اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهعلم و فناوریمقالاتپول وسرمایهپیشخوان

دانستنی های تکمیلی بیمه شخص ثالث

گردآورنده:حسن شاه حسینی

اقتصادناب_تخفیف بیمه شخص ثالث برای عدم خسارت

یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت نهایی بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است؛ به این معنی که به تعداد سال‌‌‌‌‌هایی که بیمه‌گذار از بیمه ثالث خود استفاده نکرده باشد، به بیمه‌نامه او  تعلق‌‌‌‌‌ می‌گیرد. در‌این صورت، زمانی که شخص بیمه‌گذار اقدام به تمدید بیمه‌نامه خود نماید، تخفیف تعداد سال ‌های عدم ‌خسارت بر حق ‌بیمه پرداختی جدید آن اعمال می‌‌شود و مبلغ آن کاهش پیدا می‌کند. در قانون جدید بیمه شخص ثالث این تخفیفات به جای ۸ سال، در ۱۵ سال اعمال می‌شود. نحوه اعمال تخفیف عدم خسارت در قانون جدید در ادامه قابل مشاهده است:

درصد تخفیف شخص ثالث در سال‌های مختلف • سال اول: ۵٪ • سال دوم: ۱۰٪ • سال سوم: ۱۵٪ • سال چهارم: ۲۰٪ • سال پنجم: ۲۵٪ • سال ششم: ۳۰٪ • سال هفتم: ۳۵٪ • سال هشتم: ۴۰٪ • سال نهم: ۴۵٪ • سال دهم: ۵۰٪ • سال یازدهم: ۵۵٪ • سال دوازدهم: ۶۰٪ • سال سیزدهم: ۶۵٪ • سال چهاردهم: ۷۰٪

کاهش پلکانی تخفیف در صورت بروز خسارت

در قانون قبلی بیمه ثالث با اولین خسارت و کنده شدن کوپن بیمه‌نامه، تمام تخفیف های سال‌ های قبلی از بین می‌رفت؛ اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث شرایط تغییر کرده و کاهش آنها به صورت پلکانی است. طبق تبصره ۲ ماده ۶ آیین‌نامه جدید، در صورت خسارت تمام تخفیفات بیمه‌گذار به یک‌باره از بین نمی‌رود. در ادامه می‌توانید تاثیر خسارت مالی و جانی را بر کاهش تخفیفات مشاهده کنید.

تاثیر کاهش تخفیف‌های خسارت مالی یک بار : ۲۰% دو بار : ۳۰% سه بار و بیشتر : ۴۰% تاثیر کاهش تخفیف‌های خسارت جانی یک بار: ۳۰% دو بار : ۷۰% سه بار و بیشتر : ۱۰۰%

 

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث چقدر است؟

مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص‌ثالث می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد اما‌‌‌‌‌ می‌توان گفت که خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون‌ به‌‌صرفه‌‌تر است. به این دلیل که با توجه به بالا بودن ریسک بیمه‌‌های کوتاه مدت برای شرکت‌‌‌‌های بیمه، قیمت بیمه‌نامه کوتاه مدت از  بیمه‌نامه یک ساله بیشتر خواهد بود.

باید توجه داشت که بیمه‌نامه شخص ثالث از ساعت ۲۴ روز خرید آن فعال می‌شود. مثلا اگر روز شنبه اقدام به خرید یا تمدید بیمه‌نامه کنید، بیمه‌نامه شما از ساعت ۲۴ همان روز یا به عبارتی از ابتدای بامداد یکشنبه فعال خواهد بود.

استعلام بیمه شخص ثالث

اگر قصد خرید بیمه شخص ثالث را دارید، قبل از خرید بیمه‌نامه باید استعلام قیمت آن را در شرکت‌های مختلف بیمه بگیرید.  در حال حاضر برای مقایسه و استعلام قیمت بیمه شخص ثالث روش ساده‌ای پیش روی شماست و دیگر نیازی نیست که به صورت حضوری به نمایندگی‌ها یا شعب شرکت‌های بیمه مراجعه کنید. در روش حضوری استعلام بیمه شخص ثالث، باید ساعت‌ها زمان صرف کنید تا بتوانید نرخ و اطلاعات بیمه شخص ثالث را در شرکت‌های مختلف بیمه جمع‌آوری کنید.  اما در روش اینترنتی می‌توانید با چند کلیک و در عرض چند دقیقه به استعلام دقیق بیمه شخص ثالث خودروی خود دست پیدا کنید. به این صورت که با ورود به سایت ازکی و ثبت اطلاعات خودروی خود، قیمت بیمه شخص ثالث آن را در شرکت‌های مختلف بیمه استعلام گرفته و پس از بررسی دقیق حق بیمه‌ها، پوشش‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود، بیمه شخص ثالث را خریداری کنید.

بهترین بیمه شخص ثالث

گفتیم که قیمت بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف بیمه تفاوت چندانی ندارد اما قیمت این بیمه نباید تنها معیار شما برای خرید بیمه ثالث باشد و اگر به دنبال بهترین بیمه شخص ثالث هستید باید به عوامل بسیاری در انتخاب آن توجه کنید. عوامل مختلفی مثل میزان پوشش مالی ارائه شده، توانگری مالی شرکت بیمه، کیفیت پرداخت خسارت، تعداد شعب پرداخت خسارت، سهم از بازار و…  برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث نیاز دارید اطلاعات، شرایط و نرخ‌های تمام شرکت‌های بیمه را در کنار یکدیگر ببینید و بر اساس نیازها و اولویت‌های خود آن‌ها را مقایسه کنید.

حذف الحاقیه بیمه شخص ثالث

در قوانین قبلی اگر شروع سال بیمه‌ای شما از ابتدای سال و همزمان با تغییر میزان دیه نبود (مثلا سررسید بیمه در آذر ماه بود) باید برای مدت بیمه شده بر اساس دیه سال قبل، الحاقیه صادر و حق بیمه متناسب با دیه سال جدید اضافه می‌شد. اما در قوانین جدید نیازی به صدور الحاقیه ثالث و پرداخت مبلغ اضافه نیست و پرداخت مابه‌التفاوت آن به عهده صندوق تامین خسارت‌های جانی ثالث است.

حذف نسخه کاغذی بیمه ثالث

بر اساس قانون جدید از ابتدای سال ۹۷ کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث حذف شد و در حال حاضر همه شرکت‌های بیمه به صورت کامل آن را حذف کرده‌اند. در همین راستا نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث هم حذف شده است و تنها همراه داشتن شماره بیمه و نسخه الکترونیکی آن کافی است.

ادامه دارد..

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا