اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

کمتر از یک میلیارد دلار سرمایه صنعت بیمه در مقابل پروژه های میلیاردی نفتی

در خواست نفتی ها از بیمه ای ها:

اقتصادناب_قره خانی : جمع سرمایه پرداختی شرکتهای بیمه در سال ۹۷ بالغ بر ۸۰۰۰میلیارد تومان است که اگر بسیار خوش بینانه با نرخ ده هزار تومان به دلار تبدیل شود کمتر از یک میلیارد دلار سرمایه صنعت بیمه خواهد بود در مقابل ۴۵۰۰ میلیارد تومان نیز زیان انباشته در صنعت بیمه وجود دارد و ۵۸۰۰ میلیارد تومان نیز حقوق صاحبان سهام است // برزگر :۱۶ پیمانکار در صنعت نفت داریم و اکتشاف و بهره برداری را بر عهده دارند اما نقش بیمه ها در ارایه پوشش های بیمه ای خاص در این زمینه ضعیف است .

به گزارش اقتصادناب کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با رویکرد کاربردی توسط موسسه مطالعات بین المللی انرژی نفت برگزار می شود.

هدف کنفرانس بکارگیری ظرفیت بازار پول ، سرمایه  بیمه در تامین مالی پروژه های صنعت نفت کشور است

در این راستا پیش از برگزاری این کنفرانس نشستی با حضور بیمه گران و مسوولان حوزه نفت صورت پذیرفت که نکات قابل ملاحظه ای در خصوص نحوه همکاری های صنعت بیمه و نفت رد وبدل گردید.

مهدی سامری ، فعال و صاحب نظر بیمه ای با ارایه پیشنهادی به ایجاد صندوق های سرمایه گذاری جهت سرریز منابع حاصل از فروش بیمه های عمر اشاره کرد  و عنوان داشت:استفاده از منابع مالی بیمه های عمر برای تامین مالی در صنعت نفت می تواند راهگشا باشد.

در ادامه برزگر ، فعال حوزه نفت، این راهکار را زمان بر دانست و گفت:اگر چه این پیشنهاد راهکار بهینه ای است اما ضمن اینکه نیازمند سازو کار قوی می باشد، در دراز مدت قابلیت اجرا خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد:۱۶ پیمانکار در صنعت نفت داریم و اکتشاف و بهره برداری را بر عهده دارند اما نقش بیمه ها در ارایه پوشش های بیمه ای خاص در این زمینه ضعیف است .
برزگر با بیان اینکه صنعت نفت به جز پوشش های مرسوم که بیشتر در قالب بیمه های مهندسی ارایه می شود نیازمند پوشش های اختصاصی در حوزه انرژی است ، تصریح کرد:در حال حاضر پیمانکاران مشکلات مالی دارند ضمن اینکه نمی توانند از فایننس خارجی استفاده کنند این در حالی است که می توانیم از اوراق قرضه به عنوان پشتیبان استفاده کنیم و شرکتهای بیمه در این زمینه پوشش های تکمیلی ارایه دهند.

این پژوهشگر حوزه نفت تاکید کرد: اگر شرکتهای بیمه از اوراق قرضه استفاده کنند ، مطلوب است و عرصه برای فعالیت بهتر پیمانکاران نفتی فراهم می شود.

در ادامه اما قره خانی، معاون توسعه بازار بیمه رازی به نکات قابل توجهی اشاره کرد و گفت:موضوع کنفرانس به دو بخش تامین مالی پروژه های نفتی و تامین مالی ریسک قابل تقسیم بندی است و در هر دو مورد صنعت بیمه می تواند ورود پیدا کند اما برخی  محدودیت ها در این زمینه وجود دارد.

وی در عین حال به برخی امار در خصوص صنعت بیمه اشاره کرد و گفت:جمع سرمایه پرداختی شرکتهای بیمه در سال ۹۷ بالغ بر ۸۰۰۰میلیارد تومان است که اگر بسیار خوش بینانه با نرخ ده هزار تومان به دلار تبدیل شود کمتر از یک میلیارد دلار سرمایه صنعت بیمه خواهد بود.
وی در عین حال به زیان انباشته اشاره کرد و گفت: در مقابل ۴۵۰۰ میلیارد تومان نیز زیان انباشته در صنعت بیمه وجود دارد  و ۵۸۰۰ میلیارد تومان نیز حقوق صاحبان سهام است ضمن اینکه کل دارایی های صنعت بیمه ۷۲ هزار میلیارد تومان  می باشدکه باید طبق ایین نامه ۹۷ سرمایه گذاری شود.

وی با بیان امار فوق تاکید کرد: بنابراین درصد حیلی کمی از منابع صنعت بیمه می تواند به تامین مالی پروژه های نفتی اختصاص یابد.

قره خانی تصریح کرد: اگر بخواهیم در پروژه های بزرگ نفتی وارد شویم که دارای اسکیل میلیاردی می باشند بدون شک در اندازه تراز نامه شرکتهای بیمه نیست اما می توانیم به عنوان بیمه گر در تامین مالی ریسک  ورود پیدا کنیم .
به گفته وی حدود ۶هزار میلیارد تومان ظرفیت نگهداری شرکتهای بیمه است در این راستا تمرکز بر تامین مالی ریسک یکی از راهکارهای تامین مالی پروژ ه های نفتی است .
وی اذعان داشت: می توان صندو ق های بیمه انرژی ایجاد کرد که با درصدی از سهام بیمه ای و بازار سرمایه فعالیت می کند.

در ادامه این نشست تخصصی ، طالبیان از دیگر فعالان حوزه نفتی عنوان کرد: هنوز یک ادبیات مشترک بین صنعت بیمه و نفت ایجاد نشده است .
به گفته وی صنعت بیمه باید به مدیریت ریسک پیش از وقوع حادثه و ایمن سازی تاسیسات و پروژ ه های نفتی ورود پیدا کند و این با ماهیت بیمه گری و مدیریت ریسک نیز متناسب است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا