اجتماعیاخبار مهماقتصادیحقوقیفرهنگیویژهکرمانشاه

تفاهم نامه تشکیل کمیته حقوق شهروندی در کرمانشاه امضا شد

 

اقتصادناب_تفاهم نامه تشکیل کمیته حقوق شهروندی ،بین وزارت دادگستری و کانون وکلای استان کرمانشاه به امضا رسید.

به گزارش اقتصادناب در مراسمی که روز پنج شنبه با حضور دکتر محمود عباسی معاون حقوق بشر وامور بین الملل وزارت دادگستری ،دکتر حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی و داریوش جودکی ریاست سازمان تعزیرات حکومتی کرمانشاه در کانون وکلای کرمانشاه برگزار شد، تفاهم نامه تشکیل کمیته حقوق شهروندی ،بین وزارت دادگستری و کانون وکلای استان کرمانشاه به امضا رسید.

در ابتدای این مراسم روح الله وکیلی رئیس هیات مدیره کانون وکلا استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت تشکیل این کمیته ، گفت: شهروندان در مقابل حاکمیت متعهد به ایفای وظایفی هستند و حاکمیت نیز در مقابل شهروندان باید پاسخگو باشد.

وی در ادامه پاسخگویی را از اصول اساسی حقوق شهروندی که رییس جمهور به آن تاکید ویژه دارد، عنوان و اظهار داشت: اگر به قانون اساسی مراجعه کنیم آنچه در قالب حقوق شهروندیآورده شده دقیقا منطبق با اصول و قوانین حاکم می باشد.

وکیلی افزود: بعنوان مثال می توان به ، برخورداری مردم ایران از هرقوم و قبیله ای ازحقوق مساوی برابر با اصل ۱۹ ،آزادی احزاب اصل ۲۶،عدم دستگیری افراد و اشخاص جز با حکم مشخص وترتیبی که قانون مشخص کرده است اصل ۳۲ ،ومهمتراز همه اصل ۳۷ که بر برائت دلالت دارد، اشاره کرد.

رییس کانون وکلای کرمانشاه در ادامه به جایگاه بی بدیل وکلای دادگستری در تبیین وتوسعه حقوق بشر وحقوق شهروندی پرداخت و از معاون وزیر دادگستری تقاضاکرد در این امر خطیرنهایت همت خودرا در ایجاد کمیته حقوق شهروندی در استان بکارگیرد.

در ادامه این مراسم دکترحسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه وکلای دادگستری به عنوان بال فرشته عدالت، گفت: حرفه وکالت در کمک به دستگاه قضایی در جهت نیل به عدالت قضایی و دادرسی عادلانه نقش والا و بی بدیلی دارد.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در ادامه جایگاه وکلای دادگستری را بهترین گزینه برای ترویج حقوق شهروندی عنوان داشت.
در ادامه این مراسم دکتر محمود عباسی معاون حقوق بشر وامور بین الملل وزارت دادگستری با اشاره به رویکرد دولت به حقوق شهروندی، گفت: نهاد وکالت در آموزش و صیانت از حقوق شهروندی در جایگاه رفیعی قرار دارد.

وی افزود : دربسیاری از استان های کشور تعداد زیادی کلینیک حقوق شهروندی دایر و مورد بهره برداری قرار گرفته که از مهمترین آنها می توان از کلینیک حقوق شهروندی در استان ایلام نام برد.

دکترعباسی تصریح کرد: دراین کلینیک ها علاوه برپرداختن به کارگاه های آموزش حقوق شهروندی، مجهز به خانه کودک و چند کانون آموزشی دیگرنیز می باشد که تاکید ویژه برنقش آموزش وتربیت در کودکان سنین دبستان دارد.

معاون حقوق بشر وامور بین الملل وزارت دادگستری در پایان با اشاره به جلسه مشورتی پیگیری کمیته حقوق شهروندی و ایجاد کلینیک های حقوق بشر و حقوق شهروندی در فرهنگسراها و محلات استان کرمانشاه با حضور اعضای شورای شهر و سرپرست شهرداری ،اظهار داشت: با ایجاد این کلینیک ها با محوریت وکلا، می توان وکلای جوان را به عنوان کارآموز در این کلینیک ها مورد استفاده قرارداد.

در پایان این مراسم تفاهم نامه تشکیل کمیته حقوق شهروندی ،بین وزارت دادگستری و کانون وکلای استان کرمانشاه توسط حضور دکتر محمود عباسی معاون حقوق بشر وامور بین الملل وزارت دادگستری و روح الله وکیلی رئیس هیات مدیره کانون وکلا استان کرمانشاه به امضا رسید.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا