اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

لزوم تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی درکشورهای دارای بلایای طبیعی

 

“اقتصادناب_ قائم‌مقام رئیس کل بیمه مرکزی درباره پیشنهاد تاسیس بیمه ملی اتکایی کشور به جای صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: باید دید این پیشنهاد چه مزیتی نسبت به صندوق بیمه حوادث طبیعی دارد و آیا اصولا این دو، جایگزین هم تلقی می‌شوند یا مکمل یکدیگر هستند؟ پرویز خوشکلام خسروشاهی افزود: بنده مخالف یا موافق مطلق صندوق نیستم. “

به گزارش اقتصادناب چون حوادث فاجعه‌آمیز طبیعی از خاصیت بیمه‌پذیری کامل برخوردار نیستند و اصطکاک اطلاعاتی در بازار بیمه این نوع از حوادث بسیار زیاد و قوی است، بنابراین لازم است بیمه حوادث فاجعه‌آمیز طبیعی قانونی شود و ثانیا بخشی از منابع مالی پرداخت خسارت ناشی از حوادث طبیعی از بودجه دولت تامین شود.

او ادامه داد: اما اینکه این دو اصل در قالب تاسیس صندوق بیمه عملیاتی شود یا با ساز و کارهای دیگر، مساله بعدی است هرچند که چون بخش مهمی از اقدامات حقوقی مربوط به ساز و کار تاسیس صندوق بیمه تاکنون به نتیجه رسیده بنابراین صرفه و صلاح در آن است همین ساز و کار پیگیری شود و اگر اشکالی دارد برطرف شود. ضمن آنکه بیمه اتکایی ابزاری برای توزیع ریسک بوده و نمی‌تواند جانشین صندوق بیمه حوادث طبیعی شود، بلکه مکمل آن خواهد بود.

خسروشاهی با تاکید براینکه تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی در کشورهایی که بلایای طبیعی در آنها فراوان است جواب داده ‌و تجربه بدی نبوده است، یادآور شد: با راه‌اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی مواجهه با حوادث غیرمترقبه از حالت برنامه‌ریزی ‌نشده و اضطراری و انفعالی به حالت برنامه‌ریزی‌شده و طبیعی و فعال تبدیل می‌شود.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی درباره حضور کمرنگ بیمه در پوشش خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی گفت: محدودیت سرمایه شرکت‌های بیمه یکی از علل این موضوع است.

خسروشاهی افزود: داشتن سرمایه متناسب با تعهدات، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بیمه‌گری سالم است و به همین دلیل بیمه‌گران به دلیل محدودیت سرمایه امکان ارائه سقف‌های بالای پوشش‌ برای واحدهای مسکونی و قبول تعهدات خارج از توان خود را ندارند.

وی یادآور شد: خسارات شرکت‌های بیمه در سیل اخیر دارای پوشش اتکایی بود و بیش از ۸۵درصد خسارات از پوشش اتکایی برخوردار بوده‌ است.

خسروشاهی ادامه داد: بنابراین وجود اصطکاک اطلاعاتی و محدودیت توانگری مالی و ظرفیت نگهداری ریسک شرکت‌های بیمه از عوامل مهم ضرورت راه‌اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی است.

وی با اشاره به این مطلب که بخشی از حق بیمه صندوق توسط مردم و بخشی دیگر توسط دولت تامین خواهد شد، تصریح کرد: شرکت‌ها نمی‌توانند بیش از سرمایه و ظرفیت نگهداری خود ریسک بپذیرند. برای مثال یک شرکت بیمه نمی‌تواند شهری را بدون اخذ پوشش‌های اتکایی لازم تحت پوشش بیمه قرار دهد که تعهد پوشش بیمه‌ای آن بیش از ۲۰ درصد سرمایه شرکت باشد.

خسروشاهی گفت که در مقاطع بروز حوادث فاجعه‌آمیز چون سیل و زلزله کمک‌های دولت و مردم که طبعا به‌صورت عجله‌ای و شتاب‌زده و بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی صورت می‌گیرد نمی‌تواند رضایت عمومی را در حد قابل انتظار تامین کند اما با تخصیص این منابع از طریق ساز و کارهای بیمه‌ای کارآیی مواجهه با بلایای طبیعی تا حد قابل ملاحظه‌ای ارتقا می‌یابد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا