اجتماعیاخبار مهماقتصادیبیمهمازندرانویژهپیشخوان

اقتصادناب_مازندران؛حرکت لاک پشتی بیمه اجتماعی روستاییان در مازندران

ساری – اقتصادناب – پای بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر در مازندران همچنان می لگند به گونه ای که با گذشت ۱۴ سال از اجرای این بیمه و اصلاحاتی که در آن صورت گرفت همچنان تنها ۱۳ درصد از واجدان شرایط را زیر پوشش گرفته است .

به گزارش اقتصادناب ، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر تابستان ۸۴ با هدف زیر پوشش بردن مهم ترین اقشار تولید کننده کشور آغاز به کار کرد .
محمد ابراهیمی مدیر این صندوق در مازندران روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد افرادی که زیرپوشش بیمه روستایی در استان اکنون به ۸۴ هزار نفر رسیده است .
اگر چه این آمار نسبت به سال گذشته افزایش حدود ۱۰ درصدی را نشان می دهد ولی تا دستیابی به هدف تعیین شده که زیر پوشش بردن ۷۳۰ هزار نفر واجد شرایط است ، فاصله زیادی دارد .
بر اساس مقررات صندوق بیمه اجتماعی ، عشایر ، کشاورزان و روستانشینانی که بالاتر از ۱۸ سال سن داشته باشند ، می توانند تحت پوشش قرار بگیرند.
این طرح کشاورزان ، عشایر و سایر روستانشینان را که فاقد بیمه باشند ، زیر پوشش می گیرد و دولت کارفرمای آنان محسوب می شود .
افراد زیر پوشش این طرح تنها با پرداخت پنج درصد حق بیمه می توانند از مزایای دریافت حقوق بازنشستگی و درمان برخوردار شوند و دولت نیز به عنوان کارفرما ۱۰ درصد از حق بیمه را پرداخت می کند.
حق بیمه سالانه افراد زیر پوشش این بیمه ۵۴۰ هزار تومان است که تحت عنوان حق عضویت صندوق بیمه اجتماعی از آنان دریافت می شود.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، عشایر و روستانشینان مازندران در نشستی که در جویبار برگزار شد ، گفت که سال گذشته از ۱۰ هزار سهمیه بیمه عشایری در مازندران موفق شده ایم تا ۱۴ هزار سهمیه را جذب کنیم .
پارسال در مجموع افزایش ۲۰ درصدی برای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در مازندران محقق شد.
ابراهیمی گفت : سال گذشته با اطلاع رسانی به مردم و راغب کردن آنان از جذب سهمیه استان های دیگر استفاده و در جذب سهمیه رتبه اول کشور را کسب کردیم .
وی درگیر کردن تمام جوانب از فرمانداری تا بخشداری و اطلاع رسانی به کشاورزان را مهم ترین دلیل جذب سهیمه اعلام کرد.
** ضعیف عمل کردن کارگزاران در شهرستان جویبار
ابراهیمی همچنین با بیان اینکه برای اجرای این طرح در شهرستان جویبار ضعیف عمل شده است ، گفت : متاسفانه در این شهرستان به دلیل ضعیف عمل کردن کارگزارن تعداد افرادی که باید مشمول این طرح قرار می گرفتند کم بوده است .
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ،روستائیان و عشایر مازندران آمار افراد مشمول در شهرستان جویبار را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود که تنها یکهزار و ۳۱۱ نفر تاکنون در این شهرستان عضو صندوق شده اند .
وی تعداد خانواده های برخوردار از مستمری صندوق بیمه اجتماعی در جویبار را هم ۴۲ خانوار اعلام کرد.
یکی از دلایل استقبال روستاییان و عشایر مازندران برای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی در سال گذشته و امسال تحقق وعده دولت تدبیر و امید در اجرای بازنشستگی پیش از موعد افراد زیر پوشش و پرداخت مستمری به آنها بوده است .
بازنشستگی پیش از موعد افراد زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال گذشته به دستور رئیس جمهوری در مراسمی در روستای ‘ کاسگر محله ‘ شهرستان بابلسر با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی کلید خورد .
تا پایان سال گذشته در استان مازندران پرداخت حقوق بازنشستگی پیش از موعد برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر از روستائیان عضو صندوق بیمه اجتماعی برقرار شده بود .
بر اساس قانون ، تمامی کسانی که زیر پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر قرار دارند در صورتی که ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته و سنشان ۷۰ سال به بالا باشد ‌، بازنشسته شده و از حقوق و مزایای این صندوق برخودار می شوند.

نمایش بیشتر

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا