اخبار مهماقتصادیصنعت،معدن و تجارتمجلسویژهپیشخوان

باید به تقویت توان داخلی و طراحی پلتفورم ملی بهای بیشتری داده شود.

اقتصادناب”صنعت قطعه سازی ایران در سال های گذشته ثابت کرده که قادر است قطعاتی باکیفیت و با استانداردهای جهانی تولید کند. این شرکت ها در گذشته به شرکت هایی مانند بنز، ولوو، پژو، رنو و … قطعه می فروختند .”

به گزارش سایت تحلیلی- خبری اقتصادناب،  دبیر انجمن همگن تخصصی قطعه سازان کشور، درباره راهکارهای توسعه و خودکفایی صنعت خودرو با توجه به خروج خودروسازان خارجی و فسخ برخی قراردادها گفت: باید به تقویت توان داخلی و طراحی پلتفورم ملی بهای بیشتری داده شود.

آرش محبی نژادگفت: به لزوم بومی سازی توان تحقیق، توسعه و طراحی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: باید تلاش شود تا صنعت خودرو وابستگی خود را به واردات از لحاظ طراحی، تکنولوژیک و دانش فنی کاهش دهد و به سمت بومی سازی حرکت کند .

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه سهم قطعه ساز در فرایند تولید، حدود ۸۶ درصد خودروی نهایی و سهم خودروساز ۱۴ درصد است، گفت: این ۸۶ درصد قطعه، زنجیره تولید است که قطعه سازان آن را تامین می کنند؛ بنابراین وزن زنجیره تامین در صنعت خودروسازی قابل توجه و چشمگیر است.

وی حمایت از رنجیره تولید را برای ارتقای صنعت خودرو بسیار مهم دانست و اظهار داشت: باید به زنجیره تامین بها داده شود و قطعه سازان و اعضای زنجیره تامین در همه رده های یک، دو و سه مورد حمایت قرار بگیرند.

محبی نژاد معتقد است قطعه سازان در هر شرایطی تلاش کرده اند که با داخلی سازی و ایجاد عمق بیشتر در ساخت داخلی صنعت را سرپا نگه دارند.

وی با تاکید بر اینکه در سالهای تحریم ۹۱ تا ۹۴ قطعه سازان توانستند صنعت خودرو را در مسیر خوبی هدایت کنند، گفت: در آن سالها بسیاری از قطعات داخلی سازی شد و قطعه سازان در راستای ایجاد استقلال صنعتی داخلی تلاش زیادی کردند.

محبی نژاد به لزوم خروج قطعه سازان از تنگنای مالی اشاره کرد و گفت: با توجه به تجربه های موفق این قشر باید برنامه های حمایتی برای آنها در نظر گرفته شود و در بحث اصلاح قیمت قطعات، شیوه و مدت زمان پرداخت به این گروه توجه بیشتری شود.

وی تاکید کرد: صنعت قطعه سازی ایران در سال های گذشته ثابت کرده که قادر است قطعاتی باکیفیت و با استانداردهای جهانی تولید کند. این شرکت ها در گذشته به شرکت هایی مانند بنز، ولوو، پژو، رنو و … قطعه می فروختند .

محبی نژاد با اشاره به اینکه صنعت قطعه سازی ایران در صورت پیشرفت قادر است هزینه های تولید خودرو را در ایران به شدت کاهش دهد، افزود: خودروسازان با پرداخت کردن مطالبات این شرکت ها می توانند بسیاری از مشکلات این قشر و سرمایه گذاران آنها را برطرف کنند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا