اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

دو تقاضا برای ایجاد شرکت بیمه تمام الکترونیک /عدم مجوزدهی به شرکتهای بیمه مختلط سخت گیرانه بود / بیمه مرکزی به دنبال حذف خود نیست

گفتگوی بیمه داری نوین با رئیس کل بیمه مرکزی(قسمت دوم)

اقتصادناب_رئیس کل بیمه مرکزی می گوید:نامه‌ای در قالب لایحه به دولت فرستادم که سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای باید دو برابر شود؛ یعنی شرکت بیمه مستقیم از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد و اتکایی از ۲۵۰ میلیارد به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. وی در عین حال سیاست رئیس کل پیشین مبنی بر عدم مجوز به شرکتهای مختلط را سخت‌گیرانه می داند و می گوید : به جای اینکه مقابل شرکت‌های بیمه‌ای از هر نوع را بگیریم فضا را باز می‌گذاریم؛ اما شرایط را قوی‌تر و محکم‌تر می‌کنیم . سلیمانی شائبه های حذف بیمه مرکزی با ایجاد بازار متشکل بیمه ای را نیز رد می کند و تاکید می دارد:پیشنهاددهنده بازار متشکل بیمه‌ای، بیمه مرکزی است.

دو تقاضا برای ایجاد شرکت بیمه تمام الکترونیک /عدم مجوزدهی به شرکتهای بیمه مختلط سخت گیرانه بود / بیمه مرکزی به دنبال حذف خود نیست

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بیمه داری نوین ، سالهاست که مرزهای حساس نظارت بیمه مرکزی در جائی که نظارت و اجرا تداخل نیابد، زیر ذره بین نقادانه کارشناسان بوده است.در همین راستا دکتر غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی، ضمن اشاره به کارنامه صنعت بیمه در سال ۹۸ و شش ماهه ۹۹ از راهکارهای اتخاذ شده در جهت ابعاد نقش تصدی گری بیمه مرکزی می گوید.

وی از کاهش اتکائی اجباری ،مطابق مفاد برنامه ششم توسعه به عنوان راهکاری اساسی در کاهش نقش پدرانگی بیمه مرکزی یاد می کند و اذعان می دارد : “مشکل فقط بیمه اتکایی اجباری نیست؛ بلکه مشکل بیمه اتکایی اختیاری نیز است که عدد بزرگی دارد .”

رئیس کل بیمه مرکزی گفتگوی اختصاصی با بیمه داری نوین از مسایل مختلفی چون علل تشکیل بازار متشکل بیمه ای ، ارسال لایحه افزایش سرمایه شرکتهای بیمه به دولت ، تاسیس شرکتهای بیمه جدید، بررسی  مجوز تاسیس شرکت بیمه تمام الکترونیک و …خبر داد که قسمت اول را  با عنوان اصرار داریم بیمه ایران حتما افزایش سرمایه دهد با هم خواندیم.
قسمت دوم در پیش رو می آید:

* لطفاً به زیرساخت‌های حقوقی، تشکیلاتی و فناوری اشاره کنید؟

در صنعت بیمه در بخش دیجیتالی و آی‌تی سرمایه‌گذاری زیادی صورت نگرفته است و ما با این ضعف مواجهیم.

* در مصاحبه‌ای بیان کردید که در بخش دیجیتالی ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اید؛ چرا نگفتید ۱۰۰۰ میلیارد یا ۷۰۰ میلیارد تومان؟

اولین مسئله این است که باید تجهیزات کامل و پشتیبانی کامل از این مجموعه اطلاعات داشته باشیم. مبلغی که بیان کردم میزان سرمایه‌گذاری‌ای است که با همکاری وزارت فناوری برای تهیه سایت پشتیبان نیاز داریم؛ البته قرارداد در حال بسته شدن است؛ اما هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم به یک سیستم سامانه کامل رسیده‌ایم.

* بسیاری از شرکت‌های بیمه حتی اتاق سرور هم ندارند و این مسئله را جدی نگرفته‌اند.

این سایت، سایت پشتیبان کل صنعت بیمه است؛ البته در ابتدا بیمه مرکزی و بعد از آن شرکت‌های بیمه مشارکت می کنند. این امر در ۱۰ سال آینده تکمیل می‌شود تا در نهایت به بیگ دیتایی کامل در صنعت بیمه دسترسی پیدا کنیم.

از طرفی سامانه‌ای که در برنامه ششم بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است با نام سامانه تصادفات، موضوع بسیار مهمی است و امروز با صنعت بیمه مرتبط است؛ اما باید کامل شود؛ یعنی در لحظه‌ای که تصادف در هر نقطه از کشور اتفاق می‌افتد علاوه بر پلیس، آن سامانه نیز به ما اطلاع می‌دهد که مثلاً فلان خودرو در فلان جاده ایران تصادف کرده است.

این سامانه سامانه الکترونیکی تصادفات است که راه‌اندازی آن بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی گذاشته شده است. این میزان سرمایه‌گذاری در آی‌تی برای آینده است که صنعت بیمه بسیار دیر آن را آغاز کرده است؛ ولی باید به سرعت به آن دست یابد. اگر قصد داریم در آینده نظام بیمه‌ای را به سمت آی‌تی‌بیس ببریم باید این سرمایه‌گذاری را انجام دهیم.

* شرکت‌های بیمه هنوز درک درستی از نوآوری و اکوسیستم باز ندارند چه کنیم که شرکت‌ها به این درک برسند که مثلاً کراینشورنس‌شان را پلتفرمی طراحی کنند و اجازه دهند ایده‌ها وارد شوند.

همان‌طور که اشاره کردید ما در این بخش کوتاهی کرده‌ایم؛ اما برای آن راه‌حلی داریم و آن ایجاد شرکت سامانه‌نگار و فعال کردن آن در همین راستاست. به این ترتیب کراینشورنس‌ها از این طریق طراحی می‌شوند و انواع نرم‌افزارهای جدید بیمه‌ای در سطح کشور با این شرکت قرارداد می‌بندند؛ مثلاً اخیراً قرارداد جدیدی به نام قرارداد سیب «سامانه یکپارچه بیمه» در حال منعقد شدن است که انواع نرم‌افزارهای بیمه‌ای از گروه‌های مختلف شرکت‌های استارتاپی و شرکت‌های آی‌تی‌بیس پیشنهاد می‌شود.

شعار دیگری هم مطرح کرده‌ایم که به باز کردن فضای پیشنهادات بازمی‌گردد و آن اینکه «هر شرکت، هر سال، حداقل یک محصول جدید». این شعاری است که در سال ۹۹ مطرح کرده‌ایم.

* محصولات نو باید توسط شرکت‌های بیمه طراحی شوند که این خود چالش است؛ چون نوآوری در خود شرکت‌های بیمه بسیار کم است. نکته دیگر اینکه شرکت‌های بیمه درک درستی از بیمه‌گری باز ندارند؛ به تعبیر دیگر اینشورتکی از سوی مشتریان به شرکت‌های بیمه پیشنهاد شود این امر هم به لحاظ قوانین و هم زیرساخت دشوار است.

در قوانین، مشکل نداریم. بیشتر رویکرد است.

* فینتک‌ها حتی اگر بهترین ایده هم باشد حداکثر می‌تواند به یک نمایندگی وصل شود؛ آیا آیین‌نامه بازاریابان و کارگزاران آنلاین به سرانجام رسیده است؟

آیین‌نامه کارگزاران آنلاین به سرانجام رسیده است و مصوبه هیئت عامل و شورایعالی را دارد. امروز پنج شرکت کارگزاری آنلاین از سوی بیمه مرکزی مجوز دریافت کرده‌اند؛ اما کارهای ثبتی آنها که اصلاً ربطی به بیمه مرکزی ندارد مقداری طول کشیده است که به آنها فشار آورده‌ایم که سریع‌تر شروع به کار کنند.

* اینها استارتاپ هستند؟

بله جدید هستند. ۱۱۵ شرکت استارتاپی متقاضی کارگزاری آنلاین شده‌اند. ۶۵ استارتاپ از ۱۱۵ استارتاپ، نرم‌افزار و سامانه استارتاپی نداشتند به عبارتی مورد قبول ما نبودند. ۵۰ استارتاپ سامانه و نرم‌افزار کافی داشتند و اولین شرط ما این است که سامانه آنها بررسی شود. پنج شرکت از میان آنها موفق شده‌اند که مجوز فاوای ما را دریافت کنند.

* نکته مهم وجود یک سند باکس است. شما قوانین قدیمی را تغییر نداده‌اید؛ بلکه قوانین جدید را به قوانین قدیم وارد کرده‌اید. اینشورتک‌ها و فناوری‌های نوین ممکن است کلیه پیش‌فرض‌های شما را بر هم بریزد و خود پیش‌فرضی طراحی کند و خدمات خیلی بهتری نسبت به خدمات امروز ارائه دهد و این مستلزم وجود یک سند باکس است.

آیین‌نامه کارگزاری سنتی مزیت‌هایی داشت و یک سری محدودیت‌هایی برای استارتاپ‌ها داشت. مزیت‌ها را حذف نکردیم بلکه محدودیت‌ها را کم کردیم.

* شاید از نظر شما مزیت باشد.

اتفاقاً شرکت‌های استارتاپی از برداشته شدن محدودیت‌ها بسیار خوشحال شدند.

* خیلی از استارتاپ‌ها مانند اینشورتک‌های جدید کار ویژه‌ای انجام نداده‌اند. شاید بتوان اینطور مطرح کرد که چقدر از حضور استارتاپ‌ها در تدوین قوانین و مقررات و مشاوره آنها در کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی بیمه استفاده می‌شود؟

خوشبختانه از همه آنها دعوت کردم و از این تعداد حدود ۲۴ یا ۲۶ شرکت بزرگ که علاقه‌مند بودند در جلسات حضور یافتند و نظرات‌شان را ارائه کردند. کمیسیون‌ها با حضور آنها برگزار شد نظرات، مشکلات و محدودیت‌ها را دریافت و آنها را رفع کردیم. امروز برای کارگزاری شرکت‌های استارتاپی هیچ مشکلی وجود ندارد؛ حتی مورد اعتراض شرکت‌های کارگزاری سنتی هم قرار گرفته‌ایم.

اشاره کردید که ممکن است اینها قصد داشته باشند پارادایم را تغییر دهند نه قوانین فعلی را. امروز برخی شرکت‌های استارتاپی قصد دارند شرکت بیمه داشته باشند؛ نه کارگزاری و این یک سطح بالاتر از کارگزاری است که از این هم استقبال کرده‌ایم.

* یعنی شرکت بیمه داشته باشند؟

بله شرکت بیمه الکترونیک. یکی از اقدامات ما باز کردن فضای رقابتی است؛ یعنی کسب و کار را ممنوع نکردیم.

* در مورد شرکت بیمه الکترونیکی چند تقاضا داشتید؟

دو تقاضا داشتیم.

* به نظرتان زیرساخت آن وجود دارد؟

این استارتاپ‌ها پیشنهاد داده‌اند. ما فرآیند بررسی داریم باید بیزینس پلن و طرح و سامانه آی‌تی آنها را بررسی کنیم؛ ولی در مرحله اول از آن استقبال کرده‌ایم.

* با وجود این شکل‌گیری سندباکس‌ها در بیمه مرکزی ضروری به نظر می‌رسند تا با آزمایش ایده‌ها در فضای قابل کنترل از ضریب شکست و خطرات بیرونی کاسته شود.

ما از شکل‌گیری سندباکس‌ها استقبال می‌کنیم و دنبال آن خواهیم رفت. در مورد ورود نوآوری‌ها باید بگویم که شخصاً همیشه از کسانی که پیشنهادات نو دارند استقبال کرده‌ام و همیشه شاهد ورود گروه‌های مختلف نوآوری به اینجا هستیم. در ضمن با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توافقنامه‌ای در همین راستا امضا کرده‌ام و هفته بیمه با صندوق نوآوری و شکوفایی در رابطه با شرکت‌هایی که نوآور در بخش اینشورتک، بیمه، فینتک، بلاکچین و بخش‌های مختلف هستند قرارداد همکاری بستیم.

* آیا به راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فکر کرده‌اید؟

چرا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر که وجود دارند استفاده نکنیم؟ صندوق نوآوری که امروز با آنها همکاری داریم عملاً از صندوق‌های خطرپذیر حمایت می‌کند که یک بخش آن بیمه‌ای و یک بخش بانکی است.

* این صندوق‌ها روی ایده‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

در صندوق نوآوری و شکوفایی ثبت نام کرده‌اند و ایده‌های بیمه‌ای خود را آنجا آوردند و شرکت ایجاد کردند و صندوق از آنها حمایت می‌کند و برای اینکه بتوانیم آنها را تجاری‌سازی کنیم با صندوق تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که این نوآوری‌ها را تبدیل کنیم.

* دو بحث مهم در صنعت بیمه مطرح است؛ یکی بحث ورود شرکت‌های جدید است که هم شرکت اتکایی پارس زیرمجموعه بیمه و هلدینگ پارسیان وارد بازار شد. ۱۰ الی ۱۵ شرکت دیگر هم طرح ارائه کرده‌اند که چند طرح در حال بررسی است؛ لطفاً بیان کنید که به جز شرکت اتکایی پارس چه شرکت‌های دیگری در نوبت بررسی قرار دارند؟

قبل از پاسخ به این سؤال به نکته‌ای اشاره کنم و آن اینکه من در بخش نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها فضا را باز کرده‌ام تا هر نمایندگی یا شرکت یا کارگزاری‌ای که بتواند خوب کار کند و به آیین‌نامه پایبند باشد اجازه فعالیت به او می‌دهم؛ به همین دلیل امروز شاهد حضور ۸۰ هزار نمایندگی در سراسر کشور هستیم و این نشان می‌دهد که صنعت بیمه در حال بزرگ شدن است. در مورد شرکت‌های بیمه‌ای نیز چنین نگاهی دارد. معتقدم؛ سهامدارانی که قادرند شرکت بیمه‌ای ایجاد کنند می‌توانند شرکت ایجاد کنند. وظیفه من به عنوان نظام حاکمیتی، توسعه صنعت است. مسئله‌ای که اینجا مطرح است اینکه آیا این شرکت قصد دارد بازار دیگران را کوچک کند یا قصد دارد بازار را بزرگ کند و طرح جدید دارد؛ به همین دلیل از آنها خواستیم که بیزینس‌پلن خود را ارائه دهند. نگاه دیگرم این بود که برای اینکه گرفتار شرکت‌های کوچک و ضعیف نشویم به آنها اعلام کردیم که حتماً سرمایه‌شان قابل قبول باشد. حتماً در جریان هستید که نامه‌ای در قالب لایحه به دولت فرستادم که سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای باید دو برابر شود؛ یعنی شرکت بیمه مستقیم از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد و اتکایی از ۲۵۰ میلیارد به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. به جای اینکه به آنها بگویم که اجازه نمی‌دهم شرکت بیمه‌ای ایجاد کنید به آنها گفتم که اگر قدرت ندارید به این سمت حرکت نکنید.

* این لایحه در دست بررسی است؟

بله برای دولت ارسال شده است.

* هنوز چیزی اعلام نکرده‌اند؟

برای دولت ارسال کردیم ولی دیگر لزومی ندارد به مجلس برود و اگر دولت قبول کند اجرایی می‌شود.

در این مدت گروه‌های بسیاری تقاضای ایجاد شرکت‌های بیمه‌ای دادند. ما تک‌تک آنها را بررسی می‌کنیم. طبیعی است که فرآیند بررسی دارد. سهامداران‌شان چه افرادی هستند، سرمایه‌شان چقدر است و چه روش جدیدی استفاده خواهند کرد. اگر روش آنها جدید نباشد اجازه ایجاد شرکت بیمه‌ای را نمی‌دهیم.

* آقای همتی که رئیس کل شدند بیان کردند که بیمه مرکزی مجوز شرکت بیمه مختلط نمی‌دهد فقط مجوز شرکت بیمه تخصصی را می‌دهد آیا شما نیز همین روند را ادامه می‌دهید؟

خیر. فکر می‌کنم این سخت‌گیرانه است و به جای اینکه مقابل شرکت‌های بیمه‌ای از هر نوع را بگیریم فضا را باز می‌گذاریم؛ اما شرایط را قوی‌تر و محکم‌تر می‌کنیم؛ به تعبیر دیگر در گذشته سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای برای حضور در بازار ۲۵۰ میلیارد تومان بود که در دورانی آن را به ۱۵۰ میلیارد تومان تقلیل دادند. اما من برعکس عمل می‌کنم به جای اینکه ۶۵ درصد از ۱۵۰ میلیارد تومان را در زمان ایجاد پرداخت کنند و بعد ۷۰ درصد مؤسسان بدهند و بقیه سرمایه از طریق بازار بورس تأمین شود باید از همان ابتدا این مبلغ را افزایش دهند به این ترتیب به صورت خودکار گروه‌هایی که قوی‌تر و با برنامه‌ هستند پا به این عرصه می‌گذارند؛ مثلاً امروز شرکت بیمه اتکایی پارس با ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه وارد بازار شده است. شرکت بیمه سامان و شرکت بیمه کاریزما نیز به همین شکل وارد بازار شده‌اند.

شرکت‌های بیمه‌ای که قصد ورود به بازار را دارند باید با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان تمام پرداخت شده وارد شوند و یک سال وقت دارند که سرمایه خود را به ۳۰۰ میلیارد تومان برسانند. شرکت‌های تخصصی در حوزه بیمه زندگی نیز باید با سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان وارد شوند.

* به این ترتیب برای ورود شرکت‌های بیمه عمومی و زندگی سخت‌گیرانه عمل نمی‌کنید؛ اما در طول مسیر سخت‌گیری‌هایی دارید که خود به خود هر کسی قادر به ورود به این عرصه را نداشته باشد.

به همین دلیل ممکن است متقاضیان زیادی وجود داشته باشند و ما هیچ متقاضی‌ای را رد نمی‌کنیم؛ ولی معلوم نیست همه آنها مجوز دریافت کنند. برای دریافت مجوز بحث سرمایه، بحث بیزینس‌پلن، آی‌تی، نیروی انسانی و … مطرح است.

در ضمن باید بگویم مبلغی که برای سرمایه اعلام کردم با توجه به نرخ ارز اعلام شده است؛ چون این شرکت‌ها باید در خارج از کشور نیز فعالیت داشته باشند؛ بنابراین سرمایه آنها باید با توجه به وضعیت نرخ ارز نقدینگی کشور قابل قبول باشد.

* بحث مهمی که مطرح می‌شود این است که سرمایه‌هایی که امروز با توجه به افزایش قیمت دلار کاهش پیدا کرده‌اند چقدر می‌توانند به ایفای تعهدات کمک کنند؟

من نباید از یک طرف آنقدر سخت‌گیرانه در فضای کسب و کار بیمه‌ای عمل کنم که هیچ کسی نیاید و نه آنقدر ساده بگیرم که هر سهامدار با هر مقدار سرمایه‌ای بتواند شرکت بیمه‌ای ایجاد کند؛ به همین دلیل کار کارشناسی کردیم؛ با توجه به وضعیت پولی و نقدینگی و سرمایه قبلی به این رسیده‌ایم که در این مرحله میزان سرمایه را دو برابر کنیم.

* بحث مهم دیگر بازار متشکل بیمه‌ای است که انتقادات بسیاری به آن مطرح است از جمله اینکه پیشنهاددهندگان قصد حذف بیمه مرکزی را دارند و مقایسه این بازار با لویدز لندن نیز نشانه‌ای از این هدف است.

پیشنهاددهنده بازار متشکل بیمه‌ای، بیمه مرکزی است. طبیعی است که بیمه مرکزی برای حذف خود پیشنهادی ارائه نمی‌دهد.

* شاید هدف بیمه مرکزی مثبت باشد؛ چون همیشه می‌گویند هیچ جای دنیا ساختار بیمه مرکزی وجود ندارد.

البته به این معنی نیست که بیمه مرکزی به عنوان ناظر وجود ندارد در این کشورها نیز رگولاتورهای پیشرفته‌ای وجود دارد.

نرخ‌هایی که برای بیمه تصویب می‌شوند واقعاً غیر فنی هستند. در گذشته شورای فنی وجود داشت که نرخ را تعیین می‌کرد؛ اما بعد از مدتی به اداره کلی تبدیل شد که اقدامات دیگری انجام می‌داد. عملاً با حذف تعرفه‌ها هر کسی می‌تواند نرخ تعیین کند. این نرخ‌ها بدون هیچ برنامه منظم محاسباتی و عملی ارائه می‌شوند؛ مثلاً مناقصه‌ای انجام و نرخ تعیین می‌شود و حد و حدودی وجود ندارد. بیمه مرکزی موظف شده بود که تک‌تک نرخ‌ها را بررسی کند و در صورت عدم رعایت نرخ فنی صحیح به مدیران نمره منفی بدهد یا تعلیق کند؛ به تعبیر دیگر یک اقدام بزرگ ساختاری و قوی که از نظر زمانی و نیروی انسانی غیر ممکن بود. ما تصمیم گرفتیم کاری کنیم که این نرخ تنظیم شود و به نرخ متعادل برسد؛ برای این کار باید بازاری باشد که کشف قیمت کند. این بازار متشکل از بیمه‌گران، سندیکا، افراد حرفه‌ای و بیمه‌گذاران است که با یکدیگر بحث و نرخی را تعیین می‌کنند و آن نرخ، مبنا قرار می‌گیرد و کسی نمی‌تواند برای خود نرخی تعیین کند و غیر از این نرخ باشد تا در افکار عمومی، نظام بازرسی و نظارتی زیر سؤال می‌رود.

اما آیا همه مناقصات این‌طور هستند؟ نه عملاً ۱۰ درصد از کل پرتفوی است؛ یعنی به عبارتی این بازار متشکل شامل ریسک‌های بزرگ است. در رابطه با ریسک‌های کوچک صحبت نمی‌کنیم.

* چرا این را به سندیکا نمی‌برید؟

ماهیت کار سندیکا در راستاری منافع بیمه‌گران عمل است. وظیفه بازار این است که نرخ فنی  منطقی تعیین کند که هم برای بیمه‌گر و بیمه‌گذار حالت برد ـ برد داشته باشد.

* چرا ذیل نهاد اکچوئرهای مستقل آن را مطرح نکردید؟

نهاد اکچوئری، برای شرکت‌های بیمه در طول سال اکچوئری انجام می‌دهد و نمی‌تواند این کار را انجام دهد. شرکت‌هایی که قصد دارد در بازار بورس قیمت‌گذاری شود؛ پس از بررسی، حداقل نرخ تعیین می‌شود و پس از کشف قیمت، مورد معامله قرار می‌گیرد که ممکن است پایین یا بالا برود؛ به همین دلیل این بازار، بازار بسیار خوبی است و شایعاتی مبنی بر اینکه بیمه مرکزی می‌خواهد کار خود را کنار بگذارد بی‌اساس است و این شایعات نشان می‌دهند که قرار است مقابل برخی خلاف‌ها گرفته شود و عده‌ای نگران هستند و نمی‌خواهند این بازار ایجاد شود.

* من تصور می‌کردم ظرفیت‌های فعلی کافی نیست.

اصلاً امکان‌پذیر نیست. وظیفه بیمه مرکزی کار حاکمیتی است و نرخ‌ها باید توسط بازار تعیین شوند وظیفه بیمه مرکزی تعیین نرخ نیست؛ اگر به علم اقتصاد باور داریم باید ببینیم معادلات اقتصادی چه می‌گویند؛ معادلات اقتصادی می‌گویند که باید رقابت باشد و قیمت در بازار تعیین شود. اعتقادم این است که این بازار، بازار خوبی خواهد شد و به عبارتی سبب رشد بیمه‌گری در کشور و توسعه و ارتقاء این حرفه خواهد شد.

* مرکز مدیریت ریسک به کجا رسیده است؟

مرکز مدیریت ریسک خوشبختانه تصویب و نهایی شده است و از سازمان امور استخدامی کشور مجوز این مرکز را دریافت کردیم و الان در حال تنظیم و تصویب چارت سازمانی آن هستیم..

* در خلال صحبت‌های‌تان به ایده‌ای با عنوان بیمه فراگیر اشاره کردید لطفاً در مورد آن توضیح دهید.

خوشبختانه بخشی از آن ایده در قالب صندوق بیمه حوادث طبیعی شکل گرفته است که یک بیمه فراگیر برای کلیه ساختمان‌های مسکونی کشور است که تصویب و قانون به ما ابلاغ شد و آیین‌نامه‌های آن در حال تنظیم است.

ما می‌توانیم از طریق بیمه‌های خرد برای همه اقشار جامعه بیمه فراگیر درست کنیم. در بحث بیمه زندگی نیز باید همچون بخش مسکن کار کنیم؛ یعنی از اقلام خرد و کوچک استفاده کنیم و به نوعی همه را تحت پوشش بیمه قرار دهیم که مهم‌ترین قضیه در بیمه زندگی خود را نشان می‌دهد که می‌تواند از مبالغ ماهی ۱۰ هزار تومان تا ماهی یک میلیون تومان آغاز شود؛ به همین دلیل آیین‌نامه بیمه زندگی را اصلاح کردیم؛ حتی بحث کارمزدها را مورد بحث قرار دادیم؛ روی نمایندگی‌ها و کارگزاری‌های بیمه زندگی کار کردیم تا بتوانیم بیمه زندگی را توسعه دهیم و اگر این اتفاق بیفتد ضریب نفوذ صنعت بیمه به عدد مورد نظر می‌رسد.

* در جمع‌بندی صحبت‌های‌تان به نظر می‌رسد نقش پدرانگی بیمه مرکزی مقداری به نقش نظارتی آن چربیده است و این خودبه‌خود شخصیت بیمه مرکزی را زیر سؤال می‌برد. در این‌باره توضیح دهید.

پدرانگی بیمه مرکزی به بحث اتکایی بازمی‌گردد؛ یعنی جایی که مطرح می‌شود که پدری می‌کند به بیمه اتکایی بازمی‌گردد. ما به هیچ وجه علاقه‌مند نیستیم که بیمه اتکایی در بیمه مرکزی باشد.

* طبق برنامه ششم باید کاهش پیدا می‌کرد؛ ولی اخیراً کاهش پیدا نکرده است؟

طبق برنامه ششم باید بیمه اتکایی اجباری در بیمه مرکزی کاهش می‌یافت. خوشبختانه دقیقاً طبق قانون هر سال کاهش داشتیم؛ مثلاً امسال در بیمه‌های اجباری (بیمه شخص ثالث) ۱۱ درصد کاهش داشتیم. در بیمه‌های زندگی یک درصد کاهش داشتیم.

مشکل فقط بیمه اتکایی اجباری نیست؛ بلکه مشکل بیمه اتکایی اختیاری نیز است که عدد بزرگی دارد که برای آن تدابیری اتخاذ کرده‌ایم و آن اینکه با ایجاد شرکت‌های بیمه‌های اتکایی همچون بیمه اتکایی امین، ایرانیان، سامان و پارس، اتکایی بیمه مرکزی را کاهش دادیم. بیمه ایران نیز ظرفیت‌های بسیاری دارد که بخش زیادی از ریسک‌ها را می‌تواند تحت پوشش اتکایی قرار دهد. دنبال این هستیم تا ظرفیت بیمه اتکایی اختیاری را در سطح صنعت بیمه بالا ببریم و به همین میزان سطح پدرانگی بیمه مرکزی را کاهش دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا