اخبار مهماقتصادیبیمهویژهپیشخوان

چگونه دادگاه لاهه به نغع صنعت بیمه ایران رای صادر کرد؟

اقتصادناب_محمد آسوده به موفقیت صنعت بیمه کشور در دادگاه لاهه در یک پرونده بیمه ای اشاره کرد و گفت: در دوره اقای گرانمایه کیس بیمه ملی با ادعای “های لندز” آمریکائی علیه بیمه ملی ایران در دادگاه لاهه مطرح و صنعت بیمه کشور موفق شد با اقتدار در این قضاوت پیروز شود.

به گزارش اقتصادناب، در سلسله گزارشهای سریالی  از عملکرد ۱۲ رئیس کل بیمه مرکزی ایران این رسانه از خبرگان و پیشکسوتان صنعت بیمه در خواست کرد تا اطلاعات تکمیلی یا اصلاحی خود را به این رسانه ارسال کنند.

در این راستا محمد آسوده ، مدیر عامل بیمه اتکائی ایرانیان و از پیش کسوتان صنعت بیمه که سابقه معاونت بیمه مرکزی در زمان گرانمایه را در کارنامه خود دارد ضمن گفتگو  به برخی اقدامات حقوقی در زمان ریاست گرانمایه اشاره کرد.

این پیش کسوت صنعت بیمه به موفقیت صنعت بیمه کشور در دادگاه لاهه در یک پرونده بیمه ای اشاره کرد و گفت: در دوره اقای گرانمایه کیس بیمه ملی با ادعای “های لندز” آمریکائی علیه بیمه ملی ایران در دادگاه لاهه مطرح  و صنعت بیمه کشور موفق شد با اقتدار در این قضاوت پیروز شود.

محمد اسوده در ادامه تاکید کرد: صنعت بیمه کشور در ان زمان با دفاع حرفه ای و بحق توانست رای لاهه را به نفع خود تغییر دهد که موفقیت ایران در دادگاه لاهه می تواند به عنوان یکی از افتخارات ایران مطرح گردد چرا که دادگاه لاهه در مقابل امریکا به نفع ایران رای را صادر کرد.

گفتنی است دراین گزارش از دیگر عملکردهای دوران گرانمایه به اقدامات زیر اشاره شد:

مدیریت صنعت بیمه در سخت ترین شرایط جنگی

تصویب طرح بیمه عمر و حوادث افراد اعزامی به خطوط مقدم جبهه وخطوط پشتیبانی به طوریکه اگر شرکت هایی اعزام نیرو داشتند تحت پوشش قرار می گرفتند.

  • تصویب طرح پوشش بیمه ای منازل مسکونی در قبال بمباران هوایی دشمن
  • تصویب طرح پوشش بیمه ای  کارکنان دولت
  • برنامه ریزی آموزشی کارکنان و اعزام آنها به موسسه اموزشی وابسته به شرکت بیمه سویس ری (SITC ) که مخفف(Swiss Insurance Training Centre ) می باشد
  • مشارکت  در اجلاس های بین المللی مانند فیر، اکو و اتحادیه نظارت کنندگان
  • برای اولین  بار در این دوره دو سخنران در اجلاس بین المللی فیر در پیونگ یانگ دو مقاله تخصصی ارایه کردند
  • کارشناسان ایران در کلیه کمیته های اکو و فیر جزو افراد اصلی در تهیه پیش نویس های اجلاس مشارکت فعال داشتند
  • برگذاری اجلاس و سمینار اکو در اصفهان و تهران
  • برگذاری سمینار های تخصصی”” شناخت زلزله تهران با همکاری کارشناسان. مونیخ ری و زیان همگانی (General Average ) در تهران توسط موسسه کلاید اند کو و با مشارکت  کارشناسان و ادجاستر های ایران و اخذ ورودیه به سمینار از شرکت کنندگان و ادامه آن در سال های بعد که هنوز هم ادامه دارد
  • اخذ مجوز از موسسه بیمه چارت لندن برای برگذاری آزمون این موسسه توسط بیمه مرکزی ایران
  • به روز رسانی کتابخانه بیمه مرکزی ایران با خرید کتب جدید موسسه چارتر و سی دی های آموزشی آن
  • کمک و پیگیری برای راه اندازی مجدد دانشکده بیمه اکو که بعد از انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود
  • اتمام عملیات تصفیه دونمایندگی بیمه یورکشایر و اینگستراخ
  • ارایه قانون نحوه اداره موسسات بیمه به همراه تاسیس شرکت بیمه تخصصی عمر به مجلس
  • به پیشنهاد دولت، بیمه مرکزی ایران به عنوان سهامدار شرکت ایشین ری ( Asian Re ) سهام این شرکت را خریداری کرد
  • در این دوران  انستیتوی بیمه گران لندن موافقت کرد که آزمون های چارتر در بیمه مرکزی ایران بر گزار شود
  • انتقال کمیته آموزشی اکو به بیمه مرکزی ایران

 

گفته می شود در زمان ریاست گرانمایه  برخی لابی گری ها جهت انحلال بیمه آسیا و البرز صورت گرفته است . مرور مستندات موجود از واکنش شرکت سهامی بیمه ایران که هنوز طرز فکر انحصاری داشت حکایت می کند و لابی گری با نمایندگان مجلس و کمیته امور اقتصادی مجلس به منظور انحلال بیمه آسیا ، البرز و حتی بیمه مرکزی ایران .

مستندات موجود نشان می دهد در ان زمان کمیسیون امور اقتصادی مجلس از ۵ نفر کارشناس خبره و بی طرف در زمان ریاست سید هادی خامنه ای دعوت بعمل آورد و در خواست یک گزارش از فعالیت شرکت سهامی بیمه ایران در مورد تعداد بیمه نامه های عمر صادره کرد . این گزارش بیمه مرکزی ایران که همراه با مستندات بود به صحن علنی مجلس جهت اخذ رای رفته و تصویب شد و نقطه عطفی در تاریخ صنعت بیمه به شمار می‌رود زیرا به انحصار بیمه ایران خاتمه داد.

لازم بذکر است، حوزه نظارت بیمه مرکزی که سال‌های زیاد بود فعالیت چندانی نداشت اما در دوره گرانمایه فعال شد و  بهزاد ایثاری به عنوان سرپرست حوزه نظارت بیمه مرکزی  که تقریبا حدود ۵ سال فعالیتی نداشت، منصوب گردید.

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا