اخبار مهمبیمهمقالاتویژهپیشخوان

تبعات افزایش نرخ دیه بررسی شد؛

عدم توجه به معیارها و شاخص های اجتماعی و روانی جامعه ، می تواند آثار زیانبار فراوانی برای جامعه به همراه داشته باشد . یکی از اثرات این افزایش نرخ ، در میزان حق بیمه ، بیمه نامه شخص ثالث می باشد ، که بالتبع آن سبب گردیده که خریداران این بیمه نامه در ابتیاع آن ، قدرت خرید خود را تا حدود زیادی از دست داده و در نهایت تعداد خودروهای فاقد بیمه نامه رو به فزونی بگذارد .

به گزارش اقتصاد ناب، تجربه سالهای گذشته در کشورمان نشان داده است که هر ساله با افزایش نرخ دیه در ابتدای هرسال روبه رو خواهیم بود .

رویه حاکم  در تعیین نرخ دیه بر این است که متوسط قیمت احشام ( گاو – گوسفند – شتر ) در مراکز استانها توسط وزارت جهاد کشاورزی استخراج  و سپس با اعلام آن به قوه قضائیه ، موضوع  در کار گروه آن قوه مطرح تا قیمت نهایی آن با در نظر گرفتن درصدی به عنوان رشد ناشی از تورم برای سال آتی قطعی و ابلاغ گردد .

در این خصوص ، عدم توجه به معیارها و شاخص های اجتماعی و روانی جامعه ، می تواند آثار زیانبار فراوانی برای جامعه به همراه داشته باشد . یکی از اثرات این افزایش نرخ ، در میزان حق بیمه ، بیمه نامه شخص ثالث می باشد ، که بالتبع آن سبب گردیده که خریداران این بیمه نامه در ابتیاع آن ، قدرت خرید خود را تا حدود زیادی از دست داده و در نهایت تعداد خودروهای فاقد بیمه نامه رو به فزونی بگذارد .

در کشورمان ، بیش از هشت میلیون وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه تردد می نمایند . وجود بیش از ۱۵۰۰ زندانی ناتوان در پرداخت دیه حوادث رانندگی و مشکلاتی که دامنگیر خانواده هایشان می گردد ، خود  شاهدی روشن براین معضل می باشد .

از سوی دیگر ، از مواردی که در سالهای اخیر بعلت افزایش نرخ دیات ، دامنگیر شرکت های بیمه گشته است ، افزایش آمار صدمات و تصادفات عمدی ، ساختگی ، صحنه سازی و امثالهم با هدف کلاهبرداری از شرکت های بیمه از سوی باندها ، گروهها و افراد با انگیزه ، دستیابی  به مبالغ بالایی از دیه حتی به قیمت آسیب زدن به جان و مال خود و دیگران به صورت تعمدی می باشد .

 شرکت های بیمه ، دستگاه های قضایی  ، نیروی انتظامی  و پزشکی قانونی بارها و بارها از کشف  و به دام افتادن  این گروه ها و افراد ،  داد خبر سرداده اند .

هر چند از میان تمام گروه های متاثر عنوان شده ، شرکت های بیمه به این دلیل که مراجع پرداخت این خسارت ها بوده اند ، بیشترین زیان را محتمل گردیده اند ، ولی به هر حال این معضل گریبان گیر جامعه می گردد ، که گروهی به دلایلی مختلف همچون فقر و اعتیاد ، طمع و … دست به خودزنی زده و با ورود آسیب های عمدی برگشت ناپذیر خود را دچار معلولیت می کنند که از شرکت های بیمه ، خسارت چند میلیونی دریافت دارند .در عین حال دادگاه ها ، مرکز انتظامی و سازمان پزشک قانونی را به اشتباه انداخته و حکمی صادر می گردد که پایه و اساس آن صحنه سازی شده و غیر واقعی است .

توجیهات و استدلال های که در سالهای اخیر توسط دستگاه های ذیربط جهت افزایش میزان دیات در بخش حوادث رانندگی بیان می نمودند در قدرت بازدارندگی آن عنوان شده است . شاید این عامل در خسارت های عمدی جوابگو باشد ولی در خسارات غیر عمدی ، انگیزه بسیار خوبی برای گروه های جعل و تقلب فراهم  می آورد  . وجود پرونده های  فراوان از این دست در شرکت های بیمه گواه بسیار خوبی بر این امر می باشد .

 البته جای امیدواری است که در قانون جدید بیمه نامه شخص ثالث  که اخیر در مجلس شورای ااسلامی مصوب گردیده است ، در این خصوص راهکارهای  مناسب در جهت رفع این معضل پیش بینی شده است .

آنچه در این میان حائز اهمیت است توجه به تبعات ناشی از اتخاذ یک تصمیم و عواقب ناشی از اجرایی شدن آن است که تجربه سال های اخیر نشان دهنده آثار مخرب آن ، نسبت به مزیت ها و نتایج مثبت آن در این میان  می باشد که لازم است تمامی موارد و  نتایج به درستی آسیب شناسی ، آنالیز و آینده نگری گردد .

 سید محمد تقی فضل هاشمی/ معاون مدیر خسارت بدنی بیمه های اتومبیل شرکت بیمه آسیا

رسول رحمتی نودهی/ رئیس اداره آموزش – مدیر گروه بیمه

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا