اخبار مهماقتصادیبیمهپیشخوان

انتشار حقوق های نجومی گام اول شفاف سازی است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد

اقتصادناب_مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: بحث انتشار اطلاعات حقوق و دستمزد و همچنین مدارک تحصیلی مدیران، تنها بخش کوچکی از اتاق شیشه‌ای صندوق بازنشستگی است و این شفافیت در بخش عملکرد و صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش اقتصادناب از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری،دکتر سید میعاد صالحی در گردهمایی بزرگ روسای کانون های بازنشستگی سراسر کشور که در تهران برگزار شد، با بیان این که کل مبلغ همسان سازی برای دو صندوق کشوری و لشکری ۵ هزار میلیارد تومان مصوب و ابلاغ شده است گفت: از این میزان ۶۵ درصد یعنی معادل سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سهم بازنشستگان کشوری است.

 

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه ۸۲.۵ درصد از بازنشستگان کشوری مشمول طرح همسان سازی هستند و حقوق آنها از محل همسان سازی، افزایشی بین ۱۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان داشته است. بنابراین دریافتی متوسط هر بازنشسته از بابت همسان سازی حدود ۱۹۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

 

صالحی افزود: متوسط حقوق در سال ۹۷ دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است که امسال به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده، ضمن اینکه تعداد بازنشستگان تحت پوشش نیز به یک میلیون و ۴۲۲ هزار نفر رسیده است.

 

صالحی تصریح کرد: بحث انتشار اطلاعات حقوق و دستمزد و همچنین مدارک تحصیلی، تنها بخش کوچکی از اتاق شیشه‌ای صندوق بازنشستگی است و این شفافیت در بحث پروژه‌های تحمیل شده به صندوق و هزینه‌ها و زیان هایی که به صندوق وارد کرده است، اعداد بزرگتری را در بر می‌گیرد که قطعاً در مراحل بعدی اطلاعات آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه ما نباید وارد پروژه‌های زیان‌ده شویم گفت: اگر پروژه ای به صندوق تحمیل شده است، باید افراد تحمیل کننده پاسخ آن را بدهند. چرا ما باید جوابگوی ناکارآمدی و فساد برخی مدیران سفارشی و تحمیلی باشیم؟.

 

صالحی با تاکید بر اینکه وظیفه ماست که پیش از آن که دیگران به حساب ما رسیدگی کنند خودمان با نظارت برخط و دقیق و برخورد با متخلفان به حساب خودمان رسیدگی کنیم گفت: حقوق‌هایی پرداخت شده است که چه اندک و چه زیاد باید بررسی شود که در سقف قانونی پرداخت شده یا خیر؟ و اگر عددی بالاتر از سقف قانونی پرداخت شده باید به بیت المال بازگردد، البته اینها در برابر پروژه های چندین میلیاردی موجود اعداد و ارقام بسیار اندکی است.

 

وی با اشاره به تعریف صحیح شفافیت ادامه داد شفافیت با افشاگری متفاوت است و به معنای سیاه نمایی نیز نمی باشد، بلکه به عکس با گشودن مسیر اصلاح و افزایش امید در مردم، منجر به افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی برای کشور می شود. البته در این مسیر منافع برخی نیز کاهش می یابد که متاسفانه فشارها را روز به روز بیشتر می کنند، اما به حول و قوه الهی و مدد اهل بیت عصمت و طهارت و با حمایت‌های وزیر  تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دولت، با تمام توان این مسیر را ادامه خواهیم داد.

 

صالحی در زمینه خروج از بنگاه های زیان‌ده نیز اظهار کرد: ما نمی خواهیم در فضای زیان بمانیم و باید در فضای سودآور حرکت کنیم. باید از مجموع ۵ هلدینگ تحت پوشش سود بیشتری دریافت شود تا بتوانیم برای بازنشستگان که سرمایه‌داران اصلی صندوق محسوب می‌شوند منابع بیشتری فراهم کنیم. بنگاه‌های زیان‌ده تنها منابع موجود صندوق را می‌بلعند و هیچ کمکی به صندوق نمی کنند.

 

صالحی با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری گفت: با وجود اینکه برای صندوق کشوری و لشکری ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، اما هنوز این اعتبار پرداخت نشده است. البته اگر ما بخواهیم همسان سازی را به درستی و برای همه بازنشستگان اجرایی کنیم باید منابعی بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و مجلس اختصاص یابد. قطعاً ما تنها مجری قانون هستیم و این دولت و مجلس هستند که باید در این زمینه ورود کنند.

 

وی با قدردانی از رئیس جمهور و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حوزه جوانگرایی و حمایت از آن گفت: خوشبختانه امروز این وزارتخانه در جوانگرایی پیشگام است و در چهار نقطه حساس و مهم وزارتخانه از جوانان متخصص استفاده شده است که دو نقطه از این چهار نهاد، از غولهای اقتصادی کشور هستند. ما امیدواریم در کنار تجربه انباشت شده بازنشستگان، از جوانان کارآمد، متخصص و خلاق استفاده کنیم به خصوص زمانی که افراد شاغل ما به آستانه بازنشستگی می‌رسند و باید دانش و تجربه آنها به جوانان منتقل شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه اظهار کرد: با این وجود در زمینه دغدغه بازنشستگان که همسان سازی و افزایش حقوق است ما در حال رایزنی با دولت، رئیس مجلس و سایر مسئولان کشور هستیم و در این زمینه به هیچ عنوان ساکن و غیرفعال نبوده ایم.
صالحی همچنین با اشاره به دغدغه بسیار مهم بازنشستگان در خصوص هزینه‌های مربوط به بهداشت و درمان بیان کرد: بیمه تکمیلی بازنشستگان در حال حاضر نقصها و مشکلاتی دارد که از همان روزهای آغازین انتصاب، یک تیم از افراد خبره را مأمور آسیب شناسی و ارائه پیشنهاد کرده‌ام که در قرارداد جدید از شهریور ماه اصلاح شود. امیدواریم با ارائه و جمعبندی پیشنهادات در نشستهای تخصصی، شاهد کاهش دغدغه های بازنشستگان عزیز در این زمینه باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا