابعی که به بیمارستان‌ها اختصاص می‌دهیم باید برای اصلاح زیرساخت‌های بیمارستان باشد و اینگونه نباشد که تمام منابع صرف ظواهر بیمارستان شود. DRG نوع قرارداد ما با بیمه‌ها و نوع خریدی است که انجام می‌دهیم. من در بازدیدهای خود از بیمارستان‌ها مهم‌ترین چالش را مدیریت تخت‌ها بویژه در اورژانس برآورد می‌کنم.

توجه به خدمات درمانگاهی در بیمارستان‌ها

جان بابایی ادامه داد: بحث گزارش حوادثی که نباید در بیمارستان‌ها اتفاق بیفتد، اما سهوا اتفاق می‌افتد اگر به ما گزارش شود، نوعی امتیاز برای بیمارستان در نظر می‌گیریم. نباید روند به گونه‌ای طی شود که ما بروز مشکل را از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها متوجه شویم. یکی از تاکیدات ما توجه به خدمات درمانگاهی در بیمارستان‌ها است که همین امر باعث می‌شود بیمار از بخش درمانگاهی بیمارستان دلسرد شده و به بخش خصوصی مراجعه کند. درمانگاه در بیمارستان می‌تواند مولد ثروت باشد. همچنین پزشکانی که نسبت به ما و خدمت در درمانگاه‌ها تعهد داده‌اند، اما به خوبی سر کار خود ظاهر نمی‌شوند باید گزارش شده و پیگیری شوند.

هدف از اداره زنجیره‌ای بیمارستان‌ها

وی همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص اداره زنجیره‌ای بیمارستان‌ها گفت: هدف ما از این طرح حل کردن مشکلات بیمارستان درون خودشان است و اینگونه نیست که بیمارستان‌های دولتی، خیریه و یا خصوصی در برخی از موارد مصوب مانند تعرفه‌هایشان بتوانند تغییری ایجاد کنند. این به آن علت است که ما به بیمارستان به عنوان یک مرکز خدماتی و بنگاه اقتصادی نگاه می‌کنیم که اگر به خوبی یک بنگاه اقتصادی اداره شود، بیمار می‌داند که قرار نیست هزینه گزافی برای دریافت خدمات سلامت از جیبش خرج کند.

احصای استاندارد ۶۰۰ خدمت پرهزینه

جان بابایی درباره استانداردسازی بیمارستان‌ها بر اساس الگوی جهانی گفت: سه کارکرد در استانداردسازی آغاز کرده‌ایم؛ محاسبه تعداد تخت‌های بیمارستانی، تدوین سند نیروی انسانی و سطح‌بندی خدمات از این اقدامات است. استاندارد حدود ۶۰۰ خدمت پرهزینه نوشته شده است تا به طور مثال اگر قرار است یک عمل جراحی قلب باز انجام شود، چه متخصصانی می‌توانند در این عمل دخیل باشند.

اجرای نسخه نویسی الکترونیک در ۶ استان از اول تیرماه

وی افزود: خدمات یاد شده همگی در حوزه پرونده الکترونیک سلامت قابل پیگیری است. همچنین زیرساخت‌های پرونده الکترونیک سلامت آماده شده و هر کس که بخواهد خدمات دریافت کند، در تمام مراکز درمانگاهی اطلاعات و داده‌هایش در سامانه ثبت می‌شود. همچنین افراد می‌توانند در بخشی از این سامانه یک سری از اطلاعات شخصی خود را به آن اضافه کنند. از اول تیر ماه در شش استان تمام پرونده‌های بیماران از بیمارستان‌های دولتی به صورت الکترونیک به سازمان‌های بیمه‌گر منتقل می‌شود. همچنین تا پایان سال تمام بیمارستان‌ها می‌توانند نسبت به ارسال الکترونیکی اسناد خود اقدام کنند. مباحث مربوط به نسخه نویسی الکترونیک از شش استان در بخش دولتی و دو استان در بخش خصوصی شروع شده است. استان‌های مازندران، گلستان، زنجان، فارس، خراسان رضوی و گیلان در بخش دولتی نسخه‌نویسی الکترونیک را شروع کرده‌اند که به تدریج به سطوح بالاتر می‌رود.

آغاز نوبت‌گیری الکترونیکی در مراکز درمانی ۲۰ استان

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه خدمات الکترونیک حدودا در ۲۰ استان نوبت‌گیری الکترونیکی دریافت خدمات را نیز آغاز کرده‌ایم. در حوزه بهداشت تمام ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت دارند. در حوزه درمان نیز ساختار آماده است و افراد می‌توانند در پرونده الکترونیک خود کاستی‌های اطلاعاتی را اضافه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا