اخبار روزاقتصادیبیمهفرهنگی

موانع حذف نسخ کاغذی و دفترچه بیمه

 

” اقتصادناب_عضو کمیته بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به موانع اجرایی شدن پرداخت‌های آنلاین این سازمان به پزشکان، نسبت به اجرایی شدن این طرح تا پایان سال جاری ابراز امیدواری کرد. “

به گزارش اقتصادناب، دکتر محمد دریجانی در خصوص نحوه پرداخت‌های سازمان بیمه سلامت به پزشکان در قالب اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت، اظهار داشت: پرداخت‌های ما در پایان هر ماه به شکل آف‌لاین صورت می‌گیرد. در هر استان یک شهرستان انتخاب شده تا پرداخت آنلاین به شکل پایلوت در آنجا صورت گیرد و به این ترتیب از آن پزشک سند کاغذی نمی‌پذیریم.

وی افزود: در حال حاضر پرداخت آنلاین به پزشکان بلافاصله پس از نوشتن نسخه الکترونیک به علت نبود زیرساخت مناسب امکان پذیر نمی‌باشد. البته باید نحوه پرداخت به سمت آنلاین شدن سوق پیدا کند، اما لازمه این امر آن است که برخی اقدامات بویژه در خصوص قوی‌تر شدن ساختار اینترنتی انجام شود. یکی از موضوعات حائز اهمیت برای پزشکان، از دست ندادن زمان برای معاینه و معالجه بیمار است؛ به همین دلیل قطعی‌های اینترنت می‌تواند چالشی جدی برای پزشک و بیمار باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر نسخه نویسی الکترونیک با مشکل مواجه شود، بیمار در سطوح دیگر دریافت خدمات نیز به مشکل بر می‌خورد، افزود: وجود مشکل در نسخه نویسی الکترونیک باعث بروز مشکلات ثانویه در دریافت دارو، پرداخت و… می‌شود.

دریجانی در ادامه با اشاره به اینکه با آغاز پرداخت‌ها به صورت آنلاین، دستمزد پزشکان دیگر به شکل یکجا پرداخت نخواهد شد و پرداخت به ازای هر برگ نسخه الکترونیک انجام می‌شود، تصریح کرد: در راستای آغاز این فعالیت، طبق جلساتی که با برخی پزشکان داشتیم آنها مایل به دریافت وجه به شکل کلی در پایان ماه بودند که این هم وجه دیگری از انواع تقاضاها را نشان می‌دهد.

وی وجود خلأ قانونی در خصوص امضاهای الکترونیک پزشکان را یکی دیگر از موانع حذف نسخ کاغذی و دفترچه بیمه دانست و افزود: علاوه بر آنکه برای استقرار امضای الکترونیک پزشکان، مشکلات بودجه‌ای در مسیر ما قرار دارد، در عین حال اصلی‌ترین مشکل وجود خلأ قانونی است؛ چراکه هنوز هم امضای دستی و روی کاغذ از نظر قانونی بر اسناد پذیرفته شده است و در این زمینه نیاز به اصلاح قانون وجود دارد.

عضو کمیته بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت در پایان افزود: نرم‌افزارهای نسخه نویسی نیز باید به گونه‌ای باشد که پزشک و کاربر به راحتی توان استفاده از آن را داشته باشند. همچنین با آغاز پرداخت‌های آنلاین به دلیل حجم بالای نسخ نوشته شده و تعداد بالای تراکنش مالی، سامانه با مشکل مواجه نشود. بر همین اساس در زمینه زمان اجرایی شدن پرداخت‌های آنلاین به پزشکان فعلاً نمی‌توان نظر قطعی داد، اما گمان می‌کنم پایان سال جاری بتوانیم پرداخت‌ها را به صورت آنلاین انجام دهیم.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا