اجتماعیاخبار روزاخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبانک و بورسدلار و ارزپول وسرمایه

بیش‌از همه دنبال کاهش نرخ ارز هستم

رئیس‌کل بانک مرکزی:

اقتصادناب_رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان این‌که “در حال حاضر اقتصاد کشور را بدون نفت مدیریت می‌کنیم”، گفت: من به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی از همه بیشتر دنبال کاهش نرخ ارز هستم و هیچ عمدی برای افزایش نرخ ارز در کار نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادناب، عبدالناصر همتی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در مذاکرات اخیر، وزارت خارجه کره جنوبی قول داد برود و با دست پر برگردد. البته پیشنهاداتی دادند که تجهیزات کرونا بدهند ولی ما ۷ میلیارد دلار پول داریم که حق ماست و به آنها گفتم که واقعا باید طلب ایران را بدهند و خسارت مالی هم بدهند و این پول قبل و بعد از آغاز مسئولیت من در آنجا بود.

وی افزود: مشکل اصلی کره این است که حتما باید برای تبدیل پول به سراغ بانک‌های آمریکایی بروند. قبلا از کره کالا می‌آوردیم و وقتی تحریم شد دیگر نتوانستیم از کره کالا بیاوریم و همه آنها متوقف شد و به صورت کلی تجارت ما با کره با صادرات نفت و واردات کالا بود. به صورت کلی، این اراده وجود نداشت که کار را انجام بدهند و متاسفانه اراده سیاسی ندارند ولی خودشان گفتند که به زودی با نظر مثبت باز می‌گردند.

تحریم‌ها اثری نداشته است

همتی ادامه داد: ما اقتدارمان را از مردم می‌گیریم و همه ابعاد اقتدار را باید در صحنه‌های بین المللی داشته باشیم، ولی تحریم این بار بی سابقه بوده و همه جهان را علیه جمهوری اسلامی بسیج کردند که کشور در این دو سال روی پای خود ایستاد و امروز شرایط به سمت مثبت شدن می‌رود و این نشان می‌دهد که تحریم ها اثر نداشته است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: در عراق نیز یک بخشی اراده سیاسی ندارند و درآمدهای نفتی آنها بعد از حمله آمریکا به نحوی طراحی شد که اول باید بروند واشنگتن و تاییدیه بگیرند و چون بانک مرکزی آنها تهدید می‌شود عملا دستشان بسته است.

پایان عمر سیاسی ترامپ روز پیروزی ایران است 

وی افزود: ما باید تلاش کنیم؛ نمی‌توانیم بنشینیم و بگوییم نمی‌شود. ترامپ دنبال فروپاشی کشور ما بود و امروز روز شکست آنها برای فشار حداکثری بود و پایان عمر ترامپ در سیاست، روز پیروزی ایران است. ترامپ برای سرنگونی و تغییر نظام سیاسی ایران آمده بود و شاهد بازی‌ها و اقدامات مختلف وی با  هدف فروپاشی اقتصاد بودیم.

همتی ادامه داد: امروز روز شکست و پایان عمر ترامپ و پیروزی ملت ایران است. تمام تلاش ترامپ ایجاد حداکثر تورم و رشد منفی و ایجاد ابرتورم با هدف فروپاشی اقتصاد ایران بود. در شرایط ابر تورم امکان کنترل اقتصاد وجود ندارد که البته با درایت مقام‌معظم‌رهبری و حمایت مردم شاهد برعکس شدن اهداف آن‌ها بودیم.

کاهش شدید درآمدهای نفتی در دو سال گذشته 

طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی ظرف دو سال گذشته رقم درآمدهای ارزی ناشی از نفت بسیار کاهش یافت و در دو سال زیر ۲۰ میلیارد شد، در حالی که میانگین در آمد نفتی در سال‌های گذشته بالای ۴۰ میلیارد بود.

وی در ادامه بیان کرد: از وقتی که بنده به بانک مرکزی آمدم سیاست ما این بود که ارزپاشی نکنیم و اجازه بدهیم که نرخ ارز در دست بازار باشد و برای ما تنها تامین دارو و کالاهای اساسی اولویت اول باشد. آمریکایی‌ها می‌خواستند که این اولویت از دست ما خارج شود و ما ارزپاشی کنیم که با مدیریت بانک مرکزی این اتفاق نیفتاد. نزدیک هشت میلیارد دلار تاکنون برای مواد اولیه تامین کردیم و توانستیم اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم.

همتی گفت: من می‌دانم که فشار روی مردم زیاد است و طبقات پایین خیلی سختی می‌کشند، اما هدف ما جلوگیری از ابرتورم بالای ۱۲۰ درصد بود که خوشبختانه محقق شد. در حالی که در سال ١٣۹۷ پیش بینی می‌کردند که قیمت دلار تا ۴۰ و ۵۰ هزار تومان هم برود اما ما جلوی آن را گرفتیم و در یک بازه زمانی طولانی آن را نزدیک ۱۱ هزار تومان متوقف کردیم و الان هم روند رو به کاهش دارد و به تثبیت رسیده است. کرونا و حوادث اوایل امسال باعث مختل شدن صادرات غیرنفتی و بسته شدن مرزها شد که باعث کاهش درآمدهای ارزی ما شد.

درآمدهای بانک مرکزی به تعادل رسیده است 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ما تا اردیبهشت مشکلی نداشتیم، اما در خرداد تقاضا بالا رفت و ما ناچار شدیم ۷۵ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی برای معیشت مردم، کسب و کارها و نیاز مواد اولیه کارخانه ها تامین کنیم. درآمدهای بانک مرکزی در شش ماه اول کاهش چشمگیری یافت، اما الان روند متعادل شده و برای همین معتقدم ترامپ شکست خورده است.

وی ادامه داد: فارغ از اینکه چه دولتی سر کار باشد، ما روندی را که برای مدیریت ارزی و پولی انتخاب کرده‌ایم، ادامه خواهیم داد. طبق آمار، رشد نفتی و غیر نفتی ما در شش ماهه امسال مثبت شده است، چون ما از نظر هدایت اقتصاد داخلی موفق بوده‌ایم و این جریان را ادامه می‌دهیم. اگر طرف مقابل (آمریکا) با دیدگاه‌های ایران همراهی کرد که چه بهتر اما در غیر اینصورت هم ما روند مدیریتی که در پیش گرفته‌ایم را به جلو خواهیم برد.

افراد زیادی با کاهش نرخ ارز ضرر کردند 

طبق گفته همتی، بانک مرکزی  همه تلاش خود را شبانه روز انجام می‌دهد و تمام فکر و ذکرش کنترل تورم است. پول‌هایی نظیر آنچه برای کرونا اختصاص داده‌ایم اثر خود را روی پایه پولی می‌گذارد و نمی‌توان سلب مسئولیت کرد و باید تمام ابعاد را کنار هم دید. تکه کلام من همیشه این بوده که مردم در بازار ارز سرمایه گذاری نکنند چرا که برای منافع ملی ما خوب نیست.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان سخنانش مطرح کرد: خوشبختانه مردم به این توصیه عمل کرده‌اند و الان با این سقوطی که ارز داشته است، عده زیادی که طمع کرده بودند ضرر کرده‌اند. من به عنوان رئیس بانک مرکزی از همه بیشتر دنبال کاهش نرخ ارز هستم و هیچ عمدی برای افزایش نرخ ارز در کار نیست. من دو سیاست دارم که یکی از آن صیانت از ذخایر ملی و دیگری ایجاد رقابت در سرمایه‌گذاری داخلی است که مانع خروج سرمایه‌ها از کشور شود.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا