اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهویژهپول وسرمایه

نقش صنعت بیمه در قانون هوای پاک

تهران، نفس ندارد!

اقتصادناب_این موضوع که نقش صنعت بیمه در تصویب قوانین کمرنگ هست همیشه دغدغه اصلی کارشناسان صنعت بیمه بوده، نمونه آن قانون هوای پاک است که در ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ یک سال بعد از قانون شخص ثالث تصویب شد و هیچگاه نظر صنعت بیمه اخذ نشده است ، اکنون که هوای تهران و کلان شهرها در کنار کرونا نفش کشیدن را برای ایرانیان سخت کرده نقش صنعت بیمه در این میان چگونه است؟

به گزارش اقتصادناب قانون هوای پاک در ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ یک سال بعد از قانون شخص ثالث تصویب شد و هیچگاه نظر صنعت بیمه اخذ نشد.

ماده۸قانون هوای پاک می گوید: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.

حمل بار و مسافر، ‌صدورگواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می‌باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می‌کند.

در تبصره۱ـتصریح می شود، دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل ‌و ‌نقل عمومی با خودروهای نو را فراهم کند.

و تبصره۲دولت را مکلف‌ می دارد، در بودجه سالانه ردیفی به‌منظور اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت جهت جایگزین کردن خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهاردرصد(۴%) با بازپرداخت ده‌ساله تعیین کند و به‌تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا