اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

دکتر غلامرضا سلیمانی: تقویت بازارهای ثانویه برای بیمه های زندگی به توسعه این رشته کمک خواهد کرد

اقتصادناب_مردم کشور ما نسبت به استفاده از خدمات بیمه‌های زندگی تمایل بسیاری دارند اما متاسفانه زمینه‌های آگاهی سازی در این خصوص، اندک است.

 

به گزارش اقتصادناب و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، دکتر غلامرضا سلیمانی که در دومین همایش بیمه عمر و آتیه شرکت بیمه پاسارگاد سخن می گفت، با اعلام این مطلب افزود: نهاد ناظر در چند سال اخیر بیمه های زندگی را به عنوان یک اصل استراتژیک و هدف گذاری توسعه ای، در راس برنامه های خود قرار داده است.
رئیس کل بیمه مرکزی با تشریح وضعیت اقتصادی کشور به اهمیت جذب سرمایه های خرد مردم توسط صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: صنعت بیمه با درک حساسیت های موجود باید زمینه‌های تشویقی را فراهم کند تا مردم برای سرمایه گذاری در رشته هایی نظیر بیمه عمر و پس انداز ترغیب شوند.
وی به ضرورت پیوند هرچه بیشتر صنعت بیمه، بانک و نهادهای پولی مالی تاکید کرد و افزود: سرمایه های خرد مردم در تعیین مناسبات اقتصادی نقش ویژه‌ای دارد و فعالان حوزه بیمه های زندگی می توانند در جذب این سرمایه ها نقش اساسی را ایفا کنند .
دکتر سلیمانی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر چشم انداز اقتصاد رفتاری در حوزه مالی رفتاری و حتی “بیمه رفتاری” از تئوری مطلوبیت نیز پیشی گرفته است، خاطرنشان کرد: نوع نگاه کلان اقتصادی درصد ریسک گریزی و ریسک پذیری یک جامعه را تعیین می کند و طبیعی است که در منطقه زیان، میزان ریسک پذیری بالا رفته و زمینه‌های ترغیب برای تهیه بیمه‌های دراز مدت کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: آثار منفی یک واحد زیان به مراتب بیش از آثار مثبت یک واحد منفعت است و شرکت‌های بیمه در هنگام طراحی و عرضه محصولات بیمه عمر به مساله ارزش افزوده بیمه نامه و ظرفیت سازی سرمایه ای و پس اندازی آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از بیمه پاسارگاد به عنوان پرچمدار رشد بیمه‌های زندگی در کشور یاد کرد و گفت: ۶۰ درصد از پرتفوی این شرکت به بیمه های زندگی اختصاص دارد و در مجموع ۲۰ درصد از پرتفوی بیمه های زندگی در کشور در اختیار شرکت پاسارگاد است که توسعه هر چه بیشتر این امر در گرو توجه به تقویت زیرساخت های موجود است.
رییس شورای عالی بیمه، پرتفوی بیمه ای در سال ۱۳۹۷ را بالغ بر چهل و چهار هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: متاسفانه کمتر از ۵/۱۴ درصد پرتفوی صنعت بیمه در حال حاضر به بیمه‌های زندگی اختصاص دارد و شرکت‌های بیمه برای جبران این عقب ماندگی باید مسیر توسعه بیمه های عمر را با روش‌های گوناگون از جمله گسترش بیمه‌های انفرادی، هموارتر کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با شفاف سازی عملکرد و هدف گذاری کارآمد، چشم انداز برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور در حوزه صنعت بیمه از مسیر بیمه های زندگی، تحقق یابد.
در ادامه این همایش دکتر غلامرضا سلیمانی از اراده بیمه مرکزی در خصوص کاهش سهم اتکایی دولت خبر داد و افزود: اگر شرکت های بیمه در دو بخش محاسبات دقیق ریسک و همچنین سرمایه‌گذاری‌های سودآور عملکرد مناسب و شفافی داشته باشند تلاش می کنیم سهم بیمه های اتکایی اجباری را کاهش داده و حتی به عدد صفر برسانیم.
وی بر ضرورت تربیت اکچوئرهای حرفه ای در صنعت بیمه تاکید کرد و اظهار داشت: سودآوری صنعت بیمه در گرو تعامل این صنعت با بیمه گذاران است و با تکیه بر تجهیز سازمان فروش، توسعه بیمه های اختیاری و همچنین تشکیل بازارهای ثانویه می‌توان به همگانی سازی صنعت بیمه در کشور امیدوار بود.
رئیس شورای عالی بیمه از رایزنی های گسترده برای معافیت رشته بیمه شخص ثالث در حوزه مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: با توجه به معادلات اقتصادی و نرخ سود بانکی در کشور هیچ توجیهی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده از رشته بیمه های زندگی وجود ندارد.
وی از صاحبنظران، صاحبان اندیشه و رسانه‌ها خواست تا با تشریح ظرفیت های رشته بیمه های زندگی برای مردم و مسئولان، به تقویت آن در سطح جامعه کمک کنند.
دکتر سلیمانی با تاکید بر استفاده صنعت بیمه از تمامی تکنولوژی های روز از مدیران این صنعت درخواست کرد تا در راستای شفاف سازی، زمینه های رصد حساب های بیمه عمر را برای بیمه گذاران فراهم کنند تا با انگیزه بیشتری برای خرید بیمه نامه اقدام کنند.

منبع:بیمه مرکزی

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا