اجتماعیاخبار روزاخبار مهمفرهنگیویژهکرمانشاه

روستائیان کرمانشاه هم پای کار آمدندگردش میثاق‌نامه «نه به آجیل» در روستاهای کرمانشاه

روستائیان کرمانشاه برای مبارزه با گرانی، میثاق‌نامه «نه به آجیل» امضا کرده‌اند؛ میثاق‌نامه‌ای که بوی مهر و محبت می‌دهد و می‌خواهند «دارا و ندار» همه یک‌رنگ باشند.

به گزارش اقتصادناب به نقل از خبرگزاری فارس، کرمانشاه – افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها مردم را سردرگم کرده است، بازار عید امسال بیشتر در دست بچه‌ها‌ست، بزرگترها رغبتی برای خرید ندارند، البته توان مالی هم ندارند، ولی کودکان هنوز به خوبی درک درستی از گرانی و پایین آمدن قدرت خرید ندارند و با دیدن زرق و برق بازار از پدران و مادران خود تمنای خرید لباس نو را می‌کنند.

اگر تمام خریدهای عید را کنار بگذاریم به خرید آجلیل و خشکبار می‌رسیم، دید و بازدیدها نوروزی بین ما ایرانیان از گذشته تا به امروز موسوم بوده در گذشته ساده و بی‌ریا، اما با گذشت زمان رنگی تجملاتی به خود گرفته، به طوری که با آمدن مهمان بلافاصله باید ظرف‌های آجیل، شکلات و شیرینی برای پذیرایی آماده شود، اما امسال گرانی آجیل شتاب خاصی به خود گرفت و نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته و همین افزایش قیمت‌های بی‌حساب و کتاب مردم را بدجوری مستاصل کرده است.

اکثر کرمانشاهیان به‌صورت طایفه‌ای زندگی می‌کنند و هنوز فرهنگ ریش‌سفید بین آن‌ها حکم است «هر چه ریش‌سفید بگوید»؛ این روزها روستائیان این دیار چشم و گوششان برای چگونگی پذیرایی از مهمانان نوروزی به دهان و گفته‌های ریش‌سفیدان است.

ریش‌سفیدان اغلب روستائیان کرمانشاه با همراهی دهیاران و اهالی، میثاق‌نامه «نه به آجیل» با یکدیگر امضا کرده‌اند؛ میثاق‌نامه‌ای که بوی مهر، محبت و اتحاد می‌دهد، می‌خواهند همه یک رنگ باشند «دارا و ندار»؛ قرار است با توجه به شرایط بد اقتصادی و برای حفظ آبروی خانواده‌های کم‌درآمد، از خرید آجیل و خشکبار در نوروز ۹۸ خودداری کنند!

این پویش در فضای مجازی میان هر طایفه به خوبی دست به دست می‌شود، یکی از این ریش‌سفیدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: بنده از تمامی فامیل خواسته‌ام که آجیل نخرند تا خیلی راحت دید و بازدید عید را انجام دهیم.

رضا امیدی ادامه داد: برای اینکه به کسی برنخورد با توجه به اینکه خودم تمکن مالی دارم، از خود شروع کرده‌ام و گفته‌ام من منزل هرکس بیایم لب به آجیل نمی‌زنم و کسی هم که به منزل من بیاید آجیل و خشکباری برای پذیرایی ندارم.

وی این اقدام را بسیار خداپسندانه دانست و گفت: اگه بخواهیم براساس تجملات پیش برویم دیگر کسی خانه کسی نمی‌رود، حتی فرزندان نیز برای اینکه به پدر و مادر خود سری بزنند در رودربایستی گیر می‌افتند؛ دختری می‌گوید چگونه شوهرم را خانه پدرم ببرم و پسر نیز با همین دیدگاه می‌گوید چگونه همسرم را به خانه مادرم ببرم، اینطوری از همدیگر دور می‌شویم.

این ریش‌سفید معتمد ادامه داد: امسال قصد دارم در ایام دید و بازدید عید به همه فامیل سر بزنم حتی خانه کسانی که سال‌های قبل نرفته‌ام، علاوه بر این به فامیل نیز گفته‌ام حتی‌المقدور از عیدی دادن به کودکان نیز صرف‌نظر کنند، اگر هم برای شادی دل بچه‌ها می‌خواهند این کار را کنند مبالغ پایین باشد در حد همان ۲ هزار تا نهایتا پنج هزار تومان تا کسی سرافکنده نشود.

شیرینی محلی کرمانشاه، جایگزین ساده‌ برای آجیل

مادری سال‌خورده در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: ۶ فرزند دارم که همگی سروسامان گرفته‌اند، امسال می‌خواهم شیرینی محلی «بژی» یا همان «برساق» درست کنم، همگی دوست دارند، می‌خواهیم دور هم باشیم به اندازه کافی کالاهای اساسی همچون گوشت، برنج، قند، شکر و… گران است دیگر نیاز به تنقلات و تجملات شب عید نیست.

«بژی» یا همان «برساق» شرینی محلی کرمانشاهیان است که از آرد گندم، شکر، شیر، روغن حیوانی و رازیانه تهیه می‌شود.

در این اوضاع بد اقتصادی، وجود یک عزم جدی در مردم و اتحاد آن‌ها در راستای عدم خرید کالا در کنار همت مسؤولان می‌تواند راه‌حل بسیار مناسبی برای مبارزه با گرانی‌های افسارگریخته این روزها باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا