دسته‌بندی نشده

دستهای پنهان در احیاء بیمه توسعه

بیمه توسعه پس از تعلیق در سال ۸۴ در حالی به فعالیت ادامه داد که دوباره در سال ۹۳ کلیه فعالیتهایش به دلیل ناتوانی در ایفاء تعهدات متوقف شد؛ اما گویا در صدد است فعالیت “سه باره ” خود را در صنعت بیمه آغاز کند و حال باید دید پس از دوبار تعلیق به دلیل وارد آوردن خسران مادی و معنوی به بیمه گزارانش با فعالیت مجدد چه سرنوشتی را برای خود و صنعت بیمه رقم خواهد زد؟

به گزارش اقتصادناب،روز گذشته در برخی از رسانه ها خبری تحت عنوان “درخواست بیمه توسعه برای بازگشت” منتشر شد.

اعلام آمادگی این شرکت برای حضور دوباره در صنعت بیمه در حالی این روزها مطرح می شود
به نظر می رسد، شرکت بیمه توسعه با رفتن محمد ابراهیم امین شرایط را برای حضور دوباره مهیاتر دیده چرا که از سال ۹۵ کم کم آلارم های بازگشت را به صدا در آورده است.

پنجم اسفندماه سال ۹۵ بیمه توسعه در محل هتل ارم گردهمائی بزرگی برپا کرد تا نشان دهد که شرایط برای احیاء فراهم شده و حالا زمان آن رسیده که کم کم شو آف هایش را آغاز کند.

این گردهمائی بزرگ در هتل ارم تهران در حالیکه هنوز مقادیر زیادی از بدهی های این شرکت تسویه نشده بود ،نشانه های واضحی از اعلام حضور این شرکت تعلیق شده بیمه ای برای فعالیت مجدد در بازار بیمه ایران بود.

از سوی دیگر این روزها ساختمان جهان کودک که برند از دست رفته بیمه توسعه را به دوش می کشد و یادآور خاطرات تلخی از تجمعات زیان دیدگان بیمه توسعه برای احقاق حقوقشان بود نیز خبر ساز شده است.

در حالیکه بیمه توسعه پس از توقف فعالیتهایش و جریان إیفاء تعهدات خود در ساختمان چهارراه جهان کودک به رتق و فتق أمور می پرداخت اما با خرید این ساختمان از سوی بیمه اتکایی امین و عدم تخلیه ساختمان که در نهایت با شکایت اتکایی امین روبرو شد، محل استقرارش دستخوش تغییراتی گشته است.

انچنان که برخی شنیده ها اذعان می دارند، سرانجام این شرکت ساختمان مود نظر را ترک کرده اما همچنان ادرسی از محل استقرار ان در دسترس نیست.

به هر روی سوالی که مطرح می شود این است که  چرا ایفای تعهدات بیمه توسعه پنج سال به طول انجامیده؟ آیا شرکتی که در جبران زیان بیمه گزاران این همه تعلل داشته می تواند ادعای حضور دوباره داشته باشد؟

البته نکته جالب انجاست که این مدت طولانی از نظر مدیر عامل بیمه توسعه ، زمان کوتاهی است چرا که وی در اظهارنظری اذعان داشته بیمه ایران با اقتدار و انجام کار کارشناسی بسیار بزرگی در یک مدت کوتاه توانسته به خوبی به پرونده ها رسیدگی و با زیاندیدگان تسویه کند .

اکنون پس از دو سال از تحرکات بیمه توسعه برای حضور دوباره حبیب میزرائی ، معاونت نظارت بیمه مرکزی صراحتا این بازگشت را تایید کرده  و اذعان داشته البته برای بازگشت این شرکت بیمه شروطی قرار داده ایم.

حبیب میرزائی در گفتگو با دنیای اقتصاد در خصوص شرایط بازگشت بیمه توسعه با بیان اینکه حدود ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر خسارت باقی مانده است که برای پرداخت آن ملکی معرفی شده که در مرحله کارشناسی است ، گفته است که قرار شده برای اطمینان خاطر بیمه مرکزی  از حفظ حقوق بیمه‌شدگان و زیان‌دیدگان این شرکت در آینده، یکی از املاک بیمه توسعه به‌صورت وثیقه نزد بیمه مرکزی باشد تا برای جبران هیچ خسارتی مشکلی پیش نیاید.

معاون نظارت بیمه مرکزی به صراحت گفته چنانچه بیمه مرکزی اطمینان پیدا کند که کل خسارات تامین و پرداخت و حقوق بیمه‌گذاران حفظ می‌شود، دلیلی برای تعلیق نمی‌ماند و مشکلی برای لغو آن نداریم.

البته معاونت نظارت بیمه مرکزی در میان شروط اعلامی، اشاره ای به مدیران بیمه توسعه و اعضاء هیات مدیره نداشته است ، مدیرانی که نام انها با خسران و زیان بیمه گزارانی همراه شده که با وجود داشتن بیمه نامه به زندان رفته اند و آسیبهای اجتماعی فراوانی را متحمل شده اند، ضمن اینکه در میان شروط اعلامی اشاره نشده که آیا بیمه توسعه برای احیاء، نیاز به خانه تکانی مدیریتی و در راس آن اعضاء هیات مدیره دارد یا خیر؟

علاوه بر این شرکت بیمه ای پس از چهار سال که از تعلیق فعالیتهایش می گذرد هیچ مجمعی برگزار نکرده است و باید دید طبق قانون تجارت حضور دوباره اش مستلزم چه شروط قانونی خواهد بود؟
حال باید دید بیمه مرکزی چه شروط دیگری برای فعالیت مجدد این شرکت بیمه ای در نظر گرفته است.

لارگانی: بیمه توسعه حق فعالیت ندارد
حجت الاسلام لارگانی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، در گفتگو با ریسک نیوز در خصوص وضعیت بیمه توسعه اذعان داشت:  باری که در خصوص ایفای تعهدات بیمه توسعه بر عهده بیمه ایران قرارداده شده چالش های زیادی ایجادکرده ،چرا که در حال حاضر بیمه ایران در حالی برخی تعهدات بیمه توسعه را ایفاء کرده که اموال بیمه توسعه مطابق با پرداختی ها به نامش نشده چرا که در شرایط فعلی و به دلیل رکود اقتصادی  ، اموال به فروش نمی رسد،  ضمن اینکه مقاومت صاحبان بیمه توسعه نیز در زمینه تعلل در  ایفای تعهدات زیان دیدگان بی تاثیر نبوده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد : فردی را می شناسم که دو سال است در امدو رفت است ، پرونده اش هم یک سال است تکمیل شده دو بار هم زندان رفته اما اخیرا گفته اند سال آینده نوبت شما می شود .

لارگانی معتقد است ، مسلما مصائبی که در خصوص بیمه توسعه برای این شخص ایجاد شده، اطمینان وی از صنعت بیمه را با خدشه روبرو کرده و چه بسا حاضر نیست که مجدا به سمت هیچ بیمه ای برود.

این نماینده مجلس در خصوص احیاء مجدد این شرکت بیمه ای با بیان اینکه بیمه توسعه برای صنعت بیمه  چالش های زیادی ایجاد کرد و هزینه سنگینی برای نظام  داشت ،صراحتا اذعان داشت: این همه تجمعاتی که تشکیل شد  و شعارهایی که زیان دیدگان سر دادند دلیلی بر این مدعاست که این شرکت بیمه هزینه های زیادی برای نظام ایجاد کرده در این راستا چرا باید همچنان فعالیت کند ، چه دستهائی در کار است ، چرا باید دوباره احیاء شود؟

به گفته وی در حال حاضر نیز برخی شرکتهای بیمه دارای مشکلاتی هستند بنابراین احیاء مجدد شرکت بیمه ای که در جامعه بیمه گزاران سلب اعتماد ایجاد کرده توجیه منطقی ندارد حتی در دنیا نیز احیاء برندها با احتیاط زیادی انجام می شود.

اقتصادناب در گزارشی دیگر به چگونگی و شروط احیاء برندها در دنیا خواهد پرداخت ، بدون شک هر برندی نمی تواند به بازار بازگردد بخصوص برندهای شکست خورده ای که آسیبهای اجتماعی و مالی را برای مشتریانشان رقم زدند ،ضمن اینکه در گزارش های بعدی ناگفتنی های دیگری در خصوص نحوه عملکرد مدیران بیمه توسعه منتشر خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا