اخبار مهماقتصادیبیمهپیشخوان

قابل توجه مدیران ریسک در شرکتهای بیمه ؛ مارهای مرگ

اقتصادناب_با توجه به آمارهای ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ به تفکیک استان، بیشترین تلفات جاده‌ای در کشور در استان فارس با سهم ۹ درصدی مشاهده شد. استان تهران و خراسان رضوی نیز به ترتیب با سهم هشت و هفت درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.

به گزارش اقتصادناب آخرین آمارهای سازمان سلامت جهانی از میزان تصادفات جاده‌ای در ایران حاکی از آن است که تصادفات جاده‌ای پنجمین عامل مرگ و میر در ایران است. در این رتبه‌بندی بیماری عروق کرونر، سکته، آلزایمر و فشار بالا به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم را داشتند. این آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور به بیش از ۲۲ هزار نفر رسید که در حدود ۸۳/۶ درصد از کل مرگ و میر کشور را تشکیل می‌دهد.

کشور ما با نرخ مرگ و میر جاده‌ای ۳۰ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر، در سال ۲۰۱۷ رتبه ۳۸ را در مرگ و میر جاده‌ای در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. در کشورهای پیشرفته همچون آلمان تصادفات جاده‌ای رتبه ۲۹ را در عوامل مرگ و میر کشور داشت و در سال ۲۰۱۷ فقط نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ کشته داد که نرخ ۵۴/۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر را با رتبه ۱۷۰ نشان می­دهد. از نظر رتبه‌بندی میزان مرگ و میر تصادفات، عمده کشورهای آفریقایی، ونزوئلا و عربستان در رتبه‌های نخست جدول قرار دارند.

آخرین آمارهای پلیس راهور در کشور حاکی از آن است که در طی تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۸ به طور متوسط روزانه ۳۷ نفر در تصادفات جاده ای کشته شده اند که این رقم حاکی از کشته شدن بیش از ۸۰۰ نفر تنها در طی اواخر اسفند تا نیمه اول فروردین ماه است. همچنین بیش از ۶۰ درصد تصادفات در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر ها اتفاق افتاده است که نشان دهنده تأثیر خستگی سفر در انتهای مسیر بر تصادفات است.

بدون شک به دلیل اهمیت مدیریت ریسک  شناسایی راههای پرخطر برای شرکتهای بیمه اهمیت بسزائی دارد که درین گزارش بدانها پرداخته شده است.

جاده‌های پر تصادف کشور

بر اساس اطلاعات سازمان سلامت جهانی، نقشه جاده‌های پر تصادف کشور نشان می‌دهد که عمده تصادفات از مبدأ (یا به مقصد) تهران بوده است. جاده تهران ـ اصفهان ـ شیراز و جاده بجنورد ـ مشهد از جمله پر تصادف‌ترین جاده‌های کشور هستند. جاده‌های تهران ـ زنجان ـ تبریز، قزوین ـ همدان، تهران ـ قم ـ کاشان، تهران ـ سمنان و شاهرود ـ سبزوار، نائین ـ یزد و دزفول ـ آبادان نیز از جمله مسیرهای پر تصادف کشور به شمار می‌روند (شکل ۱).

تعداد کشته‌ها

آمارها حاکی از آن است که طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۹۵ تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از ۲۰ هزار نفر به کمتر از ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده است. گرچه در سال ۹۶ تعداد کشته‌ها افزایش ۷/۱ درصدی داشت و به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر رسید (شکل ۲).

در میان استان‌های کشور، چهار استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس از جمله پر تلفات‌ترین استان‌ها بودند که در سال ۱۳۹۰ در حدود یک هزار و ۶۰۰ کشته در سه استان فارس، خراسان رضوی و تهران ثبت شد و در استان اصفهان نیز در حدود یک هزار ۲۵۰ کشته ثبت شد. استان خراسان رضوی در میان چهار استان بیشترین کاهش تلفات را در هفت سال گذشته داشته است و تعداد تلفات در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ به حدود یک هزار ۱۲۵ نفر رسیده است، در صورتی که تعداد تلفات در استان فارس با کاهش جزئی به حدود یک هزار و ۴۷۰ نفر رسید. تعداد تلفات استان اصفهان نیز کاهش قابل توجهی پیدا کرد و در سال ۱۳۹۶ به کمتر از هزار نفر رسید. تعداد تلفات استان تهران نیز در سال ۹۶ به یک هزار و ۲۰۰ نفر رسید. رکورددار تلفات در سال ۱۳۹۶ استان فارس با حدود یک هزار و ۴۷۰ کشته در تصادفات جاده‌ای بود (شکل ۳).

بررسی نرخ رشد سالانه تلفات جاده‌ای نشان می‌دهد که استان تهران طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۹۵ نرخ رشد منفی داشت و در سال ۹۶ نرخی مثبت را تجربه کرد. استان خراسان رضوی نیز در سال‌های ۱۳۹۱ و ۹۵ بیشترین کاهش سالانه در تلفات جاده‌ای را به ترتیب با نرخ منفی ۱۷ و منفی ۱۳ تجربه کرد. بیشترین نرخ رشد مثبت در استان فارس در سال ۱۳۹۵ با نرخ حدود شش درصد مشاهده شد (شکل ۴).

سهم استان‌ها از تلفات تصادفات جاده‌ای کشور

با توجه به آمارهای ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ به تفکیک استان، بیشترین تلفات جاده‌ای در کشور در استان فارس با سهم ۹ درصدی مشاهده شد. استان تهران و خراسان رضوی نیز به ترتیب با سهم هشت و هفت درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند. کمترین کشته‌ها در استان‌های ایلام با ۱۱۹ کشته، اردبیل با ۱۵۴ کشته و چهارمحال و بختیاری با ۱۸۵ کشته مشاهده شد (شکل ۵).

جزئیات تلفات جاده‌ای در استان‌های کشور در هفت سال گذشته به همراه نرخ رشد سالانه در جداول زیر ارائه شده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا