اخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسطلا وسکه

طلا ناتوان از حفظ روند صعودی

اقتصادناب_قیمت‌های آتی طلا در معاملات روز گذشته در ایالات متحده روند نزولی در پیش گرفت و در ادامه معاملات اگرچه نسبت به کف قیمتی اندکی صعود کرد اما همچنان معاملات نزولی به پایان رسید.

به گزارش اقتصادناب بازار فلزات گرانبها در حالی روز گذشته معاملات را آغاز کرد که روند نزولی آغاز معاملات باعث شکل گیری فشار قیمتی فلز زرد شد. اگرچه برخی تحلیل‌گران بر این باورند که تغییرات سیاسی احتمالا منجر به کاهش فشار فروش و افزایش تقاضای فلزات گرانبها به دلیل تصور پناهگاه امن سرمایه‌گذاری خواهد شد. روز گذشته، طلای آتی فوریه با کاهش ۱۲.۹۰ دلاری به قیمت ۱۸۳۷.۹۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۸۱ دلار افزایش به قیمت ۲۵.۳۷ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند صعودی در پیش گرفتند. شاخص‌های اصلی ایالات متحده در پایان روز گذشته اندکی افزایش به ثبت رساندند. این در حالی است که معامله گران و سرمایه گذاران علیرغم افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹، با امید به توزیع گسترده واکسن در ماه‌های آینده و تصویب بسته‌های کمک مالی بیشتر از سوی کنگره و سنای دموکرات ایالات متحده نسبت به چشم انداز مثبت اقتصادی خوش بین‌تر شده‌اند. با این وجود نمی‌توان شرایط سیاسی کنونی و تاثیر آن بر بازارها را نادیده گرفت؛ استیضاح ترامپ از جمله مواردی است که بر بازارهای مالی تاثیرگذار خواهد بود، بر این اساس برخی تحلیل‌ها بر این مبناست که ممکن است طی دو هفته آینده تا پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن، برخی ناآرامی‌های مدنی در ایالات متحده ایجاد شود.

یکی از فاکتورهایی که اخیرا بر بازارهای مالی تاثیرگذار بوده، عملکرد وزارت خزانه داری آمریکا در افزایش نرخ بهره طی روزهای اخیر است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا بر همین اساس روز گذشته در محدوده ۱.۱۷ درصدی معامله شد. با اینکه بازده اوراق قرضه در سطح نگران کننده‌ای قرار نگرفته که بیانگر سطح تورم بالا باشد، اما افزایش نرخ بهره موجب صعودی‌تر شدن منحنی خواهد شد و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که تورم بالا موجب ریزش بورس و بازار کامودیتی‌ها خواهد شد.

در بازارهای مهم خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت، قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس اما روز گذشته به بالاترین سطح ۱۰ ماه گذشته رسید و به قیمت ۵۳ دلار در هر بشکه معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، معاملات آتی طلای فوریه در یک سطح کلی فنی کوتاه مدت قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۱۹۶۲.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۶۲ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی کمترین قیمت هفته گذشته یعنی ۱۸۲۷.۸۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۸۱۷.۱۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره مارس هم در یک سطح کلی فنی و کوتاه مدت قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین قیمت معاملات ماه ژانویه یعنی ۲۹.۱۰۵ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۴ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده، سطح مقاومت نخست نقره بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۷۴۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۶ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی پایین‌ترین قیمت روز گذشته یعنی ۲۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین قیمت هفته گذشته یعنی ۲۴.۵۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

منبع: اقتصادآنلاین

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا