اخبار مهماقتصادیبیمهپیشخوان

شاخص های اساسنامه جدید سندیکا برای دبیر کل چیست؟

تعویق مجدد انتخابات سندیکا و احتمال هشدار نهاد نظارتی

اقتصادناب_در صورتیکه این تصمیم گیری که قرار است در مردادماه نهایی شود مجددا به تاخیر بیفتد با اخطار و هشدار مقام نظارتی روبرو خواهد شد. در اساسنامه فعلی طی عناوینی کلی عنوان شده شخص دبیر کل باید صاحب نظر در امور بیمه ای باشد اما ظاهرا در اساسنامه جدید که قرار است تصویب شود به شرایط دبیر کلی با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

به گزارش اقتصادناب، ماجرای انتخابات دبیر کلی سندیکای بیمه گران و تاخیر در برگزاری آن در حالی در گزارش حسابرس مستقل در صورت های مالی این نهاد منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ مصوب ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ مورد اخطار قرار گرفته که برخی شنیده ها از احتمال تذکر بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر خبر می دهند

بلاتکلیفی وضع موجود در سندیکا و عدول از مفاد قانونی در نهایت سبب شد تا در جلسه اخیر شورای عمومی سندیکا برگزاری انتخابات و تعیین تکلیف دبیرکل، نهایتا تا پایان مردادماه مشخص شود.

گفته می شود، در صورتیکه این تصمیم گیری که قرار است در مردادماه نهایی شود مجددا به تاخیر بیفتد با اخطار و هشدار مقام نظارتی روبرو خواهد شد.

اما توجیهی که شاید بزرگترین علت تاخیر در انتخابات سندیکا بوده ،تصویب اساسنامه پیشنهادی به شورای عالی بیمه است.

محمد علیپور با وجود گذشت نزدیک به چهار ماه از زمان قانونی انتخابات سندیکا و عدول از قوانین موجود ،صراحتا گفته است که تا زمانیکه اساسنامه جدید تصویب نشود انتخابات برگزار نمی کند.

وی در گفتگو با رسانه ها  گفته است: مادامی که اساسنامه اصلاح نشود برگزاری انتخابات هیچ موضوعیتی ندارد.

این توجیه اما در حالی است که به لحاظ قانونی برگزاری انتخابات نمی تواند به تصویب یا عدم تصویب اساسنامه ربطی داشته باشد و همین امر نیز به اخطار حسابرس قانونی منجر شده است.

ضمن اینکه بنابر تصمیمات شورای عمومی قرار است انتخابات با تصویب یا بدون تصویب اساسنامه جدید برگزار شود و در اینجا این سوال مطرح می شود که با وجود این تصمیم گیری چرا انتخابات نزدیک به چهار ماه به تعویق افتاده است؟.

اما در خصوص اساسنامه و اصرار بر تصویب ان باید گفت از زمان طرح پیشنهادی اساسنامه جدید نیز در ضرورت یا عدم ضرورت این کار اختلاف نظر وجود داشت.

عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بیمه مرکزی در گفتگو با ماهنامه بیمه داری نوین صراحتا اذعان داشت: در ایجاد اساسنامه جدید ضرورت چندانی نمی بینم زیرا معتقدم سندیکا با همین اختیارات فعلی نیز نتوانسته از ظرفیتهای خود استفاده کند.

اما از طرفی دبیر کل فعلی سندیکا طی دو سال اخیر در پاسخ به منتقدینش مبنی برعلل انفعال سندیکا از کارا نبودن اساسنامه و محدودیت دایره اختیارات سندیکا یاد کرده ، پاسخی که در تمام مصاحبه های مطبوعاتی وی دیده می شود.

اما سوال اینجاست که آیا با تصویب اساسنامه جدید سندیکا ، این نهاد صنفی را به تشکلی منسجم و فعال بدل خواهد شد؟ این سوالی است که برای پاسخ بدان باید منتظر آینده شد!

بررسی های ریسک نیوز نشان می دهد ، اساسنامه جدید برخی فاکتورهای مشخص برای دبیر کل قائل شده است.
در اساسنامه فعلی  طی عناوینی کلی عنوان شده شخص دبیر کل باید صاحب نظر در امور بیمه ای باشد اما ظاهرا در اساسنامه جدید که قرار است تصویب شود به شرایط دبیر کلی با جزئیات بیشتری پرداخته شده است.

در اساسنامه جدید امده است که دبیر کل علاوه بر اینکه باید صاحبنظر در امور بیمه ای باشد می تواند یکی از شرایط ذیل را  دارا باشد:حداقل سابقه فعالیت ده ساله در هیات مدیره شرکتهای بیمه ، ۵ سال سابقه مدیر عاملی ، عضو هیات عامل بیمه مرکزی ، عضو شورای عالی بیمه ، استاندارو یا معاون وزیر.

 نگاهی گذرا به شرایط فوق برای احراز صلاحیت دبیر کل سندیکا  از نوعی تناقض حکایت می کند ، به طور مثال در شرایط فوق دبیر کل می تواند یا سوابق عضویت در هیات مدیره یا مدیر عامل یا عضویت در هایت عامل بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه را داشته باشد و یا معاون وزیر و استاندار!

در واقع این تناقض به همان اختلاف نظر همیشگی اشاره دارد که ایا دبیر کل سندیکا باید بیمه ای فعال در پستهای حساس مدیریتی و تصمیم گیری باشد و یا شخصی خارج از دایره صنعت بیمه اما دارای قدرت لابی گری و تعامل .

شاید بهتر بود در این میان شاخص هایی چون قدرت تحول گرائی و سوابق مدیریتی که منجر به نواندیشی  و تحولات نواورانه شده گنجاند می شد.

از طرفی ایا متریک کردن و قراردادن مقیاس برای دبیر کل سندیکا با شاخص های فوق که بیش از هر چیزی باید حافظ منافع صنف خود باشد می تواند به شایسته سالاری بینجامد؟

مروری بر دبیران سندیکا در سالهای اخیر نشان می دهد این تشکل صنفی اغلب این شرایط را تجربه کرده از تاجگردون تا محمد علیپور اما در نهایت همیشه در تیررس نگاه منتقدان بوده است!

از شام های انتخاباتی تا دورهمی های کاندیداتوری

در حال حاضر با داغ شدن فضای انتخاباتی در سندیکا دو گزینه فعلی که جهت دبیر کلی اعلام امادگی کرده اند محمد علیپور، دبیر کل فعلی و محمد کریمی ، رئیس کل پیشین بیمه مرکزی است.

شام شبانه محمد کریمی و حضور بیست مدیر عامل در این دورهمی این روزها نقل محافل خبری شده است که شاید بتواند یاداور شام های انتخاباتی مجلسیان باشد!

 گفته می شود جلسه ای با مدیریت چند تن از مدیران عامل صاحب نفوذ و باسابقه صنعت بیمه برگزار شده تا کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند اما نکته جالب اینجاست که در این جلسه که برای گزینش کاندیدا صورت گرفته نیز نزدیک به بیست نفر از مدیران  شرکت کرده اند و این امر نشان می دهد مدیران در حال سنجش کاندیدای خود برای رای دهی هستند.

در این راستا باید دید که آیا محمد کریمی می تواند نظر مدیران مدعو خویش را جلب کند یا در نهایت مدیران عامل منتظر گزینش کاندیدای جدید از سوی قدمای صنعت هستند تا تصمیم نهایی را اتخاذ کنند؟

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا