اجتماعیاخبار روزاخبار مهماقتصادیبانک و بورسدلار و ارزطلا وسکهویژه

بازار ارز هنوز گیج است

اقتصادناب_بازار ارز ایران تحت تاثیر اعلام مکانیزم جدید مالی اروپا برای ایران با ریزش قیمت روبرو شد.

به گزارش اقتصادناب، قیمت سکه تمام بهار آزادی امروز با نزدیک شدن به قیمت چهار میلیون تومان، با محدوده مقاومتی روبرو شد و قیمت ها به رغم وجود توانایی بیشتر ریزش، در این محدوده متوقف شدند.

 برخی از صرافان فعال در منطقه فردوسی می‌گویند هر چند برقراری مکانیزم مالی اروپا برای ایران می‌توانست قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهد اما ایجاد تشکیک نسبت به تصویب پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت از یک سو و بی اعتمادی نسبت به ماندگاری شرایط از سوی دیگر، همزمان با افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شدند.

بر این اساس برخی با استناد به اینکه چسبندگی قیمت‌ها تحت تاثیر وقایع رخ داده در یازده ماه گذشته ایجاد شده است، گفتند بازار ارز هنوز از گیجی خارج نشده و در نتیجه واکنش‌هایش هر چند کاهشی است اما چندان از منطق اقتصادی پیروی نمی‌کند.

بازار ارز

بررسی ها نشان می‌دهد پس از آنکه پنجشنبه گذشته (۱۱ بهمن) مشخص شد بانک مرکزی آمریکا تصمیم به توقف روند افزایش نرخ بهره را دارد، بهای طلا در بازارهای جهانی تا ۱۳۲۶ دلار در هر اونس به پیش رفت اما انتشار گزارش مربوط به بهبود وضعیت بازار کار آمریکا بهای این فلز زرد را کاهش کرد و به محدوده ۱۳۲۲ دلار رساند.

ایرنا نیز در گزارشی نوشت دیروز نیز این روند کاهشی ادامه یافت و سرانجام سرمایه گذاران با نرخ ۱۳۱۷ دلار و ۲۸ سنت در هر اونس، به تعطیلات آخر هفته رفتند.

در سایه این کاهش و در کنار تعدیل نرخ ارزهای عمده، امروز در بازار تهران، معامله گران نرخ های خود را تعدیل کردند هرچند روند افزایشی بهای برخی مسکوکات طلا همچون سکه تمام و ربع سکه حفظ شد.

در عین حال برخی دیگر نیز با استناد به اینکه کانال مالی ایران و اروپا نه گام اخر برای دور زدن تحریم ها که گام اول است، می‌گویند بازار ارز در انتظار تصمیمات آتی خود را حفظ کرده و امروز خرید و فروشی حداقلی در این بازار برقرار بود به طوری که حتی برخی از دلالان نیز تمایل زیادی به معامله نشان نمی دادند.

یکی از فعالان این بازار تاکید کرد: هم خریدها و هم فروش ها در شرایط کنونی کاهش یافته اند و در نتیجه به کف رسیدن معاملات خود نیز در کاهش قیمت‌ها موثر هستند چرا که به کف رسیدن تقاضا سبب ریزش قیمت‌ها شده است.

در عین حال در بازار سکه نیز قیمت‌ها در حال کاهش است. بر اساس این گزارش در دوره های افزایش قیمت، تقاضا برای سکه به دلیل افزایش تقاضا رشد بیشتری می‌کند. حباب سکه در شرایط کنونی، حتی با ریزش قیمت‌ها تخلیه نشده است اما انتظار می رود با دخالت بانک مرکزی در بازار، بنا بر اعلام همتی، رییس کل بانک مرکزی و تسهیل شرایط ورود ارز موقعیت اقتصادی به ثبات نزدیک شود.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا