اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

بوق های بی صدا در صنعت بیمه ایران

اهمیت و کیفیت داده‌ها در بیمه؛

اقتصادناب_در حال حاضر نه تنها داده‌های شرکت‌های ثالث، بلکه حتی داده‌های صنعت بیمه به خودی خود به روز و دقیق نیست.در ادامه مهم‌ترین منابع تولید داده در صنعت بیمه ایران ارائه شده است./مهم‌ترین خلأ اطلاعاتی در کشور مربوط به داده‌های شرکت‌های ثالث و خارج از صنعت است. /امروز در بسیاری از کشورها صنعت بیمه با استفاده از API‌ها به داده‌های خارج از صنعت دسترسی داشته و نقش صنعت بیمه از یک جبران‌کننده خسارت به یک صنعت تخصصی در کنترل و پیشگیری ریسک تغییر یافته است.

به گزارش اقتصادناب به نقل از بیمه داری نوین، بیمه همیشه یک صنعت داده‌محور بوده است. با این حال، مزیت رقابتی استفاده از داده به عنوان یک دارایی ارزشمند هنوز هم در حال افزایش است. در حال حاضر برخی از روندهای صنعت وجود دارد که داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها را برای صنعت بیمه مهمتر کرده است:

  • افزایش چشمگیر دسترسی به اطلاعات شرکت‌های ثالث خارج از صنعت
  • رشد تصاعدی داده‌های ساختار یافته و غیر ساختار یافته به دلیل دیجیتالی شدن، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، دستگاه‌های متصل، داده‌های مکانی، ضبط تماس و غیره
  • فناوری‌هایی مانند فضای ابری، تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی درآمدزایی از دارایی‌های داده‌ای را آسان کرده است.

در حال حاضر شرکت‌های بیمه باید به چگونگی افزایش توانایی مدیریت داده‌ها و تجزیه و تحلیل خود برای دستیابی به اهداف کسب و کار توجه کنند. برخی از نتایج حاصل شده توسط یک بیمه‌گر زندگی نشان داده است که می‌توان بینش تجاری و توانایی تصمیم‌گیری را از طریق مدرن‌سازی داده‌ها افزایش داد و منجر شد تا این شرکت بتواند پس انداز ۴ میلیون دلاری را از طریق نتیجه مطلوب بیمه اتکایی ایجاد کرده و با بهینه‌سازی ترکیب محصول و موقعیت در بازار، درآمد افزایشی ۲ میلیون دلاری را ایجاد کند. در نهایت این شرکت توانسته است حاشیه ۷/۱ میلیون دلاری را با افزایش استراتژی حفظ بیمه‌گذاران ایجاد کند.

زمینه‌های استفاده از داده‌ها

در ادامه فقط چند مورد استفاده انتخاب شده از موارد متعدد ارائه شده است که نشان می‌دهد چگونه داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها می‌توانند نقشی اساسی در بهبود عملکرد کسب و کار بیمه‌ها داشته باشند.

پذیره‌نویسی سریع:

نظرسنجی‌های مختلف نشان داده است که آزمایشات پزشکی و سرعت پایین پذیره‌نویسی در بیمه از عوامل اصلی تجربه ضعیف مشتری در هنگام خرید بیمه عمر هستند. استفاده از داده‌های شرکت‌های ثالث و تجزیه و تحلیل پیشرفته، بیمه‌گران را قادر می‌سازد تا سریعاً پرونده‌ها را بدون نیاز به آزمایشات پزشکی مورد بازبینی قرار دهند.

تجربه مشتری:

روشن است که بسیاری از مشتریان انتظار دارند بیمه‌ها «مشتری» را بشناسند و یک تجربه شخصی را ارائه دهند. مدل‌های تجزیه و تحلیل پیش‌‌بینی و یادگیری ماشین با استفاده از داده‌های داخلی و خارج از صنعت به بیمه‌گران کمک می‌کند مشتریان را بهتر درک کنند، تجربه هدفمندی را فراهم کنند، حفظ مشتری را بهبود بخشند و ارزش بیمه عمر مشتری را افزایش دهند.

کاهش تقلب:

براساس نظرسنجی‌ها، سه رشته مهم که بیمه‌گذاران در آن تقلب کرده‌اند، شامل تکمیل فرم بیمه‌نامه، ادعای خسارت و کلاهبرداری نمایندگی است. استفاده از تجزیه و تحلیل‌های جاسازی شده به طور آنی در مرحله دریافت داده، تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی برای امتیازدهی ریسک و در نهایت، تجزیه و تحلیل صدا و صورت می‌تواند برای کاهش تقلب استفاده شود.

بهبود پایداری:

میزان ثبات صنعت نقش عمده‌ای در سودآوری دارد. برخی از محصولات در سال دوم یا سوم سودآور می شوند. با ادامه فضای کم بهره و با اعمال فشار بر ترازنامه، تمرکز دوباره بیمه‌ها بر بهبود پایداری باید بیشتر شود. این امر بیشتر مربوط به بیمه فردی و همچنین گروهی است. از مدل‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین برای پیش‌بینی وقفه‌ها در بیمه‌گذاری و توسعه استراتژی‌های حفظ بیمه‌گذار استفاده می‌شود.

سلامت مالی:

بیمه‌گران همیشه نگران سلامت مالی و آمادگی بازنشستگی کارمندان خود هستند. صنعت بازنشستگی چندین گام را برای حل این مسئله، مانند ثبت نام خودکار، افزایش خودکار مشارکت، خدمات مدیریت شده برداشته است. با این حال، رفتار شرکت‌کنندگان عامل اصلی در موفقیت این اقدامات است. ارائه‌دهندگان برنامه بازنشستگی، تجزیه و تحلیل رفتار را به عنوان ابزاری کلیدی برای تعیین پیشنهادهایی که میزان موفقیت را افزایش می‌دهند، معرفی کرده‌اند.

مدیریت سبد محصولات:

یک محیط اقتصادی کم‌بهره باعث ایجاد فشار قابل توجهی در صنعت بیمه شده است. اگرچه این مسئله تأثیر چشمگیری بر بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها شده است؛ اما برخی از محصولاتی که پوشش‌های طولانی مدت ارائه می‌دهند فشار بیشتری بر ترازنامه وارد می‌کنند. تجزیه و تحلیل قرار گرفتن در معرض ریسک و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی با قدرت شبیه‌سازی روند اقتصادی آینده می‌تواند به بیمه‌گران کمک کند تا استراتژی محصول و سوددهی خود را تعیین کنند.

جایگاه داده در صنعت بیمه ایران

در حال حاضر داده‌ها در صنعت بیمه کشور جایگاه بسیار پایینی دارند. با این حال برخی از شرکت‌های بیمه توانسته‌اند رشد و سود خوبی را به دست آوردن که این را می‌توان به دلیل وجود تحریم‌ها و عدم وجود فضای رقابتی دانست. در صورتی که شرکت‌های بیمه خارجی وارد بازار کشور شوند، ابزارهای قدرتمند تحلیل و داده‌کاوی آنها منجر خواهد شد تا در کشور ما نیز صنعت بیمه تجربه‌ای همانند کشور ایتالیا داشته باشد و کم‌کم صنعت بیمه داخلی کشور با افول جدی مواجه شود.

در حال حاضر نه تنها داده‌های شرکت‌های ثالث، بلکه حتی داده‌های صنعت بیمه به خودی خود به روز و دقیق نیست. با این حال تلاش‌های بیمه مرکزی و ایجاد سامانه‌هایی چون ساب در کنار فعالیت‌های قابل توجه پژوهشکده بیمه منجر شده است تا سامانه‌های اطلاع‌رسانی آنی در دسترس قرار گیرد. در ادامه مهم‌ترین منابع تولید داده در صنعت بیمه ارائه شده است.

بیمه مرکزی

بیمه مرکزی اولین مرکز جمع‌آوری و ارائه داده‌های صنعت بیمه محسوب می‌شود. این سازمان در سال ۱۳۵۰ تأسیس شد و قدیمی‌ترین مرکز ارائه آمار رسمی صنعت بیمه محسوب می‌شود. در حال حاضر آمارهای سالانه شرکت‌های بیمه به طور کامل در سالنامه‌های بیمه مرکزی منتشر شده است. با این حال این سالنامه تنها آمارهای مربوط به سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ را به تفکیک رشته و شرکت ارائه کرده است.

علاوه بر سالنامه آماری، بیمه مرکزی مرکز سری‌های زمانی آمار صنعت بیمه را در اختیار دارد که این داده‌ها نیز به‌روز نیستند. بهترین داده‌های به‌روزرسانی‌شده در بیمه مرکزی مربوط به آمارهای عملکری ماهانه و چند ماهه است که بیمه مرکزی به صورت دوره‌ای و به طور خلاصه آنها را منتشر می‌کند. ارزشمندترین منبع آماری بیمه مرکزی، آمار شبکه فروش است که به صورت آنی به‌روزترین داده‌ها را از نمایندگان، کارگزاران و ارزیابان خسارت در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

پژوهشکده بیمه

این پژوهشکده در سال ۱۳۸۵ و در راستای تأمین نیازهای پژوهشی صنعت بیمه کشور تأسیس شده و وابسته به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهشکده فعالیت‌های چشمگیری هم در صنعت تولید داده و هم تحلیل داده‌ها انجام می‌دهد. دو سامانه مهم پژوهشکده بیمه شامل سامانه آمار صنعت بیمه (ساب) و پایگاه داده هوشمند صنعت بیمه است. سامانه آماری صنعت بیمه (ساب) با بیش از ۴۸ هزار داده توسط پژوهشکده بیمه طراحی و همزمان با دهه مبارک فجر و با حضور غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی رونمایی شد.

همچنین پایگاه داده هوشمند صنعت بیمه با قابلیت استخراج و انتشار آنلاین داده‌های موجود در سامانه سنهاب در قالب‌ها و دسترسی‌های از قبل تعریف شده متناسب با نیازهای پژوهشی بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه است که در خرداد سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهد شد.

کدال

کدال مرکز نظارت سازمان بورس است که شرکت‌های سهامی عضو موظف هستند به صورت منظم آمارهای حسابرسی‌شده و دقیقی از عملکرد خود را به سازمان بورس ارائه کنند تا در این سامانه منتشر شود. آمارهای ماهانه، فصلی و سالانه شرکت‌های بیمه در زمینه ترازنامه و صورت‌های مالی، شامل بدهی‌ها، دارایی‌ها و صورت‌های سود و زیان باید به این سازمان ارائه شود. علاوه بر این، میزان حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی به تفکیک رشته در بخش اطلاعات تفسیری نیز منتشر می‌شود.

مهم‌ترین مزیت آمارهای منتشرشده در کدال آن است که این آمارها باید توسط یک شرکت حسابرسی مستقل مورد ارزیابی و صحت‌سنجی قرار گیرد. در نتیجه می‌توان این آمارها را دقیق‌ترین و صحیح‌ترین آمارها در کل صنعت در نظر گرفت.

تحلیل‌گران صنعت بیمه

تولید داده‌ها بدون وجود تحلیل‌گران مفهومی نخواهد داشت. در بسیاری از صنایع در کشورهای پیشرفته. شرکت‌ها جزئی‌ترین داده‌های خود را در اختیار شرکت‌های مشاوره و ارزیابی قرار می‌دهند تا به طور دائمی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد تا میزان سوددهی شرکت را در سطح بهینه حفظ کند. در حال حاضر تحلیل‌گران صنعت بیمه تنها محدود به پژوهشکده بیمه، پایگاه خبری ریسک‌نیوز و نشریه تخصصی بیمه‌داری نوین است که پژوهشکده بیمه تحت نظارت بیمه مرکزی فعالیت کرده است و دو شرکت دیگر به طور مستقل در این زمینه فعالیت دارند.

بیمه مرکزی در سال‌های گذشته آمارهای تحلیل را منتشر می‌کرد که جدیدترین آمار مربوط به سال ۱۳۹۴ است؛ اما پس از افزایش قدرت پژوهشکده بیمه در حوزه تحلیل، بیمه مرکزی به طور کامل در حوزه نظارت متمرکز شده است و انتشار پژوهشنامه‌ها را به پژوهشکده واگذار کرده است.

ریسک‌نیوز

ریسک نیوز قدیمی ترین و کلیدی ترین منبع مستقل تحلیل در صنعت بیمه تلقی می‌شود که به ارائه تحلیل‌های کارشناسی، گزارشات موردی و مقالات تخصصی می‌پردازد. این رسانه توانسته است در سال‌های اخیر کمک شایانی در به اشتراک‌گذاری تجربیات و دستاوردهای تحلیل‌گران صنعت بیمه کند.

بیمه‌داری نوین

نشریه بیمه‌داری نوین که تنها نشریه تخصصی مستقل در صنعت بیمه محسوب می‌شود، از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد. هدف اصلی این نشریه به اشتراک‌گذاری حداکثر اطلاعات از طریق ۳ راهبرد مهم است. راهبرد اول برگزاری میزگردها و مصاحبه‌ها برای به اشتراک‌گذاری تجربیات، تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی متخصصان این حوزه که منجر شده است تا بسیاری از شرکت‌های بیمه هم به دنبال استفاده از این تجربیات باشند و هم برای اشتراک‌گذاری تجربیات و تخصص خود با این نشریه فعالیت کنند.

راهبرد دوم این نشریه ترجمه و انتشار آخرین گزارشات تحلیلی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی همچون دیلویت، مکنزی، EY و سایر نشریات است تا شرکت‌های بیمه داخلی بتوانند از آخرین روندها در حوزه استفاده از اطلاعات و تکنولوژی‌های موجود اطلاع پیدا کنند.

راهبرد سوم نشریه تحلیل آمارهای داخلی و خارجی و ارزیابی وضعیت صنعت بیمه و مقایسه وضعیت صنعت در داخل و خارج از کشور است. از این طریق شرکت‌های بیمه دیدگاه بهتری نسبت به عملکرد خود در مقایسه با شرکت‌های رقیب داخلی و همچنین عملکرد صنعت بیمه کشور در مقایسه با سایر کشورها خواهند داشت.

خلأ اطلاعاتی

گرچه در سال‌های اخیر گام‌های مؤثری در حوزه شفافیت و انتشار آمار در صنعت بیمه توسط بیمه مرکزی برداشته شده است؛ اما مهم‌ترین خلأ اطلاعاتی در کشور مربوط به داده‌های شرکت‌های ثالث و خارج از صنعت است. امروز در بسیاری از کشورها صنعت بیمه با استفاده از API‌ها به داده‌های خارج از صنعت دسترسی داشته و نقش صنعت بیمه از یک جبران‌کننده خسارت به یک صنعت تخصصی در کنترل و پیشگیری ریسک تغییر یافته است.

این تغییر تا حدی است که تغییر سیاست‌های پوشش بیمه‌ای می‌تواند تأثیر چشمگیری در سرمایه‌گذاری‌های کلان و خرد شده و بر تصمیم‌گیری مشتریان در خرید و فروش تأثیر چشمگیری بگذارد؛ مثلاً در ایالت فلوریدا، استفاده صنعت بیمه از داده‌های هواشناسی و بازبینی مدل‌های خسارت منجر شده است تا شرکت‌ها هزینه‌های قابل توجهی از مشتریان به واسطه پوشش ریسک سیل و طوفان در این مناطق دریافت کنند. در ایالت کالیفرنیا نیز آتش‌سوزی‌های متعدد منجر شده است تا حتی برخی از شرکت‌های بیمه از ارائه پوشش بیمه آتش‌سوزی برای اماکن نزدیک به جنگل خودداری کنند. علاوه بر این، دسترسی به داده‌های شرکت‌های ثالث بیمه‌ها را قادر ساخته است تا به طور مؤثرتر از بروز کلاهبرداری جلوگیری کنند.

نقش صنعت بیمه با محوریت آمار

صنعت بیمه کشور در حال حاضر باید به سمت آمار محوری حرکت کند. در حال حاضر بسیاری از صنایع به واسطه تغییرات اقلیمی متحمل خسارات سنگینی شده‌اند که صنعت کشاورزی و ساختمان از جمله این موارد است. راهنمایی این دو صنعت توسط شرکت‌های بیمه از طریق داده‌کاوی و تحلیل داده منجر خواهد شد تا بسیاری از رخدادهای ناگوار که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، در صنعت ساختمان رخ ندهد. این رخدادها شامل آتش‌سوزی‌ها و ریزش ساختمان‌ها، سیل و بلایای طبیعی بوده است که به واسطه عدم توجه به اصول ایمنی در سال‌های اخیر رخ داده است. این رخدادها نه تنها به مردم و مالکان، بلکه به خود شرکت‌های بیمه نیز خسارات قابل توجهی وارد کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا