اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

پوشش های پیشگیری محور، طرحی مغفول در صنعت بیمه ایران

از بیمه طلاق تا خشونت و اعتیاد

اقتصادناب_گویا در سال های گذشته جهت اجرای پوشش های پیشگیری محور از سوی صنعت بیمه گام هائی برداشته شده از جمله توافقی میان بیمه مرکزی ، پژوهشکده بیمه و سازمان بهزیستی صورت گرفت اما به دلایلی که مشخص نیست عملیاتی نشد./بیشترین پوشش بیمه خصوصی در کشورهای مورد مطالعه مربوط به آمریکا می‌باشد و بیمه‌های خصوصی این کشور بر اساس برنامه‌ای مشخص‌شده بیشترین سهم از پوشش خدمات پیشگیرانه در بین کشورهای مورد مطالعه را دارا می‌باشند.

به گزارش اقتصادناب،ارایه بیمه های پیشگیری در بسیاری از کشورهای جهان متداول است اما سازو کارهای ارایه این نوع بیمه نامه ها  زمانی در پژوهشکده بیمه کلید خورد اما بعدها متوقف شد این در حالی است که در حال حاضر پوشش های بیمه ای که در ایران انجام می شود،در مان محور است نه پیشگیری محور.

گویا در سال های گذشته جهت اجرای پوشش های پیشگیری محور از سوی صنعت بیمه گام هائی برداشته شده از جمله توافقی میان بیمه مرکزی ، پژوهشکده بیمه و سازمان بهزیستی صورت گرفت اما به دلایلی که مشخص نیست عملیاتی نشد.

بر اساس این گزارش، پوشش بیمه ای پیشگیری محور در واقع بر این اصل تاکید دارد که چه اقداماتی باید انجام شود تا از بروز بیماری ها یا آسیب ها و معضلات اجتماعی و اقتصادی جلوگیری شود.

در بسیاری از کشورها مسئولان و سیاست‌گذاران برای رفع نگرانی‌های ناشی از مسئله آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی، راه چاره را در گسترش روش‌های حمایتی یافته‌اند.

بررسی تجارب جهانی بیمه‌های بازرگانی در ارائه بیمه‌های پیشگیری‌محور در حوزه آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی و عوارض ناشی از آنهانتایج جالبی بدست می دهد.

در انگلستان بیمه‌های خصوصی خدمات روانپزشکی، مراقبت از سالمندان، زایمان و خدمات خارج از لیست انتظار و برخی از خدمات تحت پوشش طب ملی را ارایه می‌دهند. مزایای ارائه شده در بیمه‌ی سلامت کانادا شامل جبران هزینه دارو، جبران هزینه‌ی مراقبت‌های پرستاری ویژه، جبران هزینه‌ی آمبولانس، جبران هزینه‌ی ویلچر و عصا، بیمه‌ی خدمات دندانپزشکی، جبران هزینه‌ی عینک و جبران هزینه‌ی ماساژ و درمان‌های اختلالات اعصاب و عضلات می‌باشد. بیمه‌ی سلامت خصوصی آلمان مزایای وسیعی شامل درمان سرپایی و بستری، غربالگری‌های برنامه‌ریزی شده، مراقبت‌های دندانپزشکی، بستری‌های کوتاه مدت (۱ روزه)، کاهش درآمد ناشی از بیماری، مراقبت‌های طولانی مدت، بیمه‌ی مسافرت و پوشش تکمیلی برای خدماتی که تحت پوشش بیمه‌ی همگانی نیستند را ارایه ‌می‌دهد. براساس موافقتنامه‌ی جامع بیمه‌ای سوئد، مزایای بیمه‌ی سلامت خصوصی عبارتند از: بیماریها، صدمات شغلی، مستمری تکمیلی، بیمه سلامت مسافرت، بیماریهای اطفال و تصادفات. در آمریکا پوشش بیمه‌ای خصوصی شامل پوششهای بیمه‌ای مکمل جبران هزینههای پزشکی و پوشش بیمه‌ای جامع هزینههای پزشکی، پوشش بیمه‌ای درآمد ناشی از ازکارافتادگی و پوشش بیمه‌ای تصادفات و نقص عضو تصادفی می‌باشد. شرکتهای بیمه‌ای خصوصی در ایران بیشتر با دیدگاه بیمه‌های مکمل هزینه‌ای، و به‌ندرت با دیدگاه ارائه‌ی مزایای خدمتی، فعالیت می‌نمایند.

بیشترین پوشش بیمه خصوصی در کشورهای مورد مطالعه مربوط به آمریکا می‌باشد و بیمه‌های خصوصی این کشور بر اساس برنامه‌ای مشخص‌شده بیشترین سهم از پوشش خدمات پیشگیرانه در بین کشورهای مورد مطالعه را دارا می‌باشند. برای مثال نتایج مطالعه در زمینه آسیب خشونت نشان داد که در بیشتر کشورهای توسعه یافته از قبیل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا برنامه تعیین‌شده‌ای را برای پیشگیری از این آسیب در پیش گرفته‌اند، تست‌ها و غربالگری‌های مبتنی بر شواهد برای افراد مقیم این کشورها تعیین گردیده و توسط سازمان بیمه‌ای (اجتماعی و خصوصی) تحت پوشش قرار گرفته‌اند. آسیب‌هایی همچون افسردگی، وسواس و اختلالات ژنتیک در سطوح مختلف پیشگیری، بسته به نوع تامین مالی در کشورهای منتخب مورد مطالعه تحت پوشش بیمه قرار میگیرند.

در زمینه آسیب طلاق کشورها برنامه‌های عمومی مختلفی را برای پیشگیری سطح اول در پیش گرفته و ارایه دهنده‌های خصوصی در سطح دوم پیشگیری از طریق تامین مالی با پرداخت مستقیم مشغول به ارایه خدمات می‌باشند. در بعضی از کشورها همچون مصر و سنگال بیمه‌هایی برای حمایت از زنان پس از طلاق (تامین مالی جهت جلوگیری از آسیب‌ها و تبعات بعدی طلاق) ارایه گردیده‌اند.

همچنین اسیب های اجتماعی چون اعتیاد نیز تحت پوشش های محتلف بیمه ای قرار می گیرد یا برنامه های مشاوره ای و پیشگیرانه به متقاضی ارایه می شود.

با توجه به انچه گذشت مشخص می شود که تمرکز بیمه گران  برای ارائه پوشش های پیشگیرانه محور نیازمند برنامه ریزی مدون و بلند مدت است که با توجه به  وضعیت شرکتهای بیمه ایرانی که معمولا عمر مدیریت کوتاه دارند پایه ریزی طرح های بلند مدت معمولا با ابهام روبروست از طرف دیگر عدم ارتقاءفرهنگ بیمه نیز می تواند یکی از موانع برای پیاده سازی این نوع بیمه نامه ها باشد.

در همین زمینه پژوهشکده بیمه در سال ۹۴ بررسی اجمالی را از نمونه های موفق جهانی انجام داده است که به نظر می رسد نیاز به بررسی مجدد دارد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا