اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

ایجاد تحول در صنعت بیمه با اینشورتک‌ها

 

“اقتصادناب_ صنعت بیمه کشور برای تحول نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین و اینشورتک‌هاست تا بتواند ریسک‌های موجود را بهتر شناسایی و مدیریت کند . “

به گزارش اقتصادناب، اینشورتک یا همان فناوری های نوین بیمه ای، «کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه» و یکی از ۹ حوزه زیر مجموعه فین تک است. اینشورتک ها با استفاده از کلان داده ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، اطلاعات مشتریان را برای ارائه خدمات بهتر متناسب با نیازها و ریسک های هر مشتری جمع آوری کرده و در اختیار شرکت های بیمه قرار می دهند .
برای درک بهتر این موضوع می توان بیمه بدنه خودرو را مثال زد. با استفاده از فناوری های نوین می توان با توجه به سن، سابقه تصادفات، میزان تردد روزانه در مناطق پر ترافیک و کم ترافیک، میزان تخلفات رانندگی، میانگین سرعت و … اقدام به تعیین حق بیمه برای هر راننده کرد .
میزان سرمایه گذاری در اینشورتک ها در سال های اخیر رشدی چشمگیر داشته است به گونه ای که براساس گزارش موسسه تحقیقاتی Juniper در سال ۲۰۱۶ ، میزان درآمد حاصل از اینشورتک ها تا سال ۲۰۲۱ و در مقیاس جهانی، بالغ بر ۲۳۵ میلیارد دلار خواهد بود .
از سوی دیگر آمارها حکایت از آن دارند که سرمایه گذاری برای توسعه اینشورتک ها از ۲۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ ، به بیش از ۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته اند و این روند در سال جاری میلادی نیز رو به رشد است .
ابراهیم کاردگر و عطیه بهشتی در مقاله ای با عنوان «اینشورتک و نقش آن در مدیریت ریسک در صنعت بیمه» که در بیست و چهارمین همایش ملی بیمه و توسعه منتشر شد، نوشته اند: طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده، بسیاری از شرکت های بیمه ای، بالاخص در دو سال اخیر شاهد تاثیرات به سزای اینشورتک، نه تنها در ایجاد تغییرات بنیادین در مدل ها و رویه های کسب و کار و شیوه های مدیریت ریسک که حتی در سودآوری و بقای نهادهای بیمه گر سنتی بوده و تنها راهکار به جهت تاب آوری در این شرایط را همکاری با این رقبای تازه نفش اما قدرتمند دانسته اند .
شخصی سازی بیمه نامه ها
اینترنت اشیا این امکان را به وجود آورده که شرکت های بیمه بتوانند با استفاده از اطلاعات بیشتر، حق بیمه خود را دقیق تر محاسبه کنند. از سوی دیگر در حال حاضر تقریبا بیشتر بیمه گذاران با نرخ واحدی حق بیمه می پردازند و به طور عملی تفاوتی بین افراد پر ریسک و کم ریسک وجود ندارد ولی با استفاده از اینشورتک ها می توان به سمت عدالت بیشتر در پرداخت حق بیمه حرکت کرد به گونه ای که افراد کم ریسک حق بیمه کمتر و افراد پرریسک، حق بیمه بیشتری را بپردازند .
در حال حاضر شرکت های بیمه برای جمع آوری و تحلیل داده های انبوه، از تجهیرات تله ماتیک روی خودروها استفاده کنند. این ابزارها باعث می شوند تا نحوه رانندگی بیمه گذار ثبت و از طریق اینترنت داده هایی مانند تعداد دفعات ترمز شدید، دور زدن های ناگهانی و حداکثر سرعت در دوره های زمانی مشخص جمع آوری شده و برای شرکت های بیمه ارسال شوند .
به گزارش ایبِنا، این امکان حتی برای صدور بیمه های سلامت نیز کاربرد دارد به نحوی که می توان حق بیمه برای فردی که در روز به طور مداوم و مرتب پیاده روی یا ورزش داشته و سیگار نمی کشد را متفاوت از فرد کم تحرک و سیگاری تعیین کرد .

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا