باتوجه به گذشت سالیان بسیار از شکل گرفتن صنعت بیمه درکشور،میتوان با احراز راهکارهایی ،ضریب کیفیت و نفود بیشتر بیمه را افزایش داد.شناسایی عوامل موثربرنواوری برشرکت های بیمه ونهادینه کردن فرهنگ نوآوری عاملیست تا شرکت ها بتوانند نقش وتاثیر خودرا درجامعه افزایش دهند.
جامعه آماری مورد بحث نشان میدهد که صنعت بیمه دچارفرسایش میباشدکه دراین زمینه میتوان ازنوع فروش و عدم نوآوری درمحصول نام برد.ازآنجاکه ۶۵تا ۷۰درصد فروش منحصربه بخش اتومبیل ودرمان میباشد ،میتوان به این نتیجه رسید که درزمینه استفاده ی بهینه ازپتانسیل های بیمه ،ضعفی از نوع فاصله ی بسیار مدیران باشبکه فروش وجود دارد که باعث تولید بسیارزیادی ازتئوری های غیرقابل اجرا ونظرهای غیرکارشناسانه میشود.
مولفین این داده ها افرادی بارزومه ی عملی واجرایی ضعیف واکثرا افراد بازنشسته هستند که درسمت مدیریت ستادها ازانها استفاده میشود.
راهکاریکه درحال حاضر میتواند به این حوزه کمک کند استخدام افراد باتجربه با رزومه قوی است که گزینش این افراد ازمیان شبکه ی فروش وچند ده هزار نماینده به عنوان شاهرگ حیاتی شبکه ،امری اجرایی وسهل الوصول است.
استفاده ازافرادیکه نیاز به اموزش ندارند وخود دراثنای شبکه فروش بوده،نسبت به فضای پرزحمت جذب بیمه گزار اشراف کامل داشته وصلاحیت فنی آنان ازنظر میزان فروش، پرتفو،اخلاق مداری و تعصب به این صنعت،آنان را از سایر مسئولین غریبه بابیمه متمایز مینماید.
ضمن اینکه در راس قرارگرفتن یک نماینده ،مقبولیت از جانب سایر نمایندگان را درپی خواهد داشت.
افرادی که ۸۰درصد پرتفوی این شبکه را تامین مینمایند قطعا اصلاح و نوآوری در این صنعت را فقط درگرو ارائه تخفیف نمیبینند.لذا راهکارهای اجرایی ازقبیل خدمات پس ازفروش (پرداخت خسارت)،طراحی بیمه نامه های جدید متناسب با مشکلات ونیازهای روز جامعه را ارائه مینمایند وبدین شکل رشد صنعت بیمه و دستیابی به فروش بیشتر رادرپی خواهد داشت

مهندس غلامحسن شاه حسینی کارشناس بیمه

تهیه وتنظیم :سارامهاجرانی