اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

تمرکز بادین بر فروش ثالث و درمان در بیمه آسیا حساسیت ها را برانگیخت

توصیه های بجای رئیس کل به بادین

اقتصادناب_سهم بالای ثالث و درمان در ترکیب پرتفوی بیمه آسیا، حساسیت های نهاد ناظر را نیز برانگیخته تا جائی که رئیس کل بیمه مرکزی در انتصاب مجدد بادین بر کاهش رشته زیان ده ثالث و درمان تاکید داشته است./در سالهای دور و زمانیکه تغییرات بنیادنی در صنعت بیمه پس از انقلاب رخ داد، بیمه آسیا سردمدار فروش بیمه های عمر بود اما چه شد که این روند تداوم نیافت؟

 به گزارش اقتصادناب  انتصاب مسعود بادین به عنوان مدیرعامل شرکت بیمه آسیا  (سهامی عام) برای مدت باقی‌مانده از دوره دوساله اعضای هیئت‌مدیره آن شرکت از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع اعلام شد.

اما نکته قابل توجه در این ابلاغیه تاکیدات و توصیه های رئیس کل بیمه مرکزی به بادین است.

در این ابلاغیه دکتر سلیمانی خواستار ایجاد توازن در پرتفوی شرکت و کاهش تمرکز در بیمه های اتومبیل و درمان، پیش بینی تمهیدات لازم جهت جلوگیری از ایجاد وقفه در فعالیت شرکت به ویژه استمرار برقراری بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری شد.

تمرکز رئیس کل بیمه مرکزی بر کاهش سهم بیمه های اتومبیل خواسته بجائی است که نشان می دهد نهاد ناظر از بیمه اسیا دارد.

سهم بالای ثالث و درمان در ترکیب پرتفوی بیمه آسیا  حساسیت های نهاد ناظر را نیز برانگیخته تا جائی که رئیس کل بیمه مرکزی به درستی  در انتصاب مجدد بادین بر کاهش رشته زیان ده ثالث و درمان تاکید داشته است.

در سالهای دور و زمانیکه تغییرات بنیادنی در صنعت بیمه پس از انقلاب رخ داد، بیمه آسیا  سردمدار فروش بیمه های عمر بود.

پس از ادغام شرکت‌ها بخش عمده‌ای از نمایندگان بیمه بین‌المللی ایران و آمریکا در تهران و شهرستان‌ها جذب بیمه آسیا شدند و این امر خود به خود توان و ظرفیت بیمه آسیا برای فروش بیمه‌های زندگی را بالا برد و اتفاقاً پیشنهاد و تلاش یک عده از همین همکاران و موافقت مدیر وقت بیمه آسیا باعث شد که منع فروش بیمه‌های زندگی برداشته شود؛ بنابراین رشد چشمگیر فروش بیمه‌های زندگی در بیمه آسیا به دلیل داشتن شبکه فروش آموزش‌دیده و حرفه‌ای در زمان خود بود.

یکی از دلایل رشد شبکه فروش آموزش‌دیده و حرفه‌ای و تازه‌نفس بیمه زندگی منتقل‌شده از بیمه توانا بود و دیگری سال‌های جنگ که آحاد جامعه در ضمیر ناخودآگاه خود نیاز به امنیت برای آینده در پیش‌رو حس می‌کردند.

واقعیت این است که فروش بیمه زندگی در بیمه آسیا با استقبال خوبی همراه شدکه همزمان با مدیریت معصوم ضمیری بود و بر اساس شواهد موجود  بیمه عمر آسیا در استان خراسان در اواسط دهه ۶۰ در همه کشور رتبه اول را داشت.

اما متاسفانه این روند در سالهای اخیر در بیمه اسیا تدوام نیافت  این در حالی است که بیمه اسیا به عنوان یکی از سه شرکت بزرگ بازار بیمه باید سهم بیشتری در تعهد به اجرای برنامه های ششم توسعه یعنی افزایش سهم بیمه های زندگی داشته باشد.

به نظر می رسد،تمرکز بیمه اسیا بر فروش بیمه های ثالث و درمان نمی تواند با پیشینه موفق این شرکت بیمه ای هم راستا باشد از طرفی شاید تمرکز قابل توجه مدیریت فعلی بر افزایش سهم بازار سبب شده که این شرکت بی توجه به ظرفیتهای عظیم خود نتواند ترکیب متوازنی از پرتفوی را ایجاد کند.

از طرفی اگر این توجیه مطرح  شود که روند غالب ترکیب پرتفوی در صنعت بیمه سهم بالای ثالث و درمان است اما  قطعا این توجیه با پیشینه شرکت بیمه آسیا در سالهای ابتدایی انقلاب و جنگ و مشکلات اقتصادی و  تمرکز بر فروش بیمه عمر همخوانی نخواهد داشت.

پیش بینی تمهیدات لازم جهت جلوگیری از ایجاد وقفه در فعالیت شرکت به ویژه استمرار برقراری بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری نیز توصیه جدی دیگر سلیمانی به بادین است .

این توصیه نهاد نظارتی نشان دهنده ان است که بیمه اسیا با وجود دارا بودن داده های عظیمی که طی سالهای متمادی فعالیت ذخیره کرده باید بتواند زیر بنای ای تی خود را به عنوان یکی از سه شرکت بازار توسعه بخشد و در غیر این صورت با توجه به تاکید وزارت اقتصاد بر ضرورت تحول دیجیتال به خصوص در دوران کرونا و لزوم تقویت زیر ساحتهای فناورانه ، این شرکت نمی تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

حال باید دید بادین در دو سال پیش روی مدیریت خود در بیمه آسیا تا چه اندازه به توصیه های قابل توجه  رئیس  کل بیمه مرکزی عمل می کند؟

گفتنی است، رئیس کل بیمه مرکزی در چند سال اخیر در حکم انتصاب مدیران عامل طبق رویه ای معمول توصیه هایی به مدیران منصوب شده ارائه می کند که اغلب این توصیه ها در راستای سابقه عملکردی شرکت بیمه بر اساس امار و مستندات موجود و در قالب راهکارهای پیشنهادی برای بهبود عملکرد مدیران است.

نکته قابل توجه انکه ریسک یوز طی گزارشی که در تیر ماه ۹۹ و بر اساس امار عملکردی سال ۹۷ و ۹۸ منتشر کرد  آلارم ضرورت توازن ترکیب پرتفوی را به بادین داده بود که در لینک زیر قابل مشاهده

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا