اجتماعیاخبار مهمفرهنگیویژهپیشخوانکرمانشاه

کرمانشاه_اقتصادناب،شورای حل اختلاف کرمانشاه در مرتبه ی برترین استان کشوری قرار دارد

به گزارش اقتصادناب از کرمانشاه، جبار تجری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: بیش از ۸۰ هزار پرونده از تیرماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال به شوراهای حل اختلاف استان ارجاع شده و مورد رسیدگی قرار گرفته که از این مقدار۳۰ درصد از آن صلح و سازش شده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه ادامه داد: پرونده‌های کیفری مربوط به منازعات دسته جمعی و همچنین پرونده‌هایی که در صلاحیت شورای حل اختلاف نبود را سال گذشته(مجموعا ۷۰۰ پرونده) به چند شعبه که در راستای  تشکیل ستاد تألیف قلوب تشکیل شده بود، محول کردیم که آماری حدود ۶۰ درصد از آن منتهی به صلح و سازش شده است.

وی ۹۰ پرونده قتل در ستاد تالیف قلوب استان اشاره و بیان کرد: ۷۴ پرونده از این تعداد پرونده ارجاعی به صلح و سازش قطعی منتهی شده و ۱۶ پرونده دیگر به پرداخت دیه بسته شده است.

تجری در خصوص اعضای شورای حل اختلاف استان، گفت: افراد این شورا را مردم، ریش‌سفیدان، بزرگان و معتمدان تشکیل می‌دهند که رای نهایی به دستور قاضی پرونده صادر می‌شود، اما بحث راهنمایی و مشاوره این شورا توسط افراد مذکور انجام می‌گیرد و در هر مجتمع  یک مرکز مشاوره‌ایی وجود دارد.

این مسؤول با اشاره به ساماندهی سنوات به تخصصی کردن، افزود: با استفاده از حقوقدانان به بررسی مرتبط بودن مدرک کارکنان با این بخش و استفاده از بازنشستگان مرتبط با این بخش توجه شده است و همچنین سهوات سنوات از ۵۶۰ شعبه ۱۵۵شعبه در سطح استان کاهش داده شده است که تعدادی از آنان صلحی و تعداد دیگر حکمی است که در هر شعبه‌ایی از ۲ حقوقدان استفاده شده، با این عملکردآمار پرونده هایی که مورد اعتراض قرار میگیرند بسیار کاهش یافته است.

به گفته وی، پرونده‌های نقض در سطح استان  به کمتر از یک‌درصد رسیده است که در این رابطه استان کرمانشاه جزو استان‌های برتر کشور معرفی شده است.

تجری تصریح کرد: قضاتی که با ما همکاری می‌کنند اعم از قضات دادسرا، قضات دادگاه و قضات دادگاه تجدیدنظر، با حضور خود انشای رأی کنند، البته به غیر از قضاتی که به صورت رسمی مربوط به شورای حل اختلاف هستند که این ایده کیفیت آرا را بسیار بالا برده و بسیار مورد رضایت مردم قرار گرفته شد.

این مقام قضایی در خصوص بحث عملکرد شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته اقدامات موثری در  راستای حرکت در مسیر اعتلای شوراهای حل اختلاف استان صورت گرفته است.

تشکیل شعباتی در راستای اصلاح ذات‌البین؛ ایجاد شعباتی در محل دادگستری کل استان، دادسرای عمومی و انقلاب، دادگاه تجدیدنظر، دادگاه اطفال و نوجوانان در راستای ایجاد صلح و سازش بین طرفین؛ ایجاد شعبه شورای حل اختلاف ویژه زندانیان از جمله اقدامات قابل ذکر سال گذشته بود که تجری در جمع اصحاب رسانه به آن اشاره کرد.

وی در خصوص عملکرد عددی شورای حل اختلاف استان طی سال گذشته، گفت:موجودی ابتدای سال ۷ هزار و ۶۴۲فقره، پرونده‌های وارده ‌۸۱ هزار و ۸۸۷ فقره، پرونده‌های مختومه ۷۸ هزار و ۷۴۷فقره، میزان مصالحه ۱۵هزار و ۱۹ فقره و تعداد پرونده‌های قابل سازش ۴۹ هزار و ۴۸ فقره پرونده بوده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه با اشاره به عملکرد شعب سازشی سال ۹۶ شعبات مستقر در مراجع قضایی مرکز استان، افزود: پرونده‌های وارده ۶ هزار ۸۳۶ فقره، پرونده‌های مختومه شده ۶ هزار ۳۱۶ فقره و پرونده‌های منتج به مصالحه ۳ هزار و ۴۴۸ فقره و درصد سازش(درصد مصالحه نسبت به مختومه ) ۵۴.۶ درصد است.

تجری با بیان اینکه از سال ۹۴ تا به امروز، ۱۷۵ پرونده قتل قاب در استان قابل سازش بوده است، گفت: ۹۰ پرونده به سازش منجر شده و ۷۴ پرونده دیگر با رضایت قطعی به اتمام رسیده و همچنین ۱۶ پرونده دیگر از مرحله قصاص گذشته و به دیه اکتفا شده است.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا