اخبار مهماقتصادیصنعت،معدن و تجارتویژه

حضور ۹ کشور در نمایشگاه قطعات خودرو

اقتصادناب_عباس قبادی در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو مطرح کرد

می‌توان صنعت قطعه‌سازی را یکی از پیشرانان اقتصاد ایران به حساب آورد که هم در حوزه اشتغال‌زایی و هم در زمینه ارزش افزوده نقش بسزایی را ایفا می‌کند .

– به گزارش اقتصادناب از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران:

سرپرست و عضو هیئت‌مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو گفت: امروزه واحدهای قطعه‌سازی متاثر از وضعیت اقتصادی کشور شرایط سخت‌تری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کنند، با این حال می‌توان صنعت قطعه‌سازی را یکی از پیشرانان اقتصاد ایران به حساب آورد که هم در حوزه اشتغال‌زایی و هم در زمینه ارزش افزوده نقش بسزایی را ایفا می‌کند. عباس قبادی در ادامه افزود: نگاهی به وضعیت این صنعت نشان می‌دهد که در شرایط سخت اقتصادی ۱۲۰۰ واحد فعال مانده‌اند و ۵۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در این واحدها مشغول به کار هستند. البته اگر افرادی را که غیرمستقیم با صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی سر و کار دارند را به حساب آوریم؛ معیشت حدود سه میلیون نفر به این صنایع گره خورده است. او ادامه داد: از این رو سعی داریم همه‌ساله میزبان دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه باشیم تا آنها فرصتی برای عرضه و به نمایش‌گذاشتن محصولات و دستاوردهای خود پیدا کنند. امسال نیز استقبال خوبی از نمایشگاه قطعات و لوازم خودرو شده و ۶۹۳ شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. وی درباره استقبال شرکت‌های خارجی از نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو نیز بیان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر ۵۱۰ شرکت داخلی، ۱۸۳ شرکت خارجی از ۹ کشور ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، فرانسه، لهستان، هندوستان، کره‌‌جنوبی و یونان هم حضور دارند که امید می‌رود قطعه‌سازان داخلی در این نمایشگاه بتوانند از جدیدترین دستاورد بازارهای بین‌المللی آگاهی پیدا کنند و با انجام مذاکراتی و عقد قراردادهایی دانش فنی آنها را به داخل انتقال دهند .

قبادی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای قطعه‌سازان در چند وقت اخیر عنوان کرد :با افزایش نرخ ارز بسیاری از واحدهای تولیدی دچار معضلات متعددی شدند؛ قطعه‌سازان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در مدت اخیر نتوانستند ارز و مواد اولیه مورد نیاز خود را به طور کامل تامین کنند. این در حالی است که در بازار خرید و فروش خودرو، قیمت‌ها روند نجومی گرفتند، اما همچنان روی قطعه‌سازان این فشار وجود دارد که تغییری در نرخ محصول خود ایجاد نکنند. به همین جهت بسیاری از فعالان این بخش معتقدند که در حال حاضر هزینه ساخت آنها بیش از سود و درآمد است و ادامه فعالیتشان دیگر توجیه اقتصادی ندارد .او اضافه کرد: معوقات مالی قطعه‌سازان از خودروسازان چالش دیگری است که سبب کاهش حجم نقدینگی و سرمایه واحدهای تولیدی شده، چنان‌که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان اکنون به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این امر ممکن است آنها را حتی در پرداخت هزینه‌های روزانه و حقوق کارگران در مضیقه بگذارد .

سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران در پایان خاطرنشان کرد: امید می‌رود دولت طرح‌های ویژه‌ای را برای حمایت از قطعه‌سازان به اجرا بگذارد. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی هم به نوبه خود تلاش می‌کند فضایی را در اختیار فعالان این بخش در این شرایط سخت اقتصادی قرار دهد تا واحدهای تولیدی قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و محصولاتشان را در بازارهای گسترده‌تری به فروش برسانند .

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا