اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

تعداد بیمه شدگان فرش به ۸هزار نفر رسید/ وضعیت فرش خوب نیست

اقتصادناب_رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه در وزارت صمت رایزنی برای ایجاد دهکده فرش انجام شده است، گفت: این اقدام به گسترش فعالیت‌ها در حوزه فرش کمک خواهد کرد.

 

به گزارش اقتصادناب به نقل از فارس، فرح‌ناز رافع پیش از ظهر امروز در کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به بحث بیمه قالی‌بافان و همچنین مشاغل روستایی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه فرش دستباف حمایت‌هایی که مورد نظر بود محقق نشد که امیدواریم واحدها از تسهیلات ارزان‌قیمت بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه افتتاح پایانه صادراتی ابتدای کار و فعالیت ماست، گفت: امیدواریم در حوزه فرش دستباف ‌که هویت ماست فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم در روستاهایی که آب نیست از فرش دستباف برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان استفاده کنیم، افزود: متاسفانه ارزش واقعی فرش دستباف در جامعه شناخته نشده به همین خاطر قیمت واقعی آن در جامعه وجود ندارد.

رافع با انتقاد از عدم تبلیغ فرش دستباف در ادارات و صدا و سیما تصریح کرد: همین امر موجب شناخته نشدن ارزش واقعی آن شده است.

لازمه دیده شدن کالا عرضه آن در سطح جهانی است

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ارتباط با دلایل انتخاب زنجان به عنوان پایانه صادراتی بیان کرد: یک کالا برای اینکه دیده شود باید در بازار جهانی عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه عدم فرهنگ‌سازی و بسترسازی موجب ناشناخته ماندن فرش شده است، گفت: امروز ۱۸ هنرستان تخصصی فرش وجود دارد، اما هر روز یا بی‌توجهی تعداد هنرجویان آن کمتر و کمتر می‌شود.

رافع ادامه داد: برای توسعه بازرگانی خارجی فرش نیازمند زیرساخت‌های توسعه‌ای هستیم که باید ایجاد کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه تعداد بیمه‌شدگان فرش به ۸ هزار نفر رسیده است، گفت: این یعنی وضعیت فرش خوب نیست.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه دیده شدن یک کالا در جهان است، افزود: قبلا ما ۷۰ هزار قالیباف داشتیم که به ۵۰ هزار نفر رسیده است و علت آن نیز کاهش درآمد است.

رافع با اشاره به اینکه در وزارت صمت رایزنی برای ایجاد دهکده فرش انجام شده است، گفت: این موضوع نیز به گسترش فعالیت‌ها در حوزه فرش کمک خواهد کرد.

ایجاد سایت آنلاین فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های حوزه فرش ایجاد سایت آنلاین فروش است که به توسعه و گسترش صنعت فرش کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هنر و صنعت قالی‌بافی یکی از کهن‌ترین و برجسته‌ترین صنایع دستی ایرانیان به شمار می‎رود، ادامه داد: علاوه‌بر آن فرش به عنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای مردم، خود یک فرهنگ است، فرهنگی که مرکب از هنرهای دستی مانند طراحی، برجسته‌کاری، نقاشی و صورتگری، مینیاتور، تشعیر و تذهیب، رنگ‌آمیزی و رنگرزی محسوب می‌شود.

رافع گفت: در کنار آن فرش سنت‌آفرین نیز بوده به نحوی که بیان‌کننده حالات، باورها و اعتقادات دینی مردمان ایران زمین است و مکنونات قلبی مردم پاک‌سرشت را در خود جای داده است، پس باید توجه بیشتری به این صنعت مهم داشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران استان زنجان را مهد فرهنگ و ادب عنوان کرد و افزود: ایجاد پایانه‌های صادراتی فرش. در زنجان نقطه عطفی در توسعه زیرساخت‌های صادراتی و هویت ایرانی اسلامی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در زنجیره تولید و ارزش قالی‌بافی اقدامات اصولی و کار خاصی انجام نشده است، ادامه داد: ۳۱ صنعت وابسته به فرش در کشور وجود دارد که اگر در توسعه و فروش آن رونق ایجاد شود، توسعه همه جانبه را به دنبال خواهد داشت.

رافع یکی از مزیت‌های رونق فرش دستباف ایرانی را کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان عنوان کرد و گفت: نبود تبلیغ کافی در حوزه فرش با وجود جایگاه خاص فرش ایرانی در جهان هنوز زیرساخت‌های آن مشکل دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران به زیرساخت‌های صادراتی فرش و حضور در بازار رقابت خارجی تاکید کرد و افزود: ورود بخش خصوصی و ایجاد پایانه‌های تخصصی با حضور گمرک طبق قانون ۴۴ می‌تواند رونق فرش ایرانی را به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینکه در بررسی اولیه برای ایجاد پایانه تخصیصی فرش، اولویت اول مناطق محروم است، گفت: مقرر شد پایلوت پایانه تخصیصی فرش در محل کاسپین زنجان ایجاد شود که نمونه موفق در کشور خواهد بود.

رافع ادامه داد: این پایانه تا  ۶ ماه به صورت کامل فعال خواهد شد در کنار ایجاد این پایانه نمایشگاه مجازی با وجود ۶۰۰ تاجر خارجی و ایرانی به آن متصل خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از حضور و فعالیت استارپ‌ها در این پایانه خبر داد و گفت : از ایده‌ها و طرح‌های جدید و ابتکاری در حوزه‌های مختلف فرش به ویژه بسته‌های بندی استقبال می‌کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا