اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

دور همی مدیران عامل بیمه ای برای تداوم انحصار!

ضعف دانش آی تی در مدیران ارشد بیمه ای سبب ضربه پذیری صنعت بیمه از ناحیه فناوری اطلاعات شده است ، چرا که در صورت بروز بودن مدیران بیمه ای در حوزه آی تی ضمن مطالبه گری از شرکت فناوران خبره ، مدیران را به سوی اتخاذ راهکارهایی جهت کاهش این انحصار هدایت می کرد./از سوی دیگر عدم رقابت پذیری در فضای آی تی بیمه ای و تک تازی فناوران خبره سبب شده همچنان پیاده سازی نرم افزار جامع بیمه گری با چالش روبرو باشد و برخی شرکتهای بیمه با وجود تکلیف وزارت اقتصاد ، موفق به پیاده سازی این نرم افزار نشده اند .

به گزارش اقتصادناب،شرکت فناوران خبره سلسله نشستهائی را کلید زده که نخستین نشست با عنوان نشست راهبردی فناوران و صنعت بیمه برگزار شده است.

این نشست که با حضور چشمگیر مدیران عامل بیمه ای همراه بوده با هدف مطالعه روند های نوین جهانی و ضرورت تطابق پذیری با الگوهای موجود در صنعت بیمه صورت گرفته که البته از محصولات جدید شرکت فناوران اطلاعات خبره  نیز رونمایی شده است.

اما برگزاری این نشست فرصتی است که چالش های انحصار در حوزه انفورماتیک را در صنعت بیمه بررسی کنیم انحصاری که مدتهاست از سوی کارشناسان حوزه آی تی و صاحب نظران بیمه ای مطرح می شود.

آیا مدیران شرکتهای بیمه مطالبه گر هستند؟

راهی را که شبکه پولی طی ده سال اخیر تغییر داد هنوز صنعت بیمه می رود ،همان راهی که در نهایت شبکه پولی را بر این امر واقف کرد که در صورت تن ندادن به تغییر به بیراهه خواهد رفت.

اگرچه همچنان انحصار نسبی شرکت خدمات انفورماتیک در شبکه بانکی مشهود است؛ اما طی ده سال اخیر آنچنان تغییراتی در حوزه آی تی و تولد شرکتهای مرتبط ایجاد شده که تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش این انحصار داشته است.

در این گفتگو با صاحب نظران حوزه آی تی نشان می دهد، اولا میزان سرمایه گذاری در حوزه آی تی در بانک و بیمه قابل مقایسه نیست و ثانیا ضعف دانش در مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره در شرکتهای بیمه به عدم توسعه این بازار دامن زده است.

چرا که ضعف دانش در حوزه فناوری اطلاعات در مدیران عامل بیمه ای و اعضاء هیات مدیره گاها منجر به تصمیماتی شده که نه تنها در حوزه آی تی ارزش افزده ای برای شرکت بیمه نداشته که هزینه سرباری را بر شرکت تحمیل کرده است ، این ضعف دانش در نهایتا چالش های دیگری را نیز رقم زده از جمله تن دادن به انحصار در صنعت بیمه با وجود یک شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات.

بدون شک در صورتیکه مدیران عامل ، اعضاء هیات مدیره و سایر مدیران ارشد شرکتهای بیمه بر ضرورت اتکاء بر آی تی و تجارب جدید جهانی در این حوزه واقف بودند مطالباتشان از شرکت مزبور محدود نمی شد و اینجا بود که در پی مطالبه گری مدیران بیمه ای نه تنها این شرکت به ارتقاء مجبور می شد که از دل شرکتهای بیمه ، مجموعه های آی تی و فناوری اطلاعاتی زاده می شد که فضای انحصارگرانه را به فضای رقابتی بدل می نمود.

در حالی مدیران عامل بیمه ای یک به یک در این نشست کنار هم گرد آمده اند که پیش  ازین بسیاری از انها صراحتا از ضعف عملکرد فناوران خبره انتقاد کرده اند .

همین سال گذشته بود که یونس مظلومی در کسوت مدیرعامل بیمه رازی ضمن انتقاد از ضعف فناوری اطلاعات در صنعت بیمه اذعان داشت: صنعت بیمه ایران با وجود بالا بودن حق بیمه تولیدی یکی از ضعیف ترین صنابع مالی از منظر آی تی  در منطقه محسوب می شود .

وی ضمن تشریح علل ضعف آی تی از انحصار به عنوان عمده ترین علت یاد می کند و معتقد است،   انحصار موجود در تنها شرکت آی تی در صنعت بیمه موجب شده از کیفیت ارایه خدمات کاسته شود چرا که شرکت مزبور می خواهد همه چیز در اختیار و انحصار خودش باشد.

مظلومی با اشاره به اینکه ۷۰درصد بازار بیمه کشور به لحاظ نرم افزارهای اتی در اختیار یک شرکت است که عملکرد بسیار ضعیفی دارد، می گوید:این شرکت فرصت نوآوری و ارائه خدمات جدید را از صنعت گرفته است و امکانات این شرکت اجازه نمی دهد بیمه ها به بازار محصولات جدیدوارد شوند.

به گفته وی در بسیاری مواقع به دلیل ضعف نرم افزاری شرکت مورد نظر،  از ارایه محصولات نوآورانه در بستر آتی ناتوانیم در این راستا به نظر می رسد شرکتهای بیمه باید هر چه زودتر به فکر شکستن این انحصار باشند.

لازم بذکر است که  سایر مدیران بیمه ای نیز از ضعف پشتیبانی این شرکت حوزه آی تی گله مند بوده اند اگرچه به نظر می رسد شرکت فناوران اطلاعات خبره تلاش کرده تا حدودی در راستای تغییر گام بردارد و طی یک نشست با مدیران بیمه ای از محصولات جدیدی رونمائی کرده است.

نکته قابل تامل اینجاست که قاعده کسب و کارها  و بخصوص کسب و کارهای نوین ،  مبتنی بر رقابت است در صورتیکه رقابت نباشد ، مطالبه گری پایین آمده و با کاهش مطالبه گری ، ارایه هر محصول جدیدی نیز نمی تواند چندان به منزله ارتقاء ان کسب و کار باشد چرا که این وجود رقابت بر سر محصول است که زمینه ارتقاء برای محصولات را فراهم می آورد.

چرا شکست انحصار ضرورت دارد
تحقیقات و شواهد نشان می دهد، پارادایم های فناوری در دنیا هر ۵ سال تا ۱۰ سال تغییر می کند و تکنولوژی نیز هر یکسال یا دو سال دچار دگرگونی می شود .

نگاهی بر محصولات و عملکرد شرکت فناوران اظلاعات خبره نشان می دهد ، پارادایم فناوری در این شرکت چندان بروز نبوده اگر چه نمی توان توقع داشت این پارادایم با الگوهای جهانی در حال تغییر باشد اما بدون تردیداگر شرکتهای آی تی  دیگری نیز در بازار بیمه فعالیت می کردند،  شرکت مزبور  نیز تلاش می کرد با اتکاء به فضای رقابتی ، خود را بروز رسانی کند.

از سوی دیگر عدم رقابت پذیری در فضای آی تی بیمه ای و تک تازی فناوران خبره سبب شده همچنان پیاده سازی نرم افزار جامع بیمه گری با چالش روبرو باشد و بسیاری شرکتهای بیمه با وجود تکلیف وزارت اقتصاد ، موفق به پیاده سازی این نرم افزار نشده اند و چه بسا فقدان بروز رسانی پارادایم های تکنولوژی در این شرکت بیمه ای سبب شده برخی بیمه گران به نرم افزارهای خارجی روی بیاورند.

به امید نشست مدیران بیمه ای برای خاتمه یکه تازی و انحصار

به نظرمی رسد ، ضعف دانش آی تی در مدیران ارشد بیمه ای سبب ضربه پذیری صنعت بیمه از ناحیه فناوری اطلاعات شده است ، چرا که در صورت بروز بودن مدیران بیمه ای در حوزه آی تی ضمن مطالبه گری از شرکت فناوران خبره ، مدیران را به سوی اتخاذ راهکارهایی جهت کاهش این انحصار هدایت می کرد.

حضور یکپارچه مدیران بیمه ای در نشست شرکت فناوران اطلاعات خبره البته در جای خود مغتنم است و باید به فال نیک گرفت که بالاخره مدیران بیمه ای به غیر از موضوعات روزمره بیمه ای مانند ثالث و درمان هم گرد هم امدند اما امیدواریم این گرد همائی ها روزی منجر به شکستن انحصار آی تی در صنعت بیمه و پرو بال گرفتن کسب و کارهای فناورانه باشد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا