اخبار مهماقتصاد و داراییاقتصادیبیمهپول وسرمایهپیشخوان

بخش بزرگی از شرکتهای نفتی روی ریسک خوابیده انددر جلسه عضو کمیسیون انرژی مجلس و روسای کنسرسیوم بیمه مطرح شد؛

اقتصادناب_در حال حاضر برخی از شرکت‌های دولتی نفت‌وگاز در کشور که وظیفه اکتشاف، توسعه و تولید، فرآوری و انتقال نفت و گاز و تولید میعانات گازی را دارند، علی‌رغم تاکید قانونی، اقدامی جهت پوشش ریسک‌های موجود از طریق بیمه نکرده‌اند.سهم برخی از این شرکت‌ها تا ۸۰ درصد از تولید نفت خام کشور را شامل می‌شود که در صورت بروز حادثه، صدمات جبران ناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد.

 

به گزارش اقتصادناب طی جلسه‌ای که با حضور  نخعی،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و ناظر شورای عالی انرژی کشور و فعالان حوزه انرژی و روسای کنسرسیوم انرژی و بیمه ایران صورت گرفت، ضمن بیان خلا‌های موجود بیمه‌های انرژی، بر نقش صنعت بیمه در حوزه‌های مختلف انرژی تاکید شد.

 

در این جلسه موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت از جمله تاکید شد کشور ایران رتبه نخست بزرگترین مخازن ذخیره اثبات شده نفت و گاز دنیا را دارا است و به همین دلیل صنایع بالا دست و پایین دست نفت از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند که باید ریسک‌های موجود در آن نیز توسط بیمه پوشش داده شود.

 

موضوع مهم دیگری که مورد بررسی قرار گرفت فقدان پوشش بیمه ای شرکتهای دولتی حوزه نفت بود به طوریکه در حال حاضر برخی از شرکت‌های دولتی نفت‌وگاز در کشور که وظیفه اکتشاف، توسعه و تولید، فرآوری و انتقال نفت و گاز و تولید میعانات گازی را دارند، علی‌رغم تاکید قانونی، اقدامی جهت پوشش ریسک‌های موجود از طریق بیمه نکرده‌اند.

 

سهم برخی از این شرکت‌ها تا ۸۰ درصد از تولید نفت خام کشور را شامل می‌شود که در صورت بروز حادثه، صدمات جبران ناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد.

 

بر اساس این گزارش  نوسانات قیمت ارز در تعهدات بیمه در حوزه تجهیزات انرژی و عدم درک بخش‌های مختلف به نقش بیمه در کاهش ریسک و جبران خسارات از سایر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

 

همچنین در این جلسه مطرح شد؛ حضور نمایندگان، مدیران و فعالان حوزه‌های مختلف در صنعت بیمه، می‌تواند  به شناساندن اهمیت نقش و پتانسیل صنعت بیمه در تمامی حوزه‌های تولیدی و اقتصادی و به طبع آن پیشبرد اهداف بیمه کمک کند.

 

به عنوان مثال در برنامه توسعه ششم نسبت به افزایش ضریب نفوذ بیمه تاکید شده بود که با گذشت شش سال از تدوین آن، عملا بدون عملکرد باقی ماند.

 

در  این نشست هم اندیشی تاکید شد، به نظر می‌آید با توجه به نزدیک بودن تدوین برنامه توسعه هفتم، وجود جلسات این چنینی کمک می‌کند تا در تدوین قوانین، افزایش ضریب نفوذ بیمه به همراه با تکلیف‌های قانونی به سایر دستگاه‌ها جهت استفاده از پتانسیل بیمه اجرایی‌تر شود.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا