اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسدلار و ارزپول وسرمایه

فصل متفاوت بازار دلار

 به گزارش خبرگزاری اقتصادناب ، به عقیده برخی از فعالان بازار در صورت عدم انتشار ریسک سیاسی جدید در بازار، سطوح قیمتی حال حاضر می‌تواند رنج جدید نرخ ارز باشد.

2 copy

در همین راستا علی روحانی، معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد، بازار ارز درسال جدید را متفاوت از زمستان سال گذشته خواند. روز گذشته روابط عمومی مرکز مبادله ارز و طلای کشور در مطلبی به نقل از علی روحانی از ثبات نسبی در اکثر بازار‌ها سخن گفت. در این مطلب آمده است: «اینکه تقریبا ثباتی در تمام بازارها ایجاد شده کاملا محسوس است. اگر شرایط امروز را با زمستان سال گذشته مقایسه کنیم کاملا مشخص است که مردم انتظار جهش قیمت‌ها را ندارند. در حال حاضر قیمت ارز، مسکن و سایر بازار‌ها نشان می‌دهد که انتظارات مردم مانند سال گذشته افزایش قیمت‌ها نیست و انتظارات تورمی کنترل شده است.» روند چند هفته اخیر بازار ارز نیز حاکی از آن است که تمایل نرخ ارز نسبت به جهش‌های قیمتی کمتر از سابق شده که برخی این امر را به دلیل حضور پررنگ نهاد بازار‌ساز در بازار دانسته و برخی دیگر کاهش سطح سیگنال‌های نگران‌کننده را زمینه‌ساز ایجاد ثبات نسبی در بازار می‌دانند.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در پایان معاملات روز گذشته با افزایش ۵۰ تومانی نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۹ هزار و ۳۰۰تومان رسید.گفتنی است که نرخ این ارز در معاملات فردایی عصر روز گذشته کاهشی شد و به دو مرز کانال۴۸و۴۹ هزار تومانی رسید. اما برخلاف بازار دلار نرخ سکه طلا در بازار روز گذشته با نوسانات کاهشی همراه بود و هر قطعه از این فلز گران‌بها با افت قیمت روزانه ۱۰۰ هزار تومانی در رقم ۲۸میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. بررسی نمودار شاخص‌های ارزی حاکی از آن است که تمایل اسکناس‌های خارجی به نوسانات قیمتی شدید کاهش یافته است. به‌طور مثال قیمت دلار آزاد از ابتدای سال جاری تاکنون عمدتا در کریدور‌های قیمتی با طول ۲ هزار تومان نوسان کرده و از تغییر کانال‌های پیاپی خودداری کرده است. به‌نظر می‌رسد ثبات‌بخشی به بازار ارز از ماموریت‌های مهم تیم ریاست بانک مرکزی است. اما در کنار اقدامات سیاستی بانک مرکزی بهبود روابط خارجی با تداوم یافتن گفت‌وگو‌های سیاسی به ویژه از سر‌گیری روابط سیاسی-اقتصادی با عربستان نیز در تغییر سمت و سوی انتظارات معامله‌گران بی‌تاثیر نبوده و عاملی مهم در جهت ثبات بخشی به بازار ارز بوده است. در همین راستا معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: «حتما عوامل سیاسی در کنترل انتظارات تورمی بی‌تاثیر نبوده و حتما عوامل اقتصادی در کاهش تورم و کنترل انتظارات تورمی اثرگذار بوده و نقش داشته است، مدیریت بازار ارز تنها به اتفاقات سیاسی مربوط نمی‌شود، بلکه این موضوع که بانک مرکزی چطور در بازار ارز عمل کرده، کسری بودجه چگونه مدیریت می‌شود و تامین مالی به چه شکل انجام می‌شود و… در کنترل تورم اثرگذار بوده است.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا