اخبار مهماستارت آپ هااقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

اقتصادناب_بازارگاه‌های آنلاین (Market Place) بزرگ همچون «دیجی‌کالا» با در اختیار داشتن داده‌های به روز و به لحظه‌ی رفتاری و نگرشی میلیون‌ها مصرف‌کننده ایرانی، به عنوان رسانه‌های پرمخاطب و جایگاهی قابل اعتماد، مرجع و در دسترس برای همه شناخته می‌شوند. این بازارگاه‌ها هم‌چنین مناسب‌ترین محل برای تحلیل روند نیازها و خواسته‌های مخاطبان بیمه در ایران، طراحی محصولات بیمه‌ای در لایه‌های اصلی، خدمات قبل و بعد از فروش و ایجاد مدل‌های کسب و کار جدید و ایجاد چرخه یکپارچه ارزش برای بازار بیمه کشور ایران به شمار می‌آیند.

به گزارش اقتصادناب مدتی است که موضوع ” تحول دیجیتال ” و هم‌چنین ” موضوع اینشورتک” از موضوعات اصلی و ترندهای صنعت بیمه در کشور ایران بوده است.

بررسی ادبیات موضوعی و هم‌چنین مفاهیم اینشورتک، نشان می‌دهد که هنوز اتفاق نظر واحدی درباره تعریف این موضوع، میان  بازیگران اصلی حوزه اینشورتک که شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران VC ، استارتاپ‌ها، شرکت‌های بیمه و … وجود ندارد و این نشات گرفته از انتظارات متفاوت این حلقه‌های اکوسیستم از موضوع اینشورتک است.

اما موضوعی که همه بر آن اتفاق نظر دارند این است که تحول دیجیتال و مفهوم اینشورتک موضوعاتی بسیار فراتر از بهینه‌سازی فرآیندهای مرسوم صنعت بیمه و یا دیجیتالی کردن آن است. شاید سطحی‌ترین برداشت از موضوع تحول دیجیتال و پدیده اینشورتک دیجیتالی کردن فرایندهای فروش، صدور و خسارات محصولات مختلف بیمه‌ای باشد و عمیق‌ترین نقطه آن شناساییِ به‌لحظه و زودهنگام فرآیندهای بازار بیمه بر اساس داده‌های هوشمند، بازطراحی مدل‌های کسب و کار محصولات مختلف بیمه‌ای با رویکرد نوآورانه با قابلیت و قدرت بسیار بالا در تکثیر آن در بازار است Diffusion of innovation و لازمه آن تغییر پارادایم شرکت‌ها از برنامه‌ریزی استراتژیک به هوشمندی استراتژیک و از عملیات‌محوری به مشتری‌محوری است.

به بیان دیگر حوزه اینشورتک و تحول دیجیتال در صنعت بیمه برخواسته از دورن بازار بیمه است و نه شرکت‌های بیمه‌ای و شامل فناوری‌های نوآورانه مانند کان داده‌ها ، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است . نحوه استفاده از تکنولوژی‌های یاد شده و ترکیب آنها، با تحلیل داده‌های مشتری، قدرت تکثیر و استفاده این تکنولوژی‌ها توسط دسته‌های مختلف مشتریان ارتباط مستیم دارد و کپی برداری صرف از نمونه‌های خارجی، بدون در نظر گرفتن سطح بلوغ مشتریان و هم‌چنین قدرت و سرعت تکثیر این نوآوری‌ها، صرفا تا مدت‌ها یک فعالیت تبلیغاتی سطحی خواهد بود.

بازارگاه‌های آنلاین (Market Place) بزرگ همچون «دیجی‌کالا» با در اختیار داشتن داده‌های به روز و به لحظه‌ی رفتاری و نگرشی میلیون‌ها مصرف‌کننده ایرانی، به عنوان رسانه‌های پرمخاطب و جایگاهی قابل اعتماد، مرجع و در دسترس برای همه شناخته می‌شوند. این بازارگاه‌ها هم‌چنین مناسب‌ترین محل برای تحلیل روند نیازها و خواسته‌های مخاطبان بیمه در ایران، طراحی محصولات بیمه‌ای در لایه‌های اصلی، خدمات قبل و بعد از فروش و ایجاد مدل‌های کسب و کار جدید و ایجاد چرخه یکپارچه ارزش برای بازار بیمه کشور ایران به شمار می‌آیند.

در طراحی مدل‌های کسب و کار و چرخه ارزش به گونه‌ای عمل می‌شود که یک تعادل بهینه با نگاه هم‌افزایی در چرخه ارزش صنعت بیمه ایجاد شود. این چرخه ارزش شامل مصرف‌کنندگان نهایی، فروشندگان و نمایندگان شرکت‌های بیمه، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های TPA و شرکای کلیدی آنان همچون شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای بیمه‌ای می‌شود.

مفهوم سطح بالای ارزش این بازارگاه‌های آنلاین، ایجاد خدمات بیمه‌ای شخصی‌سازی شده با تیراژ وسیع برای دسته‌های مختلف مشتریان و مصرف‌کنندگان ایرانی از طریق سیستم‌های یادگیری، هوش ماشینی، بررسی و باندلینگ مناسب‌ترین گزینه‌های بازار از دید مشتریان و برندها و قیمت‌گذاری هوشمندانه و فروش از طریق فروشندگان صنعت بیمه است.

این کارراهه، کارراهه‌ای است که در نمونه‌های مختلف در خارج از کشور از طریق اتحادهای استراتژیک میان شرکت‌های بیمه‌ای و بازارگاه‌ها ایجاد شده و توسعه یافته است. برای مثال بازارگاه علی بابا برای تحقق این هدف با شرکت آکسا همکاری تنگاتنگی دارد.

در حقیقت ارزش اصلی این بازارگاه‌ها، فراتر از یک کانال توزیع است. این بازارگاه‌ها می‌توانند کل فرآیندهای بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش، طراحی محصولات و خدمات بیمه‌ای را در درون خود ایجاد کنند و با اتحادهای استراتژیک با شرکت‌های بیمه، نمایندگان و فروشندگان فعال بیمه، نرخ نفوذ بیمه در کشور را افزایش دهند و منشا تحول در این حوزه شوند. نکته بسیار مهم در مدل یاد شده این است که در این بازارگاه‌ها، استعدادهای طراحی و توسعه مدل‌ها و طرح‌های کسب‌وکار بیمه‌ای با رویکرد بومی کشور ایران به کار گرفته شده تا بتوانند نقش تسهیل کننده را میان این بازارگاه‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای ایفا کنند.

دیجی‌پی از بازیگران جوان صنعت فین‌تک و لن‌تک، در حال راه‌اندازی بخش جدید اینشورتک در سوپر اپلیکیشن خود است. بخشی که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به اکوسیستم اینشورتک کشور معرفی شود. ورود دیجی‌پی به این حوزه به ویژه به دلیل همکاری این سوپراپلیکیشن در کنار دیجی‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین بازارگاه تجاری خاورمیانه می‌تواند نویدبخش تحولات خوب در این حوزه برای کاربران ایرانی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا