اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

معتبرترین مراکز آکادمیک و انجمن های بیمه جهان را بشناسید

نگاهی به مراکز تولید دانش بیمه و نقش آن‌ها در صنعت

اقتصادناب_در حال حاضر انجمن‌های بیمه ای مهمترین نقش را در توسعه دانش صنعت بیمه در جهان ایفا می‌کنند گزارش پیش رو نشان می دهد که چگونه انجمن ها و مراکز تولید دانش بیمه قادرند تاکتیک ها و استراتژی های مجریان و سیاستگذاران بیمه را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار دهند از طراحی مدل تغییر یافته حسابداری و خدمات اکچوئری گرفته تا تغییرات الگوی خسارات و بهبود قیمت‌گذاری سهام و به خصوص به اشتراک‌گذاری اطلاعات غیر حساس تجاری و پژوهشی تا تقویت نظارت مؤثر بر بازار .// سوال اینجاست که انجمن های بیمه ای ایران تا چه اندازه توانسته اند سهمی در تحول روند ها داشته باشند؟!

به گزارش اقتصادناب به تقل از بیمه داری نوین، مراکز تولید دانش بیمه ای در سراسر جهان در ۳ گروه اصلی قرار می‌گیرند، گروه اول که عمدتاً نقشی بنیادی دارند دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی بوده که معمولا اصول و بنیاد و روش‌های علمی و آکادمیک را در صنایع مختلف، همچون بانک و بیمه توسعه می‌دهند. گروه دوم از این مراکز، مراکز ارزیابی و تحقیقاتی خصوصی همچون شرکت مکنزی، Deloitte، KPMG، CapGemini و سایر شرکت‌ها هستند که در عرصه‌های تخصصی بیمه از بر اساس تحقیقات و مطالعات “موردی” به ارزیابی، حسابرسی و ارائه مشاوره می‌پردازند. سومین و آخرین گروه از مراکز تولید دانش، انجمن‌ها و انستیتوهای بیمه ای هستند که بعنوان مراکز صنفی و نمایندگان صنعت فعالیت دارند. این مراکز به ارزیابی کلی صنعت بیمه در یک کشور و بررسی چالش‌های صنعت پرداخته و اصلی ترین سوالات صنعت بیمه را نمایان می‌کنند. این سه عنصر با یکدیگر در ارتباط نزدیک بوده و مکمل یکدیگر هستند.

ارتباط بین ۳ عنصر تولید دانش

دانش‌های بنیادی در صنایع مختلف از جمله صنعت بیمه امروزه در مراکز دانشگاهی سراسر جهان تولید می‌شود. این دانش‌ها بر اساس اصول حسابرسی، ریسک و سرمایه‌گذاری بوده و جهت پیاده سازی در صنایع مختلف باید به صورت کاربردی ارزیابی شود. بسیاری از مدل‌های ارزیابی ریسک، بویژه در ریسک‌های طبیعی در دانشگاه‌ها تولید می‌شود. بعنوان مثال، ارزیابی ریسک‌های سیل، زلزله، آتش سوزی و پیش بینی روند تغییرات شدت و فراوانی این رویدادها در مراکز دانشگاهی و بر اساس مدل‌های پیچیده زمین شناسی و اقلیمی تعیین شده و توسط شرکت‌های بیمه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، شیوه‌های ارزیابی صنعت، همچون ارزیابی‌های سازمانی نیز توسط مراکز دانشگاهی تولید می‌شود که برخی از مدل‌های رایج شامل مدل تعالی سازمانی (EFQM)، چابکی سازمانی و عملکرد سازمان است که بر اساس شیوه‌های پرسشنامه ای و یا اندازه گیری مستقیم ارائه شده است. بسیاری از مدل‌های ارزیابی ریسک و حسابداری توسط شرکت‌های بیمه ای به طور مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های خصوصی ارزیابی و تحقیقاتی همچون KPMG، CapGemini، Deloitte، مکنزی و سایر شرکت ها، از مدل‌های سازمانی جهت ارزیابی عملکرد سازمان در کنار حسابرسی استفاده می‌کنند. این مدل‌ها به صورت ساختاریافته همانند مدل تعالی سازمانی و چابکی سازمانی، و سایر مدل‌های نیمه ساختار یافته و یا ساختار نیافته مانند مدل‌های مختلف ارزیابی عملکرد توسط شرکت‌ها استفاده می‌شود تا میزان عملکرد شرکت‌های بیمه ای مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و چالش‌های سازمانی و خلاها مشخص شود.

در مرحله بعد، شرکت‌های تحقیقاتی خصوصی راهکارهایی مختص شرکت بیمه مورد بررسی ارائه کرده و در نهایت با پیاده سازی راهکارها و استفاده از مشاوره‌های تخصصی این شرکت ها، بیمه گران می‌توانند توانمندی‌ها و عملکردهای خود را تقویت کنند. با افزایش عملکرد، چابکی و بازدهی سازمان، بخش دیگری از چالش‌های جدید هویدا خواهد شد. این چالش‌ها عموماً مربوط به کل صنعت و ارتباط آن با صنایع دیگر بوده و در ابتدا باید توسط خود صنعت به صورت جامع بررسی شود. در این زمان، انجمن‌های بیمه‌های کشوری و منطقه ای بن ارزیابی چالش‌های موجود و ابعاد این چالش‌ها می‌پردازند. بررسی‌های انجام شده توسط این انجمن‌ها منجر به دو نتیجه می‌شود. نتیجه اول تغییر در قوانین و بخش نامه‌ها است که باید توسط ارگان‌ها و سازمان‌های قانونگذاری و نظارتی مورد ارزیابی قرار گیرد و نتیجه دوم بررسی چالش‌های غیر مرتبط با قوانین است که باید مورد ارزیابی بنیادی توسط مراکز دانشگاهی و آکادمیک قرار گیرد.

بنابراین، این چرخه ارتباطی بین مراکز دانشگاهی، شرکت‌های تحقیقاتی خصوصی و انجمن‌های ملی و بین المللی منجر به تکامل صنعت بیمه شده اند.

مراکز آکادمیک و دانشگاهی

همانطور که ذکر شد، نقش مراکز دانشگاهی و آکادمیک در صنعت بیمه، تولید دانش بنیادی در این صنعت در زمینه‌های مختلف است. بعنوان مثال انجمن Association of Insurance Compliance Professionals ایالات متحده واقع در ویرجینیا، لیست دانشگاه هار ارائه کننده دانش و مدارک بیمه ای و مدیریت ریسک معتبر در ایالات مختلف آمریکا را منتشر کرده است. این مراکز دانشگاهی در کنار تربیت متخصصین در صنعت بیمه و ارزیابی ریسک و اکچوئری، از طریق انتشار مقالات علمی در مجلات معتبر و در نهایت با گردآوری این مقالات به صورت کتب توسط اعضای هیئت علمی به تولید دانش بنیادی در این صنعت می‌پردازند. از جمله ژورنال‌های بسیار معتبر در زمینه تولید دانش بنیادی صنعت بیمه می‌توان به دو ژورنال Insurance: Mathematics and Economics، و Journal of Risk and Insurance اشاره کرد که از نظر رتبه بندی بین المللی ژورنال‌های مربوط به صنعت بیمه در بالاترین رتبه قرار دارند.

ژورنال Journal of Risk and Insurance از طرف American Risk and Insurance Association و تحت انتشارات بزرگ وایلی منتشر شده که نشان دهنده ارتباط بسیار نزدیک انجمن‌های بیمه ای و مراکز دانشگاهی در جهان است. ژورنال Insurance: Mathematics and Economics نیز توسط انتشارات علمی Elsevier منتشر می‌شود و جدیدترین تحقیقات مربوط به مدل سازی‌های ریاضی و اقتصادی مربوط به صنعت بیمه را در خود جای داده است.

شرکت‌های خصوصی

در جهان شرکت‌های خصوصی ملی و بین المللی زیادی در زمینه بیمه فعالیت داشته و دانش بیمه ای مفیدی بر اساس ارزیابی‌ها و آماربرداری‌های موردی و گروهی تولید می‌کنند. این شرکت‌ها به طور ویژه با مدیران صنعت در ارتباط بوده و نظرات و ایده‌های آن‌ها را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. دانش تولید شده توسط مراکز دانشگاهی در وهله اول توسط شرکت‌های بیمه ای و سپس توسط این شرکت‌ها جهت ارزیابی عملکرد و حسابرسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه خدمات برخی از شرکت‌های فعال در این زمینه ارائه شده است:

KPMG

این شرکت یکی از شرکت‌های فعال در زمینه تحقیقات بازار بانک و بیمه بوده و سالانه گزارشات مفصلی از این دو صنعت منتشر می‌کند. خدمات ارائه شده توسط این شرکت به بیمه گران در سه بخش اصلی خدمات اکچوئری، مشاوره معاملات بیمه ای و حسابداری و بر اساس جدیدترین قوانین ارائه می‌شود. بعنوان مثال، بواسطه تغییرات ایجاد شده در بخش حسابداری شرکت‌ها پس از تصویب قانون IFRS 17 این شرکت قادر به ارائه مدل تغییر یافته حسابداری به شرکت‌های بیمه ای است. در بخش خدمات اکچوئری، این شرکت به واسطه تغییرات الگوی خسارات در بخش‌های مختلف توانسته است مدل‌های جدید پیش بینی و ارزیابی ریسک را بویژه در زمینه خسارات بلایای طبیعی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دهد.

در نهایت در بخش مشاوره صنعت بیمه بواسطه فرآیندهای اخیر ادغام و تثبیت (M&A) که در سال‌های اخیر در حال انجام است و منجر به تغییر مالکیت برخی از بخش‌ها و یا برون سپاری فعالیت‌ها می‌شود، این شرکت می‌تواند با مشاوره‌های تخصصی منجر به تحقق اهداف زیر در شرکت‌های بیمه گر شود:

  • حصول رشد شرکت، تقویت پتانسیل هم افزایی و تحقق اهداف سود
  • آزاد سازی سرمایه و بهبود نقدینگی از طریق فروش کسب و کارهای هسته ای و غیر هسته ای
  • بهبود قیمت‌گذاری سهام و در نتیجه افزایش خریداران
  • تعیین ارکان کلیدی ارزش شرکت
  • تضمین محرمانگی فعالیت ها
  • تقویت ارتباطات بین المللی شرکت

Deloitte

این شرکت یکی از معروف ترین و سرشناس ترین شرکت‌های فعال در زمینه بانک، بیمه و اقتصاد در جهان است و عمده معروفیت شرکت تنها به خدمات متعدد آن محدود نمی‌شود، بلکه سالانه تحقیقات کاربردی و تخصصی قابل توجهی توسط این شرکت انجام شده و جهت استفاده بانک‌ها و بیمه گران منتشر می‌شود. این شرکت به طور منظم چشم اندازهای تخصصی در بسیاری از بخش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی جهان را منتشر می‌کند. از جمله این بخش‌ها می‌توان به صنعت خودرو، خدمات مالی، خدمات دولتی و عمومی، خدمات بهداشتی، معدن و فلزات، نفت و گاز و مواد پتروشیمی، تکنولوژی، انرژی و نیرو، ارتباطات و حمل و نقل اشاره نمود.

این شرکت در صنعت بیمه خدمات ارزشمندی از جمله خدمات اکچوئری، ارزیابی ریسک، ارزیابی بخش‌های عملیاتی، تکنولوژی، مالیات و حسابرسی، مشاوره‌های تخصصی، کسب و کار بین المللی، بازاریابی و بسیاری از خدمات ویژه مشترک در تمامی صنایع را ارائه می‌کند.

McKinsey & Company

شرکت مکنزی یکی از شرکت‌های بسیار معتبر در زمینه خدمات مالی در جهان محسوب می‌شود. این شرکت بواسطه روابط بین المللی بسیار قوی و تجربه چندین ساله در بخش خدمات مالی ارتباط بسیار نزدیکی با شرکت‌های بیمه ای مختلف در رشته‌های مختلف داشته و به طور مستقیم تجربیات این شرکت‌ها را در تحقیقات خود مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. تمرکز فعالیت‌های این شرکت روی خدمات کُر در شرکت‌های بیمه بوده و با ارزیابی دوره ای شرکت‌ها را در زمینه تقویت عملکرد یاری می‌کند.

این شرکت بواسطه دارا بودن یک مرکز داده قوی در زمینه حق بیمه، دارایی ها، سود و رشد شرکت‌های بیمه توانسته است تجربیات شرکت‌های بیمه را در اختیار شبکه بزرگی از بیمه گران قرار دهد. از طرف دیگر، طرح‌های تحول بیمه این شرکت توانسته است عملکرد شرکت‌های بیمه تحت قرارداد را به طور قابل توجهی تقویت کند.

انجمن‌های بیمه

انجمن‌های بیمه ای یکی از مهمترین حلقه‌های تولید دانش بیمه ای محسوب می‌شوند. این انجمن‌ها به صورت ملی در بسیاری از کشورها فعالیت داشته و برخی انجمن‌های بین المللی نیز در این زمینه فعالیت دارند. برخی از انجمن‌های بین المللی صنعت بیمه عبارتند از:

فدراسیون جهانی انجمن‌های بیمه ای (GFIA): این فدراسیون یکی از انجمن‌های بزرگ بیمه ای در جهان بوده که با همکاری انجمن‌های بیمه منطقه ای و ملی تشکیل شده است. این سازمان در سال ۲۰۱۲ بعنوان اولین نهاد بین المللی صنعت بیمه بنیان‌گذاری شد. GFIA یک سازمان عام المنفعه بوده و تنها بعنوان نماینده صنعت بیمه در جهان محسوب می‌شود. اهداف اصلی این فدراسیون عبارتند از:

  • اختیار نمایندگی اعضای انجمن در مقابل سایر شرکت‌های جهان، سازمان‌های قانونگذار بین المللی، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های تهیه کننده استاندارد در جهت افزایش بهره وری.
  • ایجاد فضایی در جهت ارتباط قوی تر بین اعضای انجمن برای انتقال تجارب و دانش بین شرکت‌های بیمه ای و انجمن‌های بیمه ای مختلف ملی و منطقه ای.
  • همکاری با سایر سازمان‌های بین المللی، بویژه سازمان‌هایی که نماینده صنعت بیمه هستند.
  • به اشتراک‌گذاری اطلاعات غیر حساس تجاری و پژوهش
  • تهیه اطلاعات در زمینه جبهه فدراسیون در حوزه‌های مختلف

انجمن بین المللی ناظرین بیمه (IAIS): این انجمن یکی از انجمن‌های فعال در زمینه نظارت و قانونگذاری در صنعت بیمه بوده و در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد. وظیفه اصلی این انجمن تدوین و انتشار استانداردهای مربوط به صنعت بیمه در جهت تقویت و بنا نهادن اصول مربوط به صنعت بیمه است. ماموریت این انجمن تقویت نظارت مؤثر بر بازار بیمه جهان در جهت ایجاد فضایی رقابتی در جهت افزایش هرچه بیشتر عدالت می‌باشد.

این سازمان به صورت دوره ای اقدام به انتشار جدیدترین استانداردها و اصول و قوانین صنعت بیمه پرداخته و در ژوئن سال ۲۰۱۹ برنامه راهبردی صنعت بیمه در جهان را در دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ منتشر کرده است.

در کنار این دو انجمن، انجمن‌های زیادی در صنعت بیمه فعالیت دارند که هدف این انجمن‌ها به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات در بین نهادهای مختلف صنعت بیمه و ارائه اصول و دانش نوین در جهت تقویت رقابت و ایجاد فضای کسب و کار عادلانه می‌باشد. از برخی دیگر از این انجمن‌های بین المللی می‌توان به دو انجمن انجمن بین المللی بیمه و فدراسیون بین المللی انجمن‌های ریسک و مدیریت بیمه (IFRIMA) اشاره نمود.

نتیجه گیری

همانطور که ذکر شد، سه رکن اصلی تولید دانش در صنعت بیمه شامل مراکز علمی، انجمن‌ها و شرکت‌های خصوصی هستند که این سه رکن زنجیره ای از عملیات بازبینی و بهبود را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر بسیاری از دانش مربوط به اصول بنیادی صنعت بیمه توسط مراکز دانشگاهی و آکادمیک تولید شده است و در حال حاضر انجمن‌های بیمه ای مهمترین نقش را در توسعه دانش صنعت بیمه ایفا می‌کنند. با این حال، بواسطه افزایش ارزش و اهمیت هم افزایی سازمانی، باید مدل‌های هم افزایی در مراکز آکادمیک توسعه یافته و در اختیار صنعت قرار گرفته، سپس توسط شرکت‌های خصوصی ارزیابی شده و در نهایت تجربه استفاده از این مدل‌ها توسط انجمن‌ها به اشتراک گذاشته شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا