اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهمقالاتپول وسرمایهپیشخوان

“قضاوت عادلانه ، نظارت شجاعانه” / ایمان ایزدی مقدم

 

در پی انتشار مطلبی با عنوان “آمار عملکردی هیات حل اختلاف شرکت بیمه و شبکه فروش در سال ۹۸” شایسته دیدم این مطلب را خدمت همکاران این ارسال نمایم :

در هر صنعتی ساز وکارهای نظارت و رسیدگی به تخلفات از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار است ، در بخش های مالی این اهمیت دوچندان می شود چون با پدیده رانت و فساد روبرو هستیم.

صنعت بیمه بعنوان یکی از سه ضلع مثلث اقتصاد (بانک ، بیمه و بورس) ، بعلت آنکه جریان نقدینگی مستمر در آن در حال اجرا است و شبکه گسترده فروش اعم از هزاران بازاریاب ، صدها کارگزار و نماینده در آن روزانه و حتی شبانه در حال کار هستند همواره با پدیده تخلف ، فساد و رانت روبرو بوده است .

به روشنی در آئین نامه های بیمه مرکزی رسیدگی به تخلفات و تقلبات تعریف و سازوکار آن پیش بینی شده است .
در سالهای اخیر موضوعات مهمی مانند تبدیل کارمزد دولتی به غیر دولتی ، تبدیل پرتفوی مستقیم به غیر مستقیم یا برعکس ، تقلب در دریافت خسارت ، کم بیمه گی ، جهت دهی پرتفو به سمت یک نماینده یا کارگزار خاص و ….. بیش از گذشته در صنعت بیمه اتفاق می افتد و دلیل آن هم افزایش شرکت های خصوصی بیمه و به تبع آن گسترش شبکه خدمات بیمه ای است .

اگر چه پیشگیری بهتر از درمان است و نظارت شرکت های بیمه بر شبکه فروش اهمیت فراوانی دارد ، اما وقتی کار وارد مرحله رسیدگی نهاد ناظر می شود موضوع رنگ دیگری می گیرد.

نهادهای ناظر در سراسر دنیا ، تنظیم روابط و قانونگذاری را برعهده دارند تا فعالان یک صنعت بتواند در امنیت شغلی و اعتباری انجام مسئولیت نمایند.
در آئین نامه ۷۵ به روشنی در خصوص حل اختلاف نماینده و بیمه گر ، چارچوب ها تعریف شده است و عملا شرکت های بیمه موطف به رعایت آن بوده اند .

نهاد عالی نظارت یعنی بیمه مرکزی نیز با تشکیل هیات حل اختلاف شرکت بیمه و شبکه فروش در چارچوب همین آئین نامه ، عدالت محور را موضوع خود قلمداد کرده است . در حقیقت از یک طرفه به قاضی رفتن شرکت بیمه جلوگیری شده است .
چون در اختلاف نماینده و شرکت بیمه ، بخواهیم یا نخواهیم شرکت بیمه گر دست بالا را دارد و نماینده ناامید از رسیدگی عادلانه است ، این فرصت را بیمه مرکزی به نماینده ( شبکه فروش) داده تا در این هیئت عالی کارش را به خبرگان صنعت بیمه بسپارد.

خروجی سالهای اخیر این هیئت نشان داده ، “قضاوت عادلانه ، نظارت شجاعانه” می تواند در یک نهاد تجمیع شود و آرای صادره نشان داده اگر حق با نماینده بوده باشد آرایی منحصر به فرد صادر شده است در احقاق حقی که تضییع شده است.
امید می رود این نهاد که به دور از جنجال و شتاب زدگی مسیر صحیح عدالت محوری و کار کارشناسی را پیش گرفته است و بدون اغماض همه را در رسیدگی برابر می دانند حمایت شود و آنگونه نباشد که اگر به میل ما رای داد خوب است اگر علیه ما رای داد بد است ، با آن رفتار کنیم.

نویسنده:ایمان ایزدی مقدم/ریسک نیوز

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا