اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

وضعیت سرمایه‌گذاری ۱۵ شرکت بیمه‌ در صنعت پتروشیمی +جدول

اقتصادناب_بررسی سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای کشور نشان می‌دهد می‌دهد که به‌رغم توجه مدیران سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به مزیت‌های عمده پتروشیمی، سهم پتروشیمی در سبد سرمایه‌گذاری‌ها آنچنان که باید پررنگ نبوده است. /بر اساس بررسی‌ها به صورت میانگین کمتر از پنج درصد از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای به سهام شرکت‌های پتروشیمی اختصاص یافته که این عدد با توجه به سهم این صنعت از کل اقتصاد کشور و همچنین وزن آن از بازار سرمایه رقم بسیار اندکی به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادناب به نقل از بیمه داری نوین سهم بالای صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور و ماهیت پر ریسک و پر خطر عملیات در این صنعت باعث شده تا ایجاد پتانسیل بالقوه بالای تعامل صنعت بیمه می‌تواند تعاملات فراوانی با صنعت پتروشیمی داشته باشد. این تعامل می‌تواند در دو حوزه بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد. در حوزه بیمه‌گری بررسی‌ها نشان از آن دارد که شرکت‌های پتروشیمی برای کاهش ریسک عملیاتی خود تعاملات بسیار زیادی در قالب خرید بیمه‌نامه‌ها در رشته‌های مختلف داشته‌اند. این تعامل به اندازه‌ای بوده که با راه‌اندازی رشته نوپایی به نام بیمه انرژی تا حدودی بیمه پتروشیمی‌ها به سمت اختصاصی شدن پیش رفته است.

اما گونه‌ای دیگر از پتانسیل‌های ارتباطی میان دو صنعت (که این گزارش بیشتر بر این موضوع تمرکز دارد) سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در سهام شرکت‌های پتروشیمی است. واقعیت آن است که به‌رغم وجود متغیرهای مؤثر بسیار در صنعت پتروشیمی از جمله قیمت جهانی نفت و محصولات شیمیایی، دست کاری دولت در نرخ خوراک مجتمع‌ها، نرخ ارز و … صنعت پتروشیمی در مقایسه با بسیاری از صنایع یکی از سودده‌ترین و در عین حال کم ریسک‌ترین صنایع است. از سوی دیگر سهام بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی در بازار سرمایه پذیرش‌شده و قابلیت معامله روزانه دارد که این امر به نقدشوندگی بالا کمک کرده، امکان خرید به میزان دلخواه و چابکی سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه را فراهم می‌کند و قابلیت رصد لحظه به لحظه اطلاعات مالی شرکت سرمایه‌پذیر را نشان می‌دهد. شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به وجود قابلیت‌های فراوان در صنعت پتروشیمی آماده حضور و سرمایه‌گذاری در این صنعت پیشرو هستند.

بررسی سبد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای کشور نشان می‌دهد می‌دهد که به‌رغم توجه مدیران سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به مزیت‌های عمده پتروشیمی، سهم پتروشیمی در سبد سرمایه‌گذاری‌ها آنچنان که باید پررنگ نبوده است. هر چند که وزن سرمایه‌گذاری در این صنعت در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف متفاوت است؛ اما بر اساس بررسی‌ها به صورت میانگین کمتر از پنج درصد از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای به سهام شرکت‌های پتروشیمی اختصاص یافته که این عدد با توجه به سهم این صنعت از کل اقتصاد کشور و همچنین وزن آن از بازار سرمایه رقم بسیار اندکی به شمار می‌رود. نکته قابل توجه در این زمینه آنکه در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای بسیاری از صنایع که مزیت چندانی به لحاظ سودآوری نداشته یا ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالاتری نسبت صنعت پتروشیمی دارند، وزن بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

آنچه مسلم است رشد سرمایه‌گذاری شرکت‌ها بیمه‌ای در صنایعی همچون پتروشیمی می‌تواند برکات زیادی هم برای صنعت بیمه و هم برای اقتصاد کشور داشته باشد. از یک سو بیمه شرکت‌های بیمه می‌توانند سبد دارایی خود را با رشد وزن سرمایه‌گذاری در این صنعت هم به لحاظ سودآوری و هم به لحاظ ریسک بهینه کنند و از سوی دیگر صنعت پتروشیمی نیز می‌تواند از منابع در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای برای گسترش خود به ویژه در حوزه حلقه‌های پایین‌دستی بهره ببرد. هر چند که تحقق این امر به احتمال فراوان نیاز به اصلاح برخی قوانین در زمینۀ نصاب سرمایه‌گذاری‌های بیمه‌ها خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا