اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

کمیته عالی بورس و بیمه تشکیل شود

اقتصادناب_ایجاد کمیته ای بین بورس و بیمه است تحت عنوان کمیته عالی بورس و بیمه به بیمه مرکزی پیشنهاد می شود.

تا وقتی این کمیته تشکیل نشود راهکارهای مختلف استفاده از ابزارهای مالی توسط بیمه ها به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش اقتصادناب بر اساس خبر رئیس کل بیمه مرکزی بیمه‌ها در مدت اخیر ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام خریدند.

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ارزش سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در بازار سرمایه را در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان براورد کرده است.

از طرف دیگر ارزش سرمایه گذاری ها و سود حاصل از سرمایه گذاری بورسی شرکتهای بیمه در ماههای پایانی سال ۹۸ و سه ماهه ابتدایی ۹۹ قابل توجه بوده به طوریکه بنابر ادعای بسیاری مدیران عامل شرکتهای بیمه سود شرکتهایشان در سه ماهه ۹۹ با کل سال ۹۸ برابری می کرده است!

اینکه شرکتهای بیمه چقدر از مشاوران سرمایه گذاری امین برای مدیریت دارایی های بورسی خود بهره می برند، به نظر می رسد اغلب شرکتهای بیمه دارای کمیته های بورسی هستند؛ اما اینکه با توجه به شرایط ویژه بازار سرمایه کل صنعت بیمه در بهره گیری ازین فرصتها تا چه اندازه با سازمان بورس هماهنگ عمل می کند ، نیازمند تشکیل کارگروهی متشکل از بیمه گران و بورسی هاست.

بهره گیری از فرصتهای بازار سرمایه برای صنعت بیمه صرفا به سرمایه گذاری منابع حق بیمه در بورس و خرید سهام  و یا فروش سهام بیمه ای ها منتهی نمی شود بلکه مدتهاست راهکاریی مانند کت باندها، کچ سو آپ ها و … مطرح می شود و یا سایر ابزارهای مالی که بیمه گران می توانند در هماهنگی با بورس انها را بکار بندند

در این زمینه میرطاهر هضو هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران به خبرنگار ما می گوید: پیشنهادی که برای بیمه مرکزی دارم ایجاد کمیته ای بین بورس و بیمه است تحت عنوان کمیته عالی بورس و بیمه.

وی معتقد است، تا وقتی این کمیته تشکیل نشود این موضوعات به نتیجه نمی‌رسد پیشنهاد می‌کنم در بیمه مرکزی حتماً این موضوع اتفاق بیفتد.

به گزارش ریسک نیوز از طرفی بازار سرمایه در شرایط رونق فعلی، دارای ریسک هایی است که می تواند در این کمیته  برررسی شود مثلا بحث ریسک‌های مالی رفتاری است، یعنی سهامداران خرد و حقیقی رفتارهای مختلفی در مواجه به تلاطم­های بازار دارند، پویش زیان‌گریزی باعث می­شود بازار تبدیل به دو قسمت شود یا صف خرید یا صف فروش. یا همه در صف خرید می‌خرند یا در صف فروش می‌فروشند و حالت وسط خیلی نداریم که این یعنی این بازار هیجانش بالایی دارد که باید این رفتار مدیریت شود.

موضوع دیگری که مربوط به شرکت‌های بیمه می‌شود این است که اساساً در دنیا شرکت‌های بیمه عملیات بیمه‌گری را به عنوان عملیات سودآور نگاه نمی­کنند. فلسفه بیمه‌گری پوشش ریسکی است که منجر به اطمینان می‌شود در صورتیکه  ریسکی که در بازارهای مالی با آن سروکار داریم ریسک‌هایی است که در پس آن بازدهی است، در حالیکه ریسکی که در صنعت بیمه وجود دارد این مدل نیست، ریسکی است که در پس آن اطمینان است. شرکت‌های بیمه عمدتاً باید از عملیات سرمایه‌گذاری‌شان کسب منفعت کنند در این رساتا استفاده بهینه از این فرصت تاریخی می تواند با سازوگار حرفه ای و بهینه همراه باشد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا