اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسمجلسپول وسرمایه

تجمع سهام‌داران معترض به شرایط بازارسرمایه در مقابل مجلس

اقتصادناب_تعدادی از سهام‌داران معترض به شرایط بازار سرمایه در مقابل مجلس تجمع و اعتراض خود را نسبت به عدم حمایت دولت از بورس به گوش متولی بازار برسانند.

تکرار تلخ مالباختگی؛این بار بورسی ها!

به گزارش اقتصادناب در پایان زمان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس با افت ۳۷هزار و۴۷۰واحدی به یک میلیون و ۳۳۶هزار واحد رسید، حداقل ۱۰ روز گذشته شاخص منفی بوده و ریزش به صورت روزانه باعث افزایش نگرانی سهامداران شده است. با اینکه برخی از مسئولان سازمان بورس معتقدند که این ریزش‌ها موقتی است،‌ اما واقعیت‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد و همین موضوع هم سبب شد تا تعدادی از سهام‌داران معترض به شرایط بازار سرمایه در مقابل مجلس تجمع و اعتراض خود را نسبت به عدم حمایت دولت از بورس به گوش متولی بازار برسانند. رئیس سازمان بورس هم در میان تجمع‌کنندگان حضور یافت تا به سوالات آنها پاسخ دهد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس گفت: «تلاش کردیم نقدینگی‌ای که وارد بازار می‌شود توسط عرضه‌های اولیه جذب شود، تقاضا می‌آمد و باید عرضه تقویت می‌شد این امر منجر به مصوبه دولت در مورد سهام شناور شد همچنین پیگیری‌های سازمان بورس باعث شد عرضه‌های خوبی از طرف دولت انجام شود.» قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس نشان می‌دهد بازار سهام طی دو سال اخیر با روندهای پرشتاب و شکستن مداوم رکوردها توانست توجه بخش زیادی از اقشار جامعه را به خود جلب کند و ورود بخش قابل توجهی از پس‌انداز اشخاص خرد را به این بازار فراهم کند‏‏. نتیجه این امر، فاصله قابل توجه رفتار بازار از تعادل پایدار و وجود تلاطمات قابل توجه در آن بود به نحوی که سطح‌های مقاومتی شاخص کل، پی‌درپی شکسته و رکوردهای جدیدی از ورود پول حقیقی و رشد شاخص ثبت شد.

از نیمه دوم مردادماه سال ۱۳۹۹، به دلیل ارسال علامت نااطمینانی به بازار، ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مجری در عرضه سهام صندوق دوم دولتی و مشخصا وزارت اقتصاد و وزارت نفت و نیز نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران حقوقی، بازار سرمایه ریزش قابل توجهی را تجربه کرد. به نحوی که در فاصله یک ماهه، نزدیک به ۴۵۰ هزار واحد از شاخص کل اصلاح شد. کمیسیون اقتصادی بارها و از ماه‌ها قبل این اتفاق را پیش‌بینی و تذکرات لازم را به مسئولان اجرای ذیربط ارائه کرده بود، ولی توجه نکردن به این تذکرات موجب شد تا نه‌تنها لطمات قابل توجهی در بعد اقتصادی به کشور وارد شود، بلکه موجب پدیدآمدن پیامدها و نارضایتی‌های اجتماعی از سرمایه‌داران خرد که اکثرا در ماه‌های اخیر وارد این بازار شده و بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست داده بودند، شد.

رئیس مجلس چه گفت؟

در شرایطی که بازار سرمایه می‌توانست یک ظرفیت قابل توجه برای هدایت نقدینگی به سمت تولید و تبدیل شدن به یک تعاونی فراگیر ملی باشد، متاثر از این فضای رشد غیرحقیقی و ناپایدار قرار گرفت که عمده دلایل آن عدم عرضه منظم سهام ارزنده و متناسب با نقدینگی، ایجاد انتظارات غیرواقعی درباره میزان سوددهی بالا و ایجاد تصور حمایت مطلق و جبران زیان افراد توسط حاکمیت برای سرمایه‌گذاران جدید و ریسک‌ناپذیر، ناهماهنگی میان دستگاه‌های مسئول، روشن نبودن مبنای قیمت‌گذاری عرضه‌های اولیه از جمله عوامل به وجود آمدن این وضعیت بودند. به‌نظر می‌رسد ضرورت دارد در آغاز روند تثبیت بازار از خطاهای گذشته درس گرفت و با تصمیم‌سازی مناسب و با حساسیت بیشتر به روند این بازار توجه کرد و تمهیداتی جهت حفظ ثبات و تعادل در این بازار اتخاذ کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز گفت: «مهم‌ترین کار بورس تنظیم‌گری حرفه‌ای در بورس به منظور تامین مالی تولید با نقدشوندگی است. واقعیت این است که چنین اتفاقی را در حال حاضر در بورس شاهد نیستیم. امیدواریم با استفاده از ظرفیت بازارگردانی و جذب نقدینگی برای تولید و نقدشوندگی در بورس، طرح کمیسیون اقتصادی بتواند ضعف‌ها را برطرف کند.»

تعامل دولت و مجلس

وضعیت بورس نشان می‌دهد که به کمک‌های اورژانسی برای ادامه راه نیاز دارد، مشتریان خرد بخش بزرگی از بازار را در اختیار دارند که خروج آنها می‌تواند سرمایه‌های زیادی را از بورس خارج کند که شاید در ظاهر مهم نباشد ولی این موضوع از این جهت اهمیت دارد که خروج آنها باعث سرازیر شدن به سایر بازارها و وخیم شدن آن بازارها خواهد شد. سلب اعتماد مردم از بازار سرمایه شاید خود مهم‌ترین آسیبی است که می‌توان از این اتفاق متصور شد. به همین جهت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکید کرده که اعتماد مردم به بازار سرمایه ظرفیت قابل توجهی است و نباید اجازه داد تا با سوء‌مدیریت‌ها این اعتماد خدشه‌دار شود. محمدرضا پورابراهیمی، اضافه کرد: «باید با تصمیمات منطقی و کار کارشناسی اعتماد مردم به این بازار بازگردد در غیر این صورت ظرفیت اعتماد مردمی که سرمایه بزرگ برای اقتصاد کشور است از دست می‌رود. نباید اجازه داد تا مردم نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد شوند، چراکه این بازار می‌تواند سرمایه‌های مردم و نقدینگی بازار را به سمت توسعه تولید به کشور سوق دهند. از هیات رئیسه مجلس انتظار داریم تا این موضوع را با جدیت دنبال کرده و امیدواریم با تعامل بین مجلس و دولت شاهد وضعیت مطلوبی در هفته‌های آتی در این بازار باشیم.»

منبع: اقتصادبرتر

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا