اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

مدیران عامل در جلسه شورای عمومی سندیکا چه گفتند؟

اقتصادناب_در شرایط جدید بازار ارز باید بین سندیکا و بیمه مرکزی هماهنگی باشد. متاسفانه اگر نرخ مشخص نشود می تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای شرکت های بیمه به همراه داشته باشد.

به گزارش اقتصادناب در جلسه شورای عمومی این سندیکا که روز چهارشنبه با حضور دکتر سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی، دکتر باقری معاون بانک، بیمه و شرکتهای دولتی وزرات اموراقتصادی و دارایی، علیپور دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران برگزار شد؛ مدیران عامل شرکتهای بیمه به بیان دیدگاه ها و طرح مشکلات صنعت بیمه پرداختند.

محسن پورکیانی مدیرعامل بیمه ایران در ابتدای این جلسه با خیر مقدم به رییس کل بیمه مرکزی و معاون بانک و بیمه وزارت اموراقتصادی و دارایی گفت: از جمله مسایل مهم در چند ماه اخیر، تحریم ها است که باید آثار آن ارزیابی شود که البته این کار تا اندازه ای انجام شده است .

وی با بیان اینکه با توجه به نوسانات نرخ ارز نباید از مشکلات غافل شد، گفت: لایحه مالیات بر ارزش  افزوده به زودی در مجلس مطرح می شود که سندیکا و شرکت های بزرگ باید در این زمینه فعال شده و مشکلات را حل کنند.

مدیرعامل بیمه ایران گفت: بحث نرخ شکنی و مسایل درمانی و رشد ۷۰ درصدی هزینه های درمان و قیمت تجهیزات پزشکی و دارویی از دیگر موارد و مشکلات صنعت بیمه است.

سید محمدعلیپور دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران نیز یکی از چالش های اصلی سندیکا را اساسنامه ای دانست که در سال ۱۳۸۳ در شورای عالی بیمه به تصویب رسیده است و اعلام داشت این اساسنامه جوابگوی نیازهای فعلی صنعت و شرکت های بیمه نیست.

علیپور با بیان اینکه می توان برمشکلات صنعت بیمه با همکاری این سندیکا و بیمه مرکزی فائق آمد، گفت: محاسبه حق بیمه حوادث رانندگی، نحوه محاسبه و احتساب تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث و نحوه تخفیف و افزایش یا تقسیط آن، ضرورت اصلاح آیین نامه مربوط به میزان قبولی اتکایی توسط شرکت های بیمه مستقیم از جمله مشکلات صنعت بیمه است.

وی همچنین براساس ماده ۲۱ قانون احکام برنامه ششم توسعه اعلام کرد: سندیکا آمادگی دارد آن بخش از امور وظایف غیرحاکمیتی که در حال حاضر توسط بیمه مرکزی انجام می شود را برعهده گرفته تا بیمه مرکزی بتواند به امور ریشه ای و اصلی صنعت بیمه رسیدگی کند و انجام امور غیرحاکمیتی را به سندیکا بسپارد.

وی تصریح کرد: بررسی عوارض و تاثیر افزایش نرخ ارز بر فعالیت های صنعت بیمه و ضرورت تشکیل کمیته مشترک متشکل از مدیران و کارشناسان بیمه مرکزی و سندیکا، تسریع در بررسی و اعلام نظر طرح های ارسالی سندیکا به بیمه مرکزی از جمله پیشنهادهای مربوط به بیمه درمان تکمیلی، ضرورت حمایت از فعالیت کنسرسیوم صدور بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر و مذاکره و برگزاری جلسه با مدیران شرکت های خودروساز به منظور تسهیل در اجرای قراردادهای فیمابین کنسرسیوم از دیگر مسائلی است که باید با همکاری مشترک به نتیجه برسد.

وی همچنین به حضور نمایندگان بیمه در هیات های حل اختلاف مالیاتی اشاره کرد و خواستار ارتباط هرچه بیشتر میان سندیکا و بیمه مرکزی در این زمینه شد.

عبدالمحمود ضرابی مدیرعامل بیمه کارآفرین نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در بخش فناوری اطلاعات بیمه مرکزی، مشکلی برای دریافت کد یکتای بیمه های باربری و حمل و نقل مطرح است، گفت: بخش فنی سندیکا و کمیته باربری در نشست های مختلف این موضوع را بررسی کرده و نامه ای نیز برای بیمه مرکزی تدوین کردند که اشکالاتی در این زمینه وجود دارد و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

نایب رییس شورای عمومی سندیکا خواستار افزایش زمان مهلت اجرای طرح کدیکتا باربری شد و افزود: این کار نیازمند برنامه ریزی و تشکیل جلسات تخصصی بیشتر است.

سیدمحمد آسوده مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان نیز در جلسه شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران، تصریح کرد: برای اینکه بیمه زندگی و شخص ثالث را عرضه کنیم، شرکت های بیمه خدماتی را خریداری می کنند و به نمایندگان کارمزد می دهند و اگر این کارمزد هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف نشود، شرکت های بیمه ای که هزینه مالیات بر ارزش افزوده نداشتند، از این به بعد باید آنرا نیز به هزینه های جاری خود بیافزایند که باید این موضوع نیز حل شود.

ابراهیم کاردگر مدیرعامل شرکت بیمه آسیا نیز با اشاره به ضرورت اصلاح اساسنامه سندیکا گفت: در سال ۸۳ که اساسنامه سندیکا نوشته شد، تعداد شرکت های بیمه کم بوده اند و مبنای نظارت مقام ناظر تعرفه های بیمه ای بود که براساس این تعرفه ها عمل می کردند. نظام تعرفه ای جای خود را به نظارت مالی داده است و بطور کامل سیستم نظارتی عوض شده است، لذا باید اساسنامه سندیکا عوض شود.

هادی اویارحسین مدیرعامل بیمه پارسیان نیز در جلسه شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران، با اشاره به عدم پوشش نوسانات ارزی توسط شرکت های بیمه اظهار داشت: در شرایط جدید بازار ارز باید بین سندیکا و بیمه مرکزی هماهنگی باشد. متاسفانه اگر نرخ مشخص نشود می تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای شرکت های بیمه به همراه داشته باشد.

وی همچنین خواستار بازنگری ضوابط قبولی بیمه های اتکایی توسط شرکت های بیمه شد و ادامه داد: تقریبا تمامی شرکت های خارجی که اتکایی را قبول می کردند، امروز در کشور ما حضور ندارند و باید توزیع ظرفیت اتکایی مناسب تری بین شرکت های بیمه داخلی داده شود.

وی درباره آیین نامه ۶۰ و سرمایه گذاری در بازار فعلی کشور نیز خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در این زمینه انعطاف هایی لازم است و باید به فوریت تغییراتی در آن داده شود چون در فرصت هایی که به وجود می آیند، شاید شرکت های بیمه بخواهند یک سری رفتارهایی انجام دهند که آیین نامه شماره ۶۰محدودیت هایی ایجاد می کند و می تواند به عنوان تخلف تلقی شود.

مدیرعامل شرکت بیمه پارسیان از بیمه مرکزی تقاضا کرد درمواردی که صنعت بیمه کشور در برابر سازمان ها و نهادهای بیرونی مواجهه دارد، از این شرکت ها حمایت کند و ادامه داد: درباره عوارض حوادث راننده و سرنشین، بحثی ایجاد شده که قطعا انتظار داریم بیمه مرکزی از صنعت بیمه حمایت کند و نگذارد که مبلغ سنگینی از شرکت های بیمه خارج شود، درحالیکه به طرفی عوارض پرداخت شده است درباره چگونگی خرج آن پاسخگویی وجود ندارد.

وی درباره فعالیت استارتآپ ها در بازار بیمه خاطر نشان کرد: هنوز چارچوب مشخصی برای حضور استارتآپ ها در بازار بیمه وجود ندارد و باید آیین نامه بیمه مرکزی برای آنها ارسال  شود و آنها نمی دانند که باید چه کاری انجام دهند ولی باید هرچه سریعتر برای آنها چارچوب مشخصی را برنامه ریزی کرد.

حسین کریمخان زند مدیرعامل شرکت بیمه نوین نیز در جلسه شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران، تصریح کرد: چون صنعت بیمه هرگز برای کشور بار ایجاد نکرده و مسایلی مانند مشکلات بانک ها نداشته، دولت  کمتر از این صنعت پشتیبانی می کند. در این سال ها بین بیمه مرکزی و شرکت های بیمه تعامل خوبی برقرار است و مانند رابطه بانک مرکزی و بانک ها نبوده است.

وی با بیان اینکه ما سعی کرده ایم که مشکلات خود را با همکاری یکدیگر حل کنیم، ادامه داد: جلسات متعددی با رییس کل و همکاران وی داشته و داریم و مراودات ما با بیمه مرکزی تنش آور نیست. ولی متاسفانه وزارتخانه و حاکمیت قدر این صنعتی که در سال خسارت بسیاری را پرداخت کرده و چالش های فراوانی دارد را نمی داند. در سابقه بیمه ای خودم هرگز ندیدم که دولتی ها از صنعت بیمه طرفداری کنند.

مدیرعامل بیمه نوین با انتقاد از عوارض بیمه شخص ثالث تصریح کرد: مردم فکر می کنند تمام حق بیمه شخص ثالث را  به شرکت های بیمه می دهند درحالیکه ۳۷ تا ۳۸ درصد از دریافتی حق بیمه شخص ثالث به دیگران پرداخت می کنیم.

وی به سرعت عمل بیمه ها در پرداخت خسارت ها اشاره کرد و ادامه داد: در شخص ثالث، هیجانات اجتماعی، اتفاقات طبیعی مانند زلزله که رخ می دهد، این شرکت های بیمه هستند که با سرعت اقدام به پرداخت خسارت کرده اند و مانع بسیاری از مشکلات اجتماعی شده اند.

کریمخان زند با بیان اینکه متاسفانه ما درگیر بورکراسی اداری هستیم و روزانه به ادارت و بخش های مختلف رفته تا مشکلات خود را حل کنیم، گفت: برای مثال مدیران مالی شرکت های بیمه بیشترین وقت خود را در کمیسیون های مالیاتی می گذرانند.

نماینده سندیکا در شورای عالی بیمه افزود: اگر شرکت های بیمه حق درمان های تکمیلی را قطع کنند و یا اگر بیمه نامه های شخص ثالث توسط شرکت های بیمه صادر نشود، مشکلات فراوان اجتماعی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه بیمه در اقتصاد، جامعه و تولید اثرات مثبتی دارند، اظهار داشت: بطور مثال اگر خسارت پتروشیمی که بیمه های کشور در زمان کوتاهی پرداخت کردند، در کشورهای دیگر مانند آلمان رخ می داد کمتر از چهار سال پرداخت خسارت طول می کشید.

کریمخان زند با بیان اینکه در شرایط خاص امروز نیاز به دیدگاه جدید داریم، گفت: باید سرعت عمل های خود را افزایش دهیم و بعد از گذشت این دوران بحران که به زودی هم پایان خواهد یافت، باید منتظر ورود شرکت های بیمه خارجی باشیم.

وی تصریح کرد: هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاری سهامداران در شرکت های بیمه وجود ندارد و متاسفانه شرکت های بیمه سودهای اندکی به سهامداران خود داده اند.

وی با تاکید براینکه بیمه از بانک بسیار مهمتر است، اظهار داشت: بیمه ها جایگاه واقعی خود را ندارند؛ شاید به این دلیل است که شرکت های بیمه بلد نیستند خود را عرضه کنند. بیمه مرکزی از بانک مرکزی بسیار مهمتر است. فساد صنعت بیمه را با دیگر صنایع اگر مقایسه کنیم می بینیم که این موضوع در صنعت بیمه بسیار کمتر از صنایع دیگر است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا