اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

عملکرد شرکت‌های زیر ۵ همت در سال ۱۴۰۰/آوار مطالبات بر سر مدیران

اقتصادناب_بخش اعظم دارایی بسیاری از شرکت‌های بیمه  مطالبات بوده و در عمل دست مدیران از استفاده و بهره‌ور کردن آنها خالی است. شناسایی هزینه مالی در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای نشانه‌ای بارز از پر رنگ شدن این مشکل است.

 

به گزارش اقتصادناب به نقل از بیمه داری نوین بخش اعظم دارایی بسیاری از شرکت‌های بیمه  مطالبات بوده و در عمل دست مدیران از استفاده و بهره‌ور کردن آنها خالی است. شناسایی هزینه مالی در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای نشانه‌ای بارز از پر رنگ شدن این مشکل است. با این حال، این مشکل، مختص شرکت‌های بیمه‌ای نبوده و معضل عمومی اقتصاد در شرایط کنونی است؛ بنابراین نمی‌توان مدیران بیمه‌ای را در بروز این مشکل مقصر دانست.

 

 

 

در گزارش پیشین به عملکرد تفکیکی شرکت‌های بیمه بزرگ در سال ۱۴۰۰ پرداخته شد. در این گزارش به بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه خصوصی کوچک (با مانده دارایی کمتر از ۵۰ هزار میلیارد ریال) در سال ۱۴۰۰ و تغییرات آنها نسبت به سال ۱۳۹۹ می‌پردازیم.

 

 

 

بیمه رازی: حاصل عملکرد بیمه رازی همچون سال قبل گزارش سود ناچیز بوده است. بر اساس صورت‌های مالی منتشرشده، بیمه رازی در سال ۱۴۰۰ سود خالصی معادل ۲۰۳ میلیارد ریال بوده که هر چند رشد بیش از دو برابری نسبت به سال قبل داشته اما به لحاظ ریالی مبلغ قابل توجهی نبوده و تأثیر چندانی در جبران زیان انباشته سنگین شرکت نداشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد حق بیمه ناخالص شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ درصد رشد کرده این در حالی است که خسارت و مزایای پرداختی ناخالص با افزایش ۵۷ درصدی همراه بوده است. با این همه، کاهش قابل توجه جمع درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای بیمه‌ای دستاورد شرکت را در این زمینه را کمرنگ کرده است. تبدیل سایر درآمدهای عملیاتی به هزینه نیز دیگر عامل عدم توفیق شرکت در شناسایی سود قابل توجه و جبران زیان انباشته در سال ۱۴۰۰ بوده است.

 

بیمه نوین: بیمه نوین در سال‌های اخیر عملکرد قابل قبولی از خود بر جای گذاشته و روندی صعودی به خود گرفته بود در سال ۱۴۰۰ با افت سودآوری همراه شد به گونه‌ای که سود خالص شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸۵ درصد کاهش یافت. در این شرکت نیز همچون بسیاری دیگر از شرکت‌ها عملیات بیمه‌گری به دلیل کاهش نسبت پرداخت خسارت، با رشد سودآوری همراه شد. (نرخ رشد درآمد حق بیمه ناخالص ۴۰ درصد و خسارت و مزایای پرداختی منفی ۵ درصد بوده است). اما کاهش ۴۲ درصدی جمع سود سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمد‌های بیمه‌ای باعث شد تا این عملکرد در عمل بی‌تأثیر شده و در نهایت سود فعالیت بیمه‌ای با کاهش ۴۶ درصدی همراه شود. در این بین کاهش حدود ۷۲ درصدی سایر درآمدهای عملیاتی نیز مزید بر علت شده و موجبات افت سودآوری بیمه نوین را فراهم کرده است.

بیمه سینا: بیمه سینا در سال ۱۴۰۰ در تداوم سوددهی سال‌های گذشته خود ناکام ماند به گونه‌ای که سود ۳۴۷۳ میلیارد ریالی شرکت در سال ۹۹ به زیان ۲۱۵۲ میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۰ تبدیل شده است. در این شرکت در دوره مورد بررسی، درآمد حق بیمه ناخالص ۲۷ درصد رشد و خسارت و مزایای پرداختی ناخالص ۷ درصد افت داشته این عملکرد یکی از بهترین عملکرد‌ها در بین شرکت‌های بیمه مورد بررسی است. با این همه، علت اصلی زیان‌دهی این شرکت نیز کاهش شدید درآمدهای سرمایه‌گذاری و سایر درآمد‌های بیمه‌ای است. این قلم درآمدی در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲ درصد افت کرده تا در عمل کارنامه درخشان شرکت در حوزه بیمه‌گری بی‌اثر شود. عدم شناسایی سایر درآمدهای عملیاتی نیز در دیگر زیان‌دهی بیمه سینا در این سال است.

 

بیمه سرمد: در این شرکت سود خالص ۱۹۲۹ میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۰ به زیان خالص ۲۹۲۷ میلیارد ریالی تبدیل شده تا یکی از خسارت‌بارترین عملکرد‌ها در این سال به نام بیمه سرمد ثبت شود. هر چند عملکرد شرکت در زمینه بیمه‌گری با ثبت نرخ رشد ۴۱ درصدی درآمد حق بیمه ناخالص در مقابل با نرخ افزایش ۷۰ درصدی خسارت پرداختی و مزایای ناخالص موفق بوده و یکی از بهترین نسبت‌های پرداخت خسارت را در بین شرکت‌های هم‌گروه داشته است. اما کاهش ۷۲ درصدی جمع درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمد‌های بیمه‌ای باعث شده تا در نهایت حاصل عملکرد شرکت در حوزه بیمه‌گری زیان باشد. با ثبت این عملکرد، بیمه سرمد یکی از ضعیف‌ترین عملکرد‌ها را از نظر بازده دارایی‌ها و حاشیه سود خالص در میان شرکت‌های بیمه‌ای در سال ۱۴۰۰ داشته است. با توجه به اینکه بیمه سرمد در نه ماهه نخست سال ۱۴۰۰همواره به حواشی مدیریتی دست به گریبان بوده استقرار مدیریت جدید می‌تواند شرکت را به دوران سودآوری بازگرداند؛ موضوعی که شواهد صحت آن در عملکرد سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ شرکت به وضوح مشهود است.

 

بیمه تجارت نو: بیشترین افت سود خالص در بین شرکت‌های فعال در صنعت بیمه در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به شرکت بیمه تجارت نو مربوط است. سود خالص شرکت در این دوره تنها ۱۶.۷ میلیارد ریال بوده این در حالی است که حاصل عملکرد شرکت در سال قبل سود خالص ۳۶۲۱ میلیارد ریالی بوده است. افت درآمدهای شرکت از محل سرمایه‌گذاری‌ها، ریزش سایر درآمدهای عملیاتی و همچنین رشد حدود دو برابری هزینه‌های عمومی و اداری از مهم‌ترین دلایل این کاهش سودآوری به شمار می‌روند. افزایش ۵۴ درصدی درآمد حق بیمه ناخالص و همچنین رشد ۸۸ درصدی خسارت و مزایای پرداختی ناخالص نیز چکیده عملکرد شرکت در حوزه بیمه‌گری بوده است. رشد حدود ۴۱ درصدی مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان نیز از مهم‌ترین نکات در ترازنامه بیمه تجارت نو در پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۰ است.

 

بیمه تعاون: سود خالص بیمه تعاون در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل با افت حدود ۱۷ درصدی همراه بوده است. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد شرکت در بخش بیمه قابل قبول بوده به گونه‌ای که سود و زیان فعالیت بیمه‌ای شرکت در مجموع ۱۲ ماهه با افزایش حدود ۶۹ درصدی همراه شده است. این در حالی است که این شرکت نیز همچون سایر شرکت‌ها در دوره مورد بررسی کاهش سود سرمایه‌گذاری را تجربه کرده است

این در حالی است که این شرکت نیز همچون سایر شرکت‌ها در دوره مورد بررسی کاهش سود سرمایه‌گذاری را تجربه کرده است. با این همه، رشد حدود ۵۳ درصدی هزینه‌های عمومی و اداری و افت حدود ۶۹ درصدی خالص درآمدها و هزینه‌های غیر عملیاتی باعث شده تا عملکرد درخشان بیمه‌ای در سود کل شرکت تأثیری نداشته باشد. با این حال طی افزایش سرمایه انجام‌شده در ماه‌های اخیر حدود ۳۵۰۰ میلیارد ریال از سوی سهامداران به حساب شرکت واریز شده که می‌تواند بخشی از چالش نقدینگی شرکت در سال ۱۴۰۱ را حل کند.

 

بیمه آرمان: بیمه آرمان (در کنار بیمه حافظ) تنها شرکتی است که موفق شده زیان سال ۹۹ را در سال ۱۴۰۰ به سود تبدیل کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حاصل عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ سود خالصی معادل ۳۱۸ میلیارد ریال بوده این در حالی است که در سال قبل شرکت زیان خالصی معادل ۱۳۲ میلیارد ریال گزارش کرده بود. دو دلیل عمده می‌توان برای سودده شدن بیمه آرمان در سال مورد اشاره برشمرد. نخست همزمانی رشد درآمد حق بیمه ناخالص با کاهش خسارت و مزایای پرداختی ناخالص است که باعث شده بیمه آرمان بهترین نسبت خسارت (حدود ۴۶ درصد) را در بین شرکت‌های مورد بررسی به نام خود ثبت کند. دلیل دیگر نیز به رشد سایر درآمدهای عملیاتی شرکت مربوط است. (به دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی شرکت در زمان نگارش این نوشتار، محل شناسایی این درآمد مشخص نیست.) به‌رغم گزارش سود خالص در سال ۱۴۰۰، بیمه آرمان همچنان در پایان این سال زیان انباشته دارد باید برای جبران آن به روند سوددهی خود ادامه دهد.

 

بیمه حکمت صبا: بیمه حکمت صبا از معدود شرکت‌های کوچک بیمه‌ای است که سودآوری آنها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد همراه شده است. بررسی صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد این رشد سودآوری در شرایطی رخ داده که عملکرد شرکت در حوزه بیمه‌گری قابل قبول نبوده است. درآمد حق بیمه شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد حدود ۳۸ درصدی داشته این در حالی است که خسارت و مزایای پرداختی شرکت در این دوره با افزایش حدود ۹۳ درصدی همراه شده است. بدین ترتیب سود خالص شرکت در حوزه بیمه‌گری با افت حدود ۶۹ درصدی همراه شده است؛ اما آنچه موجبات رشد سوددهی بیمه حکمت را فراهم کرده شناسایی سود ۸۶۹ میلیارد ریالی از محل فروش دارایی‌های ثابت بوده است. این در حالی است که کل سود خالص شرکت در این سال ۲۲۲ میلیارد ریال بوده است. به بیان دیگر در صورت عدم فروش دارایی‌های یادشده، بیمه حکمت صبا نیز در زمره شرکت‌های زیان‌ده بیمه‌ای جای می‌گرفت.

 

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا