اجتماعیاخبار روزاخبار مهمویژهکرمان

بررسی رخدادهای لرزه‌ای غرب کشوردر هفته گذشته

اقتصادناب_در هفته گذشته سومار استان کرمانشاه زلزله‌ای با بزرگای ۵.۲ را تجربه کرد و همچنان زلزله‌هایی با بزرگای ۲ تا ۳ را تحمل می‌کند، ضمن آنکه در استان‌های ایلام و خوزستان که از ابتدای سال جاری با پدیده سیل دست به گریبانند، ۶ زلزله بیش از ۳ به ثبت رسیده است.

به گزارش اقتصادناب به نقل از ایسنا استان کرمانشاه به دلیل قرارگیری در محدوده زاگرس، دارای فعالیت لرزه‌ای بالایی است. این زمین‌لرزه‌ها معمولاً در اطراف گسل‌های لرزه‌ای شناخته شده استان رخ می‌دهد که از آن جمله می‌توان به “گسل مرتفع زاگرس” (High Zagros Fault, HZF) اشاره کرد. این گسل با درازای ۱۳۷۵ کیلومتر و راستای شمال غربی- جنوب شرقی و با شیب به سوی شمال‌شرقی، از نوع راندگی است. این گسل در طول کمربند زاگرس امتداد دارد.

گسل پیشانی کوهستان زاگرس از دیگر گسل‌های این منطقه است که از پاره‌های گسلی گوناگون با طول‌های متفاوت ۱۵ تا ۱۱۵ کیلومتری تشکیل شده است و در جمع، درازایی در حدود ۱۳۵۰ کیلومتر دارد. راستای کلی این گسل شمال غرب-جنوب شرق با شیب به سوی شمال شرق است. ساز و کار این گسل راندگی (فشاری) است. رویداد زمین‌لرزه تاریخی بهار ۳۳۷ هجری شمسی (۰۴/۹۵۸ میلادی) سرپل ذهاب با بزرگای برآورد شده ۶.۳ در مقیاس امواج گشتاوری(MW) و شدت ۸ (VIII)در مقیاس اصلاح شده مرکالی را به گسل پیشانی کوهستان نسبت می‌دهد.

گسل صحنه با طول ۱۰۰ کیلومتر و راستای شمال غربی – جنوب شرقی و شیب به سمت جنوب غربی در حوالی صحنه در استان کرمانشاه امتداد دارد. سازوکار این گسل “راستا لغز راست‌بر” است. گسل صحنه از جنوب شرق به گسل “کازرون” و از شمال غرب به گسل “مروارید” ختم می‌شود.

گسل مروارید با درازای حدود ۱۵۰ کیلومتر و با راستای شمال غربی – جنوب شرقی با شیب به سوی شمال شرق در شمال “کامیاران” و غرب پاوه قرار دارد. از جمله زمین‌لرزه‌های تاریخی استان کرمانشاه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

زمین‌لرزه ۷ اردیبهشت ۳۸۷ هجری شمسی (۲۳ آوریل ۱۰۰۸ میلادی) با بزرگی تقریبی ۷

این زمین‌لرزه ویرانگری در زاگرس مرکزی روی داد. تمرکز آسیب‌ها در شهر مهم “دینور” بود که به کلی ویران شد و بیش از ۵۶ هزار تن در اثر زمین‌لرزه و زمین‌لغزش‌های ناشی از آن جان خود را از دست دادند. بازماندگان در بیرون شهر سرپناهی برای خود ساختند. در شهر زیان‌های رسیده به دارایی‌های مردم بیش از آن بود که بتوان برآورد کرد.

زمین‌لرزه ۱۸۷۲/۰۶ میلادی با بزرگای ۶.۱

در ژوئن ۱۸۷۲ زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶.۱ “فارسینج” استان کرمانشاه را لرزاند و ۱۵۰۰ نفر را کشت.

زمین‌لرزه ۹۵۸/۰۴ میلادی با بزرگی تقریبی ۶.۴

این زمین‌لرزه “حلوان” (سر پل ذهاب” کنونی) را ویران کرد و بسیاری را در مناطق کوهستانی کشت. این زمین‌لرزه بر منابع آب زیر زمینی در زاگرس نیز اثر گذاشت.

در سومار این استان در هفته گذشته زلزله‌ای به بزرگای ۵.۲ رخ داد و تاکنون زلزله‌های بیش از ۳ در آن به ثبت رسید.

علاوه بر آن در استان ایلام ۵ زلزله بیش ۲ تا ۳.۸ و در استان فارس ۶ زلزله بیش از ۳ رخ داده است. خورموج استان بوشهر نیز زلزله ۴.۷ را تجربه کرد.

جزئیات زمین‌لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۰ فروردین

در خورموج استان بوشهر زلزله ۴.۷ رخ داد. این زمین لرزه در ۱۰ کیلومتری بوشهر و ۱۴ کیلومتری خورموج بوده است.

یکشنبه ۱۱ فروردین

در راور استان کرمان زلزله ۲.۵، در نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۱ و در سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ رخ داد.

در هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین لرزه در ۲۷ کیلومتری هجدک، ۴۴ کیلومتری چترود و ۴۸ کیلومتری خانوک این استان بوده است.

در داراب استان فارس زلزله ۳.۲ در عمق ۵ کیلومتری به ثبت رسید و کانون رومرکز آن در ۲۵ کیلومتری داراب، ۳۳ کیلومتری حاجی آباد و ۳۵ کیلومتری جنت شهر این استان گزارش شد.

شهمیرزاد استان سمنان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۲ کیلومتری زمین لرزید. کانون این زمین لرزه در ۲۰ کیلومتری شهمیرزاد و ۲۶ کیلومتری مهدی شهر استان سمنان و ۳۲ کیلومتری پل سفید استان مازندران به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۲ فروردین

اسیر استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز این زلزله در ۱۹ کیلومتری اسیر، ۲۴ کیلومتری محمله و ۲۴ کیلومتری گله‌دار این استان به ثبت رسید.

در قوچان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶، در بیشه تپه استان مازندران زلزله ۲.۶، در چوار استان ایلام زلزله ۲.۹، در زرنه استان ایلام زلزله ۲.۵ و در قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۷ رخ داد.

در نودان استان فارس زلزله‌ای با بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین‌لرزه در ۱۴ کیلومتری نودان، ۲۵ کیلومتری قائمیه و ۲۷ کیلومتری کازرون این استان گزارش شد.

در سومار استان کرمانشاه بعد از یک زلزله ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری زلزله دیگری با بزرگای ۵.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۲۲ کیلومتری سومار استان کرمانشاه و ۴۹ کیلومتری صالح آباد و ۵۰ کیلومتری زرنه استان ایلام به ثبت رسید.

زلزله‌های ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری، پنج زلزله با بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری، دو زلزله با بزرگای ۲.۶ و ۴.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری، چهار زلزله با بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری، سه زلزله ۲.۵، دو زلزله ۲.۸، پنج زلزله ۲.۹، ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری، دو زلزله با بزرگای ۲.۷ و ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای سومار بوده است.

در صالح آباد استان ایلام زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین لرزه در ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید. زلزله ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

زلزله ۳.۴ در عمق ۷ کیلومتری در گیلانغرب استان کرمانشاه از دیگر رخدادهای لرزه‌ای مهم روز ۱۲ فروردین ماه بود. ۲۷ کیلومتری گیلانغرب و ۳۵ کیلومتری سومار استان کرمانشاه و ۲۹ کیلومتری خانقین عراق از مختصات این زمین لرزه است.

علامرودشت استان فارس زلزله ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در ۱۹ کیلومتری علامرودشت، ۲۲ کیلومتری محمله و ۲۳ کیلومتری وراوی استان فارس بوده است.

سه‌شنبه ۱۳ فروردین

زلزله ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری در سومار استان کرمانشاه اولین زلزله روز ۱۳ فروردین بود که کانون این زمین لرزه در ۲۲ کیلومتری سومار استان کرمانشاه، ۴۸ کیلومتری صالح آباد و ۴۸ کیلومتری زرنه استان ایلام گزارش شد. زلزله‌های ۲.۹ و ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری، دو زلزله ۲.۸، دو زلزله ۲.۶، چهار زلزله ۲.۷، دو زلزله ۲.۹، ۲.۵، ۲.۸، دو زلزله ۳.۴ در عمق ۱۹ کیلومتری رخ داد.

در زرنه استان ایلام زلزله ۲.۵، در صالح آباد استان ایلام زلزله ۲.۶ و در بی رم استان فارس زلزله ۲.۸ رخ داد.

افرز استان فارس با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در ۶ کیلومتری افزر ،۲۲ کیلومتری قیر و ۴۴ کیلومتری دوزه این استان بوده است.

در قلعه گنج استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد، این زلزله در ۹ کیلومتری قلعه گنج، ۳۹ کیلومتری منوجان و ۴۱ کیلومتری چاه داد خدای این استان به ثبت رسید.

خنج استان فارس نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۵ کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در ۲۵ کیلومتری خنج، ۲۹ کیلومتری محمله و ۳۳ کیلومتری علامرودشت این استان گزارش شد.

در آبدانان استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۰ کیلومتری رخ داد. این زمین لرزه در ۷ کیلومتری آبدان، ۲۸ کیلومتری شنبه و ۲۹ کیلومتری برد خون این استان رخ داد.

چهارشنبه ۱۴ فروردین

در سومار استان کرمانشاه زلزله‌های ۲.۸ و ۲.۵، دو زلزله به بزرگای ۲.۷، ۲.۶ رخ داد.

در معمولان استان لرستان دو زلزله ۲.۷، در قائمیه استان فارس زلزله ۲.۸، در نودان استان فارس زلزله ۲۶، در ایج استان فارس زلزله ۲.۹، در فیروز آباد استان فارس زلزله ۲.۵ و در مشهدریزه استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ رخ داد.

در وراوی استان فارس زلزله ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید که کانون آن در ۱۷ کیلومتری وراوی، ۲۱ کیلومتری لامرد و ۲۵ کیلومتری علامرودشت این استان بوده است.

پنج‌شنبه ۱۵ فروردین

در محمله استان فارس زلزله‌های ۲.۹ و ۲.۶ رخ داد.

در پهله استان ایلام با زلزله‌ای به بزرگلی ۳ در عمق ۲۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون این زمین لرزه در ۳۰ کیلومتری پهله، ۴۷ کیلومتری مهران و ۴۸ کیلومتری میمه این استان گزارش شد.

در سومار استان کرمانشاه زلزله ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۲.۶ و ۲.۹ به ثبت رسید.

در اشنویه استان آذربایجان غربی زلزله ۳.۲ در عمق ۶ کیلومتری رخ داد که کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری اشنویه، ۱۳ کیلومتری نالوس و ۳۳ کیلومتری گردکشانه این استان ثبت شد.

جیرفت استان کرمان زلزله ۳.۲ در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زلزله در ۲۴ کیلومتری جیرفت، ۴۱ کیلومتری جبالبارز و ۴۵ کیلومتری عنبرآباد این استان گزارش شد.

زلزله ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری در نودژ استان کرمان از دیگر رخدادهای لرزه‌ای روز ۱۵ فروردین ماه بوده که در ۶ کیلومتری نودژ و ۱۸ کیلومتری منوجان استان کرمان و ۲۵ کیلومتری دهبارز استان هرمزگان بوده است.

جمعه ۱۶ فروردین

در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ و در سومار این استان زلزله ۲.۵ رخ داد. در وراوی استان فارس زلزله ۲.۶ و در علامرودشت استان فارس زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا